יבואני מותגים מוחים על מדיניות המכס לגבי תמלוגים המשולמים לבעלי הזכויות

עו"ד גיל נדל, מומחה לדיני ייבוא וייצוא: "המדינה סטתה מהוראות ההסכם הבינלאומי של ארגון הסחר העולמי - והרחיבה את חובת תשלום המכס על תמלוגים גם למקרים שארגון הסחר לא כיוון אליו"

יבואני מותגים בתחום ההלבשה וההנעלה קיימו באחרונה כנס חירום נגד מדיניות המכס, המבקשת לגבות מכס על תמלוגים שמשלמים היבואנים לבעלי הזכויות של המותגים - כך נודע ל"גלובס".

לטענת עו"ד גיל נדל, מומחה לדיני ייבוא וייצוא המייעץ ליבואנים, המדינה סטתה מהוראות ההסכם הבינלאומי של ארגון הסחר העולמי - והרחיבה את חובת תשלום המכס על תמלוגים גם למקרים שארגון הסחר לא כיוון אליו.

לדבריו, בעוד שההסכם הבינלאומי כיוון למיסוי התמלוגים רק כשהם משולמים בצמוד לתשלום ליצרן - הרי שהמכס דורש את המיסוי על התמלוגים גם כשהם משולמים בנפרד לבעל הזכויות של המותג ומותנים במכירת המוצרים בישראל.

לטענת נדל, במשך כל השנים המכס לא כפה את המיסוי האמור, אך באחרונה החל המכס לדרוש תשלומים - גם רטרואקטיבית מספר שנים אחורה. לגבי חברות מסוימות, מדובר בתשלום של עשרות מיליוני שקלים.

לטענת נדל, באחרונה שוקד ארגון המכס העולמי על רביזיה בענייני התמלוגים, באופן שיבהיר אילו תמלוגים נכללים בערך הסחורה המיובאת לצרכי מסי ייבוא, ואילו תמלוגים לא חייבים בכך. לדבריו, סביר להניח כי גם לאחר הרביזיה יישארו מקרים רבים שבהם לא מצמידים את התמלוגים לערך הסחורה המיובאת.

לדברי נדל, יש כללים מנחים שהוציאה הקהיליה האירופית בעניין זה,ולפיהם במקרים לא מעטים התמלוגים לא נכללים בערך הטובין. ואולם, לדבריו, המכס לא מסכים לעמדה זו.

"אין ספק כי המצב דורש התארגנות ופעולה מצד גורמי הסחר הרלבנטיים, שכן העניין נוגע לחברות מובילות במשק, העוסקות בייבוא מוצרי הלבשה והנעלה מהמובילים באופנה", אומר נדל. "בימים אלה דן איגוד לשכת המסחר בדרכי פעולה הנחוצות לשינוי עמדת רשות המכס בישראל והתאמתה להסכמים הבינלאומיים".

מרשות המסים נמסר בתגובה כי "המכס הישראלי פועל בהתאם להסכם, והפרשנות הניתנת להסכם אינה סותרת את עמדת ארגון הסחר העולמי. ככל שעולות טענות שונות מצד היבואנים לעניין אי-הכללת מרכיב התמלוגים בערך לצרכי מסי ייבוא, מינהל המכס בוחן כל מקרה לגופו".