מתגוננים: מהן תוכנות האנטי-וירוס הזולות, הזמינות והידידותיות ביותר

בעולם בו המחשבים המחוברים לאינטרנט חשופים סביב השעון למתקפות וירוסים ורוגלות, תוכנת אנטי-וירוס היא מחויבת מציאות ■ "גלובס" ממליץ על כמה מהאופציות של התוכנה שאי-אפשר בלעדיה אך לעתים קשה גם איתה

מסע הקניות השנתי לפני החזרה ללימודים הוא תמיד הזדמנות מצוינת לשדרג את המחשב הישן או לקנות חדש. אם כבר החלטתם לקנות מחשב חדש, תגלו ודאי שרכישת המחשב היא רק תחילת הדרך, ושעל מנת להתחיל לעבוד יש לרכוש ולהתקין עליו תוכנות נוספות. בבסיס כל העניין עומדת כמובן מערכת ההפעלה שמחירה עומד על 500 שקל אולם בעידן האינטרנט אי-אפשר בלי תוכנת אנטי וירוס האמורה להגן על המחשב מפני וירוסים ו"נוזקות" המשתוללים באינטרנט באין מפריע.

בשוק קיימות מספר רב של תוכנות אנטי וירוס, חלקן מציעות שימוש חופשי ללא תשלום ואת חלקן יש לרכוש או לעדכן תמורת תשלום. מחיר תוכנת אנטי וירוס נע בין 300-100 שקל. בין החברות הבולטות המשווקות את מוצריהן בישראל ניתן למנות את קספרסקי המשווקת אנטי וירוס תחת אותו שם, סימנטק, נורטון ו-ESET, כאשר בקרוב תצטרף לחגיגה הזו גם חברת מיקרוסופט עם תוכנת אנטי וירוס חינמית שלה, שכרגע נמצאת בבטא.

בחירה מתוך מגוון גדול

ההחלטה איזה אנטי וירוס לקנות או האם לקנות בכלל תוכנה כזו, היא תהליך לא פשוט.

לשאלה השנייה יש תשובה אחת ברורה, כדאי לקנות אנטי וירוס ולא להשאיר את המחשב שלכם פרוץ מפני נוזקות. אולם באותה נשימה חשוב לציין, כי החיסרון ברוב תוכנות האנטי וירוס, שהן מאטות בצורה מינורית או בינונית את המחשב. לכן, מומלץ לפני רכישה או התקנה של תוכנת אנטי וירוס לעיין בדרישות המינימום של התוכנה ולוודא שהיא דורשת נתונים נמוכים מנתוני המקסימום של המחשב החדש. כמו כן, כיוון שעולם הווירוסים באינטרנט נסתר מעיני רוב המשתמשים הפשוטים חשוב שתוכנת ההגנה תהיה פשוטה ולא "תציק" למשתמש עם התראות, חלונות הנפתחים בתכיפות מוגברת, ו"שאלות" בדבר מחיקה או השמדה של קבצים (מלבד כמובן בתהליך ההתקנה וכשיש לחדש את הרישיון).

תוכנת אנטי וירוס טובה תדאג לבצע סריקה מלאה של המערכת אחת לשבוע בשעות הלילה, כשאנו לא נמצאים ליד המחשב ותציק למשתמש בהתראה רק במקרה קריטי כשהמחשב מותקף על-ידי וירוס. מנגד תוכנת אנטי וירוס השואלת שאלות על רמת הסיכון של כל קובץ שנפתח במחשב, עושיה להוות מטרד שיגרום למשתמש פשוט לכבות אותן.

הזולות והזמינות

* תוכנת האנטי וירוס של מיקרוסופט - Security Essentials - נמצאת כרגע בשלב הבטא שלה והיא ניתנת גם בגירסה הלא מסחרית שלה. בחברה מבטיחים שגם בעתיד כאשר היא תצא באופן רשמי לא יגבה עבורה תשלום. התוכנה שפותחה במרכז המחקר והפיתוח של החברה בישראל מיועדת לבעלי מחשבים בסיסים דוגמת נטבוקים ולכאלה המסתפקים בתוכנות מרובות אפשרויות והגדרות. תהליך ההתקנה פשוט מאוד והוא כמעט שלא מציע שום יכולת לשינוי על-ידי המשתמש. התוכנה מציעה שני סוגי סריקות מהירה ומלאה, כאשר הסריקה המהירה לא תפגע בביצועי המחשב ותתבצע במהירות והסריקה המלאה תארך מספר שעות (ובמקביל תגזול משאבי מערכת).

בשורה התחתונה: האנטי וירוס של מיקרוסופט מתאים לכל מי שלא רוצה להסתבך בהגדרות מיותרת ומחפש תוכנה שלא תציק לו ותבצע את העבודה.

* תוכנת NOD32 של חברת ESET היא אחת החביבות עלינו מבין התוכנות שנמצאות בשוק, למרות שהיא לא ניתנת בחינם. גירסה 4 של התוכנה קלה מאוד, ולמרות שהיא כוללת מספר הגדרות שיתאימו למשתמשים מנוסים, היא לא תקשה יותר מדי על המשתמשים שלא מוציאים את הידיים והרגליים שלהם בתוכנות האנטי וירוס. יתרונותיה הברורים של התוכנה היא המהירות שלה בביצועי סריקות במחשב וביכולת שלה להבין, שאף משתמש לא רוצה שיציקו לו בשאלות מיותרות. במהלך הבדיקה שלה, התוכנה לא הטרידה אותנו באף הודעה וההתקנה שלה על המערכת לא השפיעה על ביצועי המערכת, כך שלא הרגשנו שהמחשב שלנו עובד לאט יותר. מחיר לשנה: 160 שקל.

בשורה התחתונה: תוכנה ידידותית שעושה את העבודה היטב.

* גירסת האנטי וירוס 2010 של קספרסקי הפכה לרזה ופשוטה יותר מגירסאות קודמות. לאחר התקנה קצרה של התוכנה תצטרכו לבצע עדכון ארוך יחסית, ולאחר מכן תוכלו לבצע סריקה קצרה מאוד למערכת או סריקה ארוכה יותר ואיטית. אחת הבעיות של קספרסקי שהיא נוטה להזהיר את המשתמש כמעט בכל אירוע במערכת, למשל בעת הכנסת התקן נייד. ההודעות של קספרסקי שחוזרות לעתים תכופות מציקות, למרות שהתוכנה בהחלט מגנה על המחשב מפני וירוסים ורוגלות. קספרסקי מציעה כרגע בארץ את גירסה 2009 באתר הישראלי שלה, כאשר באתר הבינלאומי תוכלו להוריד כבר עכשיו גירסת התנסות של מהדורת 2010 לחודש בחינם. מחיר: גירסת 2009 כ-100 שקל, אולם לטעמנו היא דורשת מהמשתמשים הבנה גדולה יותר. כיוון שקצב ההתראות בה גבוה מאוד ולכן היינו מציעים להתחיל את השימוש רק מהגירסה החדשה האמורה להתחיל ולהיות מופצת בישראל תוך מספר שבועות ומחירה יעמוד ככל הנראה גם הוא על 100 שקל.

בשורה התחתונה: יותר מדי התראות המצריכות את המשתמש לקבל החלטה, כדאי להמתין לגירסת 2010.

ומעבדי התמלילים? מיקרוסופט עדיין בראש

צעד נוסף בהשמת המחשב כרוך בהתקנת מעבד תמלילים המאפשר ליצור מסמכים.

שוק מעבדי התמלילים נשלט מזה שנים רבות, כמעט באופן מוחלט, על-ידי מיקרוסופט. תוכנת הוורד הפופולרית שלה מציעה יכולות מעולות, עשירות ומגוונות. עד כדי כך, שבלי חוברת הוראות - שמגיעה כספר ארוך - אין סיכוי שתדעו לתפעל חלק גדול מהאופציות שקיימות כאן. למרות זאת, הוורד מציע יכולת עשירה של פונטים, עיצוב מסמכים, טבלאות, ובגירסה 2007 שנמכרת כרגע בחנויות גם יכולות משופרות בחיזוי העיצוב, כך שתוכלו לראות את העיצוב בכל שינוי במסמך לפני שתבצעו אותו.

מחיר גירסת הסטודנטים של אופיס, הכוללת גם אקסל, פאוואר פוינט ואת המחברת האלקטרונית One Note עולה 400 שקל.

בשונה ממיקרוסופט, המציעה יכולות רבות לתוכנה כבדה המצריכה מחשב עם כוח עיבוד סביר, מעבד התמלילים של גוגל - Docs - הוא אחד הפתרונות החינמיים היותר מוצלחים הקיימים כיום בשוק. Docs, הניתן להפעלה ישירות מעמוד הבית של משתמשי Gmail, לא כולל את כל היכולות הגרפיות של וורד, אבל הוא כן מציע לכם הוספות של טבלאות, מגוון פונטים, קביעה של מרווחי השורות בעמוד, וחיבור אמיתי לעולם האינטרנט.

Doc מאפשר לכם לשמור כל מסמך במחשב או בשרת של גוגל, כך שכל המסמכים שכתבתם יהיו זמינים לכם לעבודה בכל מקום. אתם תוכלו להתחיל לעבוד על מסמך אצל חברים, ולהמשיך לכתוב אותו בבית, מבלי להתחיל לשלוח את הקובץ שלכם מספר פעמים באי-מייל. בנוסף, אם אתם עושים שיעורים בבית עם חברים, תוכלו לשתף את הקבצים, כך שכל אחד יוכל לבצע שינוי על אותו הקובץ.

אם אתם פרנואידים בשמירת מסמכים ברשת, גוגל גם מציעה לכם להוריד את הקבצים בפורמט DOC ישירות למחשב או לשלוח אותם כבר ממעבד התמלילים כקובץ באי-מייל. למרות היתרונות של Docs וההתאמה המושלמת שלו למשתמשים פשוטים, יש לו עדיין בעיות בהעתקה של מסמכים המשלבים אנגלית ועברית.

חיסרון נוסף של Docs נובע מהעובדה שעל מנת לעבוד באמצעותו חייבים להיות מחוברים לרשת, בניגוד לוורד שמאפשר עבודה ללא אינטרנט.