פחד גבהים בת"א? סטפק, ברוך, תמיר ורבינוביץ מדברים על "תיקון בריא" ו"עוד 5%-8% במעו"ף השנה"

דווקא בעיצומו של גל נתונים מאקרו-כלכליים חיוביים שהתפרסמו בימים האחרונים בעולם, רשמו אתמול השווקים הגלובליים ובכללם גם השוק הישראלי ירידות חדות, שהחלו בגל מימושים בוול סטריט ביום שישי ■ סבב בכירים: מנהל ההשקעות הראשי של מיטב, מנכ"ל אקסלנס, מנכ"ל תמיר-פישמן ומנהל ההשקעות הראשי של הראל פיננסים מנתחים את השוק

דווקא בעיצומו של גל נתונים מאקרו-כלכליים חיוביים שהתפרסמו בימים האחרונים ברחבי העולם, רשמו אתמול (ב') השווקים הגלובליים ובכללם גם השוק הישראלי ירידות שערים חדות, שהחלו בגל מימושים בוול-סטריט ביום שישי האחרון.

שלשום פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כי לאחר שני רבעונים רצופים חזר התמ"ג בישראל לעלות בשיעור של 1% בחישוב שנתי, בניגוד לציפיות המוקדמות. הנתון בישראל תואם את הנתונים שפורסמו בשבוע האחרון במדינות גוש האירו וכן הבוקר ביפן, כשעל פי הפרסומים התמ"ג ברבעון השני רשם עלייה בשיעור של 0.9%.

בשוק המקומי נרשמו אתמול ירידות שערים בפעם השישית בשבעת ימי המסחר האחרונים. בשבוע שעבר ירד מדד המעו"ף בשיעור מצטבר של 2.8% ובשני ימי המסחר הראשונים השבוע נחלש בכ-3.5% נוספים. מדד המעו"ף שנגע בשיאו האחרון ברמת ה-1,000 נקודות נסוג מאז בכ-6.4% לרמה של 923.7 נקודות, בה ננעל היום.

מדד הנדל"ן, שהוביל את ההתאוששות בשווקים במחצית הראשונה, רשם אתמול ירידה של 5.1% ונסוג ב-10% מרמת השיא שרשם השנה. החולשה בשוק אפיינה גם אפיקי השקעה אחרים, כמו איגרות החוב, כשמדדי התל-בונד רשמו היום ירידות בשיעור של 0.7%-1.2% והתרחקו מרמת השיא השנתית שלהם ב-2%-2.2%.

אז מה קרה לשווקים? מדוע הם מתנהגים בניגוד לנתוני המאקרו החיוביים, "גלובס" בדק עם בכירי שוק ההון ממה נובעות הירידות ומה צפוי בהמשך.

זה מימוש בריא

"עצם העובדה שהשוק יורד דווקא כשמתפרסמים נתונים חיוביים בארץ ובמדינות אחרות, זה לא מפליא", אומר צבי סטפק, יו"ר מיטב ומנהל ההשקעות הראשי של בית ההשקעות. "זה מסוג התרחישים שבהם קיימות ציפיות וברגע שהן מתממשות השוק משנה פאזה. זה מזכיר התנהגות של משקיעים במניות, הרבה פעמים אומרים 'תקנה בשמועה תמכור בידיעה', וזה פועל גם כאן".

"מעבר לכך, השוק עשה מהלך גדול כלפי מעלה ממארס ועד יולי. חווינו שני סיבובים של ראלי עולה עם תקופה של 4-5 שבועות ביניהם, שבהם הוא דשדש", מוסיף סטפק. "זה מימוש בריא בכל קנה מידה. זה מוציא אוויר חם מהשוק. בשורה התחתונה, רמת השערים היא סבירה והשוק צריך את המנוחה שלו. אתה לא יכול לרוץ מרתון בקצב מהיר וכל אחד צריך את האתנחתא ואת פסק הזמן שלו".

"יש חוזי שחורות, שמנבאים נפילות גדולות, ואני לא נמנה עליהם כי אני חושב שרמת השערים סבירה", מציין סטפק. "מגמה שלילית ארוכת טווח תוכל להתפתח רק אם יקרה אחד מכמה דברים, כמו שערורייה גדולה בארה"ב דוגמת ליהמן ברדרס, או שפעת החזירים שיכולה להתפתח לממדים של מגיפה ולפגוע בפעילות המשקית, או אם יתברר שההתאוששות הנוכחית במשקים ברחבי העולם קצרת מועד והמשק הגלובלי יחזור לרמת פעילות נמוכה".

"אני נותן הסתברות יותר גבוהה להתפתחות חיובית, אבל ייתכן גם דשדוש במקום ברמות של 900-1000 נקודות ואז מה שחשוב הוא ה-stock picking", מסכם סטפק. "השוק יכול לעמוד במקום, אך עדיין ניתן לייצר תשואה חיובית בתוכו, כי בתוך השוק יש מניות יקרות ויש מניות זולות".

אין סיבה שהתיקון יהפוך למפולת

גם דוד ברוך, מנכ"ל אקסלנס, חושב שמדובר במהלך חיובי: "אנחנו רואים כרגע תיקון בשווקים, אולי הוא אף בריא. אחרי הכול עדיין קיים סיכון בשוק, והתיקון ישמור על כולנו ברציונליזציה הכרחית".

"צריך לזכור שבמחצית הראשונה של השנה ראינו עליות בסדרי גודל חריגים, שנבעו מכך שהמשק הישראלי היה במצב טוב יותר ממשקים אחרים בעולם, מהר המזומנים שנצבר אצל הגופים המוסדיים שחזרו בחודשים האחרונים לשוק ומהריבית הנמוכה ששלחה אפילו את משקי הבית חזרה לבורסה, בין היתר דרך קרנות הנאמנות. כל הגורמים האלה הביאו לעליות השערים, שבשיאן אמרו עליהן הפעילים בשוק, כי לאחריהן יבוא תיקון", אומר ברוך.

עוד לדבריו, "אין לגזור מהימים האחרונים מסקנה כוללת לגבי השוק, וגם אין סיבה ריאלית שהתיקון יהפוך למפולת, כי האינדיקטורים האחרונים בארץ ובעולם מאותתים על התייצבות וצמיחה".

לנצל הירידות לקניות

לדעתו של אלדד תמיר, מנכ"ל ובעלים של תמיר פישמן, "הירידות האלו באות בעיקר מהיבטים פסיכולוגיים קצרי טווח ומימוש רווחים אחרי מהלך עליות".

לדברי תמיר, "הירידות היום משקפות ציפיות לירידה בארה"ב, ובהתחשב בכך שהשוק הישראלי רשם ביצועי יתר על שאר השווקים בעולם, כעת הוא סוגר את הפער הזה".

"הנתונים הכלכליים שמתפרסמים לא תומכים בירידות ובסך הכול מדובר בשונות קצרת טווח, כך שמדובר בזמן טוב להשקיע בו", אומר תמיר. "השוק הישראלי ימשיך לעקוב אחרי השוק האמריקני, שם אנחנו מצפים שהסקטור הטכנולוגי ומדד ה-S&P 500 ימשיכו להיות חיוביים, והדבר ישפיע גם על הבורסה בארץ".

ותמיר מסכם: "להערכתי, המגמה תמשיך להיות חיובית ואני מעריך שבסוף השנה מדד המעו"ף יהיה גבוה יותר מהנקודה שבה הוא נמצא היום. במבט כללי, התוצאות של החברות ימשיכו להראות שיפור, וכדאי ולנצל את הירידות לצורך קניות".

נמשיך לראות תנודתיות

אורי רבינוביץ, מנהל השקעות ראשי בהראל פיננסים, מסביר ש"הפעילים מתחילים להסתכל על סוף השנה, וסך הכול התשואות שהושגו עד כה הן יפות מאוד, ולכן יש נטייה להפחית את הסיכון. בנוסף, הנתונים שהתפרסמו בארה"ב בשבוע האחרון הורידו את האופטימיות לגבי הצמיחה העתידית, לאו דווקא בטווח הקצר, אלא יותר בטווח הבינוני. אנחנו נמצאים בשלב של יציאה ממיתון אבל כרגע נראה שיציאה תהיה פחות חזקה לעומת ההערכות לפני מספר חודשים".

"עם זאת, ריבית הליבור עדיין נמוכה וקיים אמון במערכת הבנקאית, וכשמסתכלים על תוצאות כספיות של חברות, רואים תהליך התייעלות גדול, ולכן אני חושב שלא סביר שנחזור לרמות שבהן היינו לפני 4-5 חודשים. בסוף השנה מדד המעו"ף יהיה גבוה ב-5%-8% מרמה הנוכחית, אבל נראה תנודתיות גבוהה יותר בשווקים".