ארה"ב יוצאת מהבוץ: הכלכלנים מעלים את תחזיות הצמיחה

גלובס tv סקר הכלכלנים של סוכנות בלומברג מראה כי תכנית התמרוץ עובדת והכלכלה צפויה לחזור לפסי צמיחה ■ החשש העיקרי: התאוששות איטית מדי בשוק העבודה

תכנית התמרוץ הכלכלית של ממשל אובמה מצליחה להוציא את הכלכלה האמריקנית מהמיתון הקשה אליו נקלעה, והכלכלה צפויה לחזור לצמיחה של 2% ויותר ב-12 החודשים שהסתיימו ביוני. כך עולה מסקר כלכלנים מקיך שערכה סוכנות בלומברג, אשר מראה כי כלכלת ארה"ב מתאוששת מהמיתון הקשה ביותר שידעה מאז שנות ה-30.

53 כלכלנים השתתפו בסקר והם העלו את תחזית הצמיחה שלהם לכלכלת ארה"ב ברבעון השלישי ב-1.2% בהשוואה לסקר דומה שנערך בחודש שעבר - ההעלאה החדה ביותר בסקר מאז מאי 2003.

למרות הצמיחה הכלכלית הצפויה, הכלכלנים מעריכים כי שיעור האבטלה ימשיך לעלות ויחצה את ה-10% לראשונה מאז 1983, לעומת 9.4% ביולי. בשל האבטלה הגואה, הכלכלנים סבורים כי הפדרל ריזרב לא יעלה את הריבית במשק לפני הרבעון השלישי של 2010. ריבית ה'פד' ניצבת היום על 0-0.25%, והבנק המרכזי מתכנן לרכוש נכסים רעילים המגובים למשכנתאות בהיקף של 1.45 טריליון דולר, על מנת להפשיר עוד יותר את השווקים הפיננסים ולייצב את שוק הדיור.

בתחילת השנה השיק אובמה תכנית תמרוץ בהיקף של 787 מיליארד דולר כדי להניע מחדש את גלגלי הצמיחה בארה"ב. מטרת התכנית היא גם ליצור 3.5 מיליון מקומות עבודה חדשים, לאחר שכמעט 7 מיליון משרות התאיידו כבר משוק העבודה מאז דצמבר 2007.

"חמקנו מהתרחיש הגרוע ביותר וישנם סימנים ברורים שתכנית התמרוץ עובדת", אומר אחד הכלכלנים שהשתתפו בסקר. בבנק ההשקעות JP מורגן אומרים כי "שוק העבודה ישחק תפקיד מרכזי. החשש הוא לא רק שמצבו ידרדר אלא שההתאוששות תהיה איטית".