מי הן החברות שבוחנות התמודדות על מתחם השוק הסיטונאי?

מגדל, חבס ובריטיש ישראל ■ מגדל ובריטיש ישראל מעוניינות בחלק המסחרי של המתחם ■ תנובה נפגשה עם יזמים שונים כדי לבחון דרכים לפרסום המכרז החוזר ■ המכרז למכירת המתחם ייערך מחדש לאחר שהוקפא לפני 10 חודשים

גופים מוסדיים וחברות הנדל"ן חוזרים ובוחנים להתמודד במכרז החוזר על מתחם השוק הסיטונאי בתל אביב. חברת הביטוח מגדל בוחנת להתמודד על שטחי המסחר במתחם. גורמים בענף הנדל"ן ציינו כי גם בריטיש ישראל וחבס בוחנות להתמודד כאשר המכרז יפורסם. הגורמים הוסיפו כי קבוצת חבס מעוניינת להתמודד על המתחם כמקשה אחת.

על פי הערכות, במידה שהמכרז יפורסם על כל המתחם כמקשה אחד, סביר להניח שחברת הנדל"ן תדהר תצטרף למגדל . תדהר מנהלת בימים אלה משא ומתן בשמה ובשם מגדל לרכישת 39% מהזכויות בחטיבת קרקע של 700 דונם בין מושב גני יהודה, סביון והמועצה המקומית יהוד-מונוסון.

לפני מספר ימים פורסם כי המכרז למכירת המתחם ייערך מחדש לאחר שהוקפא לפני עשרה חודשים. תנובה מקיימת בשבועות האחרונים פגישות עם יזמים שונים כדי לבחון דרכים לפרסום המכרז החדש למתחם. בשלב זה עדיין לא גובשו עקרונות המכרז.

מתחם השוק הסיטונאי משתרע על פני 55 דונם. זכויות הבנייה המאושרות במתחם כוללות 320 אלף מ"ר שטחים עיליים ויותר מ-238 אלף מ"ר שטחים תת קרקעיים עם זכויות בנייה של למעלה מ-5,000 מקומות חנייה.

הפרויקט יכלול פארק מרכזי בהיקף 14 דונם ומבני תרבות, חינוך וספורט, בהיקף של 15,500 מ"ר. לפי התכנון יכיל הפרויקט מגדלי מגורים בהיקף של 275 אלף מ"ר ו-33 אלף מ"ר שטחי מסחר.

גורמים בשוק הנדל"ן מציינים כי קיימת אפשרות שתנובה תעדיף להוציא את המכרז החדש בגרסה שונה מהמכרז הקודם, כשרק חלק מהשטחים ישווקו ואילו השאר יישארו בידי תנובה. מחיר המינימום בו נקבו בעלי המגרש בשנה שעברה עמד על 2.1 מיליארד שקל.

השוק הסיטונאי, שבמשולש הרחובות קרליבך, החשמונאים ודרך מנחם בגין, הוקם בשנת 1952 על ידי תנובה, שמחזיקה 60% ממנו. יתרת השטח היתה בבעלות סיטונאים פרטיים, רשתות שיווק ועיריית תל אביב.

כבר בשנות ה-70 החלו ליזום תוכניות לפינוי השוק. אולם התוכנית מומשה רק בחורף 2006, אז עבר השוק לאזור צריפין וסגר את שעריו.

המכרז למכירת הקרקע נפתח ביוני 2008 וכעבור שלושה חודשים הודיעו סיטי בנק ומשרד עורכי הדין שרגא בירן, שליוו את חברת השוק הסיטונאי ואת עיריית תל אביב-יפו במכירת הקרקע, על חמש הקבוצות שהעפילו לשלב הבא.

בסופו של דבר המכרז הוקפא בתחילת 2009 בשל מורכבותו של הפרויקט ובשל המשבר הכלכלי שגרם לחברות נדל"ן הגדולות להתרחק מהפרויקט.

מחברת מגדל וקבוצת חבס נמסר: "אין תגובה". מתדהר סירבו להתייחס לידיעה ומתנובה נמסר: "אנחנו מסרבים להתייחס לנושא השוק הסיטונאי".