6 כללי ההשקעה בחברות ביוטק

הענף מתאפיין באי-ודאות, אבל הוא קצת יותר בטוח מקניית כרטיס הגרלה ללוטו

הביוטק מתאפיין באי-ודאות, אבל השקעה בו יכולה להיות בטוחה יותר מאשר הימור במפעל הפיס.

תחום הביוטק הוא מגרש משחקים גדול ומלהיב, אולי המלהיב ביותר בעשור הנוכחי. במגרש זה משחקות בעיקר שתי קבוצות: היזמים והחברות הצעירות, שמציעים מיזמים חדשניים המגרים את הדמיון, ומהצד השני המשקיעים, המעוניינים בהשקעה בעלת סיכון אבל עם אפשרות לרווח של אלפי אחוזים.

השקעה בביוטק מסוכנת, וגם למומחים הגדולים ביותר אין כלים לבחון בדיוק את פוטנציאל המיזם ביחס לסיכון. למרות הסיכונים ואי הוודאות, אסור להתייחס להשקעה בביוטק כמו הימור במפעל הפיס. גם משקיע ממוצע מסוגל לגבש דעה סבירה באשר ליחס הסיכוי-סיכון של חברת ביוטק צעירה. אפשר לגדר את הסיכון ביחס לסיכוי, ולקבל החלטות מושכלות.

כל משקיע חייב לדעת, כי הפרמטרים המהותיים ביותר באבחון רמת סיכון בתחום הביוטק הם הזמן, הסיכון והכסף עד להשקת מוצר. כדי לבחון את הפרמטרים האלה, יש להתייחס למספר נקודות.

1 תקפות מדעית של המיזם
לכל מיזם ביוטק יש בסיס מדעי. יש לבחון אם בקהילה המדעית מכירים את הבסיס לפיתוח המוצר, ואם המודל המדעי מקובל. לא חייבים להיות מומחים ברפואה - ניתן לקבל חוו"ד של מומחה.

2 איכות הצוות המדעי
אם בראש המיזם עומד צוות מדעי בעל ניסיון, הדבר יקטין את הסיכון בהשקעה. כדאי לבחון ברצינות השקעה בצוות מדעי הפועל במסגרת מוסד רפואי-מחקרי מכובד, ידוע בפריצות הדרך שלו, מפרסם מאמרים, מופיע בקונגרסים מקצועיים ומקובל כמוביל דעה. צוות מדעי מכובד אינו מבטיח הצלחה, אבל הוא מקטין את הסיכון של כישלון מחקרי או תרמית.

3 אופי המוצר ושלב הפיתוח
תהליך המחקר והפיתוח של מוצרים בתחום הביוטק הוא שיטתי, המבוקר משלבים מוקדמים על-ידי הרגולטור. קיימים בסיסי מידע טובים ומאגרי מידע מסודרים, החשופים לציבור, שבאמצעותם ניתן לחשב סטטיסטיקות של הצלחות לפי שלב הפיתוח וסוג המוצר.

לדוגמה, תרופה לסרטן, שסיימה ניסוי בשלב ראשון, מחזיקה בהסתברות של 15% להגיע לשוק. תרופה אנטי-דלקתית באותו שלב מקבלת הסתברות של 30%, והסתברות הגעה לשוק של מכשור רפואי לא פולשני גדולה פי כמה מתרופה.

4 איכות הקניין הרוחני
למוצר ביוטק שאיננו מוגן בפטנט, אין זכות קיום כמוצר חדשני. קשה למשקיע ממוצע לאמוד את איכות הפטנט, אבל ניתן לבחון את סטטוס הבחינה של הקניין הרוחני, שמפורסם בבסיסי מידע גלויים לציבור.

5 המודל העסקי
חברה המבוססת על מוצר אחד היא מסוכנת להשקעה. מודל עסקי המבוסס על תמהיל מוצרים סינרגטי, משקף תוחלת סיכון סבירה יותר עבור המשקיע.

6 הצוות המוביל
לאיכות הצוות הניהולי יש השפעה רבה בניתוח הסיכון. צוות בעל ניסיון בתחום הפיתוח העסקי יגיע בדרך-כלל רחוק יותר מאשר צוות חסר ניסיון ויכולות.

ההשקעה בביוטק תהיה תמיד מסוכנת. אולם כל עוד התחום הזה ימשיך להציג פיתוחים מלהיבים ומרגשים, זרם ההשקעות לא ייפסק. השקלול של אלמנט הסיכון ביחד עם הפוטנציאל הטמון במוצר יאפשר למשקיע הממוצע לקבל החלטה יותר מושכלת באשר להשקעה בחברות ביוטק צעירות.

הכותב הוא מנכ"ל חברת מיקרומדיק, מחבר הספרים "תכנון עסקי לאחר עידן הבועה", "מהון סיכון להנפקה ציבורית" ו"ביומדיקל ממחקר למוצר מנצח - האתגר הניהולי"