"אמריקה": המחיר החציוני לבית בארה"ב צנח ל-174,100 ד'

ברבעון השני נפלו המחירים ב-15.6% לעומת השנה הקודמת ■ מספר הבקשות למשכנתא ירדו ב-3.6% מאחר והריבית עלתה ל-5.38%, הרמה הגבוהה ביותר מאז יוני ■ הערכות: מחירי הבתים בארה"ב ימשיכו לרדת עד לאמצע 2010

הירידה במחירי הבתים בארה"ב האיצה ברבעון השני והמחירים נפלו ב-15.6% לעומת רמתם ברבעון המקביל אשתקד, זאת כאשר מכירות הבתים המעוקלים הכבידו על ערך הבתים הנמכרים.

המחיר החציוני לבית משפחתי צנח ל-174,100 דולר, כך על פי נתוני איגוד סוכני הנדל"ן הלאומי בארה"ב. סך מכירות הבתים עלו ברבעון השני של 2009 ב-3.8% לעומת הרבעון הראשון של השנה והסתכמו במונחים שנתיים ב-4.76 מיליון. לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה נרשמה ירידה של 2.9% במכירות.

ירידה של 3.5% נרשמה במספר הבקשות למשכנתא בארה"ב שהוגשו בשבוע שהסתיים ב-7 באוגוסט על רקע העלייה בשיעור הריבית על המשכנתאות לרמתן הגבוהה ביותר מאז חודש יוני, כל על פי נתוני MBA (Morgage Bankers Association). הנתון מתייחס הן לבקשות למשכנתא חדשה והן לבקשות למימון מחדש של משכנתאות קיימות.

עלותה של משכנתא ל-30 שנה בריבית קבועה , בניטרול עמלות עלתה ב-0.21% לעומת השבוע הקודם והסתכמה בממוצע בשיעור של 5.38%. זהו שער הריבית הגבוה ביותר שנרשם מאז השבוע שהסתיים ב-19 ביוני והוא גבוה בהרבה מרמת השפל בה ניתנו המשכנתאות בארה"ב ב-27 במארס אז נפלה שיעור המשכנתאות לשפל של 4.61%. בשנה שעברה עמדה הריבית על המשכנתאות בארה"ב על 6.57%.

משכנתא בריבית קבועה ל-15 שנה בארה"ב עלתה ל-4.71% בממוצע לעומת 4.6% בשבוע הקודם. הריבית המתואמת לשנה עלתה ל-6.71% מ-6.67%.

זהו השבוע ה-11 ברציפות בו מצויה הריבית מעל לרמות של 5%. וחלק מהמומחים טוענים כי הריבית צריכה לרדת אל מתחת ל-5% על מנת להשפיע באופן מהותי על הביקושים ללקיחת משכנתאות בארה"ב.

"המכשול הגדול יותר העומד כיום בפני רוכשי הבתים הוא אובדן מקומות העבודה בארה"ב והקשחת תנאי הקבלה של הלוואות" אמרה סיליה צ'ן, דירקטורית לענייני דיור במודי'ס אקונומי.קום . כאשר שיעור האבטלה בארה"ב הגיע ל-9.4%, רבים מהקונים הפוטנציאלים אשר איבדו את עבודתם או חוששים מכך "יושבים בצד הדרך", זאת על אף שמחירי הבתים ירדו באופן משמעותי והפכו לאטרקטיביים.

צ'ן הוסיפה כי המכשול הגדול ביותר העומד כיום בפני ההתאוששות בשוק הדיור האמריקני הם העיקולים. במודי'ס אקונומי. קום צופים לחדלות פרעון בהיקף 3.85 מיליון לעומת 2.7 מיליון לוקחי משכנתאות שלא עמדו בהן בשנה שעברה.

למרות ששוק הדיור הצביע על סימנים של התייצבות, כאשר מכירות הבתים עלו וחלה התמתנות בירידה של מחירי הבתים באיזורים רבים, צ'ן מעריכה כי מחירי הבתים ישובו ליפול שוב. "ישנו מספר גדול של צוי עיקול בצנרת וברגע שהעיקולים יבוצעו, יפגע הדבר בשוק הדיור ויביא לירידת מחירי הבתים". להערכתה מחירי הבתים בארה"ב ימשיכו לרדת עד לאמצע שנת 2010.