עו"ד ברוריה לקנר: "אני לא בטוחה שדודו טופז יזכה למשפט צודק"

"התקשורת מכתיבה לשופטים את כללי המשחק, לא ההיפך; כשביהמ"ש קובע שהיה על טופז להזים בתצהיר פרסומים שהיו בכלי התקשורת - זו החלטה בעייתית ביותר" ■ על מצבו הנפשי של טופז: "הוא שבר כלי"

"25 שנה אני ליטיגטורית פעילה, ניהלתי תיקים מורכבים וסבוכים פי כמה מתיק טופז - ולא ייאמן איך הליך ביניים פשוט וקטן של בקשה לביטול עיקול של דודו טופז מעיף אותך לתודעה הציבורית, ופתאום זה לב העניין" - כך אומרת עורכת הדין הוותיקה ברוריה לקנר, המייצגת את טופז בהליך האזרחי שמנהלים נגדו קשת ואבי ניר, שטופז מואשם בתקיפתו.

"אני מכירה את דודו טופז עשרות שנים", היא אומרת. "זה לא המקרה הראשון שאני נותנת לו סיוע משפטי. כשהתיק שלו התגלגל לידי שאלתי את עצמי: 'האם את מודעת למה את נכנסת? את הולכת לייצג אדם שנתפש בציבור כשטן בהתגלמותו'. שאלתי את עצמי: 'אני מוכנה ורוצה להיכנס לשם?' - ומיד עניתי לעצמי שכן.

"כל מי ששלטון החוק יקר לו צריך להיאבק על זכותו של דודו טופז ושכמותו לקבל את הסיוע המיטבי, כדי שהעונש שהוא יקבל בהליך הפלילי או הפיצוי שהוא יידרש לשלם בהליך האזרחי יהיה מידתי - ולא פועל יוצא של עליהום תקשורתי או של דעת קהל".

* את חוששת שהתוצאות עשויות להיות לא מידתיות לרעת דודו טופז בגלל הסיקור התקשורתי הנרחב?

"לצערי הרב, זה כבר לא עניין של חשש. העובדות מלמדות כי הזירה המשפטית עברה להתנהל בזירת התקשורת. כשבית המשפט קובע בהחלטה השיפוטית שהיה על טופז להזים בתצהיר פרסומים שהיו בכלי התקשורת - בעיניי זו החלטה בעייתית ביותר, בלשון המעטה. זה הרי דבר שהדעת לא סובלת. איפה נשמע כדבר הזה, שבעל דין נדרש להזים פרסומים בתקשורת? חמור מכך, כל זה קורה כשהמשפט הפלילי עוד לא התחיל, וכשטופז עוד לא אמר את דברו ונתן את תשובתו לכתב האישום.

"התקשורת מכתיבה את כללי המשחק לשופטים ולא ההיפך. זכות כמו סוביודיצה הפכה לפארסה. ראיות מתוך התיק הפלילי וציטוטים מתוך הודעות במשטרה מתגלגלים בעיתונות והופכים כבר לעובדה מוגמרת בהליך האזרחי. ולמרות זאת, כל זמן שאני מטפלת בתיק - אני לא מתכוונת להרכין ראש בפני המציאות הזאת. אנסה, בכוחותיי הדלים, להילחם בכך".

* איך טופז נראה היום?

"הוא שבר כלי. שום דבר מדודו טופז שהכרתי קודם לאירועים האלה לא קיים עוד. הוא אדם מוכה, שבור ואכול צער וחרטה".

* מה תגידי לאלה שאומרים "מגיע לו"?

"אני בכלל לא מתכוונת להתווכח איתם, כי אין ספק שמגיע לו. השאלה כמה מגיע לו, ו'הכמה מגיע לו' זה נגזרת של כל-כך הרבה דברים שעוד צריכים להתברר. מה היה מצבו הנפשי? מה היה מצבו הבריאותי? האם היתה לו שליטה על מה שבסופו של דבר קרה בפועל? האם הוא ביקש, יזם או רצה בתוצאה הקשה שקרתה בפועל? כל הדברים האלה יצטרכו להתברר בבוא יום בהליך הפלילי, ואני מזמינה את כולנו להתאזר בסבלנות, לברר את העניין לגופו ואחרי שתתברר מידת אחריותו למעשים, כי אז ברור מאליו שהוא יצטרך לשלם על כך, והוא מודע לזה".

* לדעתך יש לו סיכוי למשפט צודק?

"אני רוצה להאמין שכן, אבל אני לא בטוחה".