IBM: פריצת דרך בתהליך ייצור השבבים - ע"י שימוש ב-DNA

הצליחה למצוא דרך להשתמש בסלילי DNA בתהליך, תגלית שעשויה להוביל להוזלה משמעותית בתהליך הייצור של השבבים לתעשיות הטכנולוגיה, המבוסס על מיכון משוכלל ויקר

קבוצה של מדענים העובדים עבור חברת המחשבים IBM טוענת כי הצליחה למצוא דרך להשתמש בסלילי DNA בתהליך ייצור שבבים למוליכים למחצה. התגלית עשויה להוביל להוזלה משמעותית בתהליך הייצור של השבבים לתעשיות הטכנולוגיה, המבוסס על מיכון משוכלל ויקר.

בד בבד לתהליך מזעור השבבים בשנים האחרונות, חלה גם התייקרות בייצורם, שכן היה צורך בציוד מתקדם שעלותו הכספית גבוהה. כדי לתת מענה לבעיה זו, החלו יצרניות השבבים להשקיע משאבים במחקר ופיתוח של שיטת ייצור חדשות למיקרו-מעגלים המורכבים על גבי המשטחים המוליכים למחצה, דוגמת סיליקון.

לאחרונה, העלו מדענים את האפשרות להשתמש בסלילי DNA מלאכותי מקופלים, המכונים "DNA אוריגמי", כתבנית לתהליך ייצור עצמי של חומרים ננו-חשמליים וננו-אופטיים בהם יש שימוש על פני שטח השבב. הבעיה הייתה שבשל תהליך הייצור המלאכותי של ה-DNA הזה, קשה לשלוט בהתנהגותו מכיוון שנוצרת אקראיות רבה מדי ברצף החלבונים שלו ולכן אופן הקיפול שלו אינו ניתן לשליטה מלאה.

אתמול (א') פרסמה קבוצת המדענים מאמר בכתב העת המדעי Nature Nanotechnology בו היא טוענת כי נמצאה דרך להתגבר על בעיה זו. המדענים של IBM, שערכו את המחקר בשיתוף עם המרכז הטכנולוגי של קליפורניה, השתמשו בקרן אלקטרונים ובחריטה על פני משטח השבב כדי ליצור "אתרי היקשרות" עבור ה-DNA.

יש לציין, כי מדובר רק בקווי מתאר ראשוניים של ממצאי המחקר שערכו המדענים וכדי להביא את הטכנולוגיה לידי שימוש תעשייתי יידרשו ככל הנראה 10 שנים נוספות לפחות.