בן-אליעזר ביטל ההחלטה הזמנית להטיל ערובה על ייבוא ברזל

שר התמ"ת: "התקופה שנבחנה היתה שיאו של המשבר הכלכלי, ואיני מוצא לנכון לקבל החלטה על בסיס נתוני תקופת זמן קצובה זו, שעלולה לא לייצג את מצב השוק האמיתי"

שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, הורה לממונה על היטלי סחר במשרד התמ"ת, ראובן פסח, לבטל ההחלטה הזמנית להטיל ערובה על יבוא ברזל ולהמשיך בבדיקת הנושא עד תום השנה.

"לאחר שקראתי בעיון רב את דו"ח ממצאי בדיקתך באשר להיטל על יבוא ברזל מצולע לבנין, ולאחר שנפגשתי ושמעתי את כל הגורמים אשר להם קשר לנושא, ולאחר התייעצויות עימך ועם הגורמים המקצועיים במשרד ותוך התחשבות ביחסים הבין=לאומיים של ישראל, השפעת ההחלטה על המשק הישראלי ושמירה על התחרות הבריאה אשר מתאפשרת בעקבות ייבוא הברזל המצולע, הגעתי להחלטה כי עלייך להמשיך את בדיקתך עד לתום שנת 2009", כתב בן-אליעזר לפסח.

"החלטתי זו באה על מנת לבחון את שוק הברזל המצולע לבניין לפרק זמן ממושך יותר, ועל מנת ללמוד את השלכות ייבוא הברזל המצולע לבניין על השוק הישראלי בצורה עמוקה ומקיפה יותר, שכן דעתי אינה נוחה מפרק הזמן שנבדק. התקופה שנבחנה הייתה שיאו של המשבר הכלכלי העולמי ואיני מוצא לנכון לקבל החלטה על בסיס נתוני תקופת זמן קצובה זו, אשר עלולה להיות לא משקפת ולא מייצגת את מצב השוק האמיתי", ציין בן-אליעזר.

"למען הסר ספק, החלטתי הינה כי תמשיך את בדיקתך עד לסוף שנת 2009 ותציג לי את ממצאי הבדיקה בתחילת חודש ינואר 2010. עד להצגת ממצאי הבדיקה וקבלת החלטתי הסופית בעניין, לא יוטל כל היטל על ייבוא ברזל מצולע לבניין, לא תיקבע כל מכסה לייבוא ברזל מצולע לבניין והערובה זמנית שהוטלה תבוטל לאלתר", סיכם.

שני הצדדים לוויכוח

מדובר פה בבעיה סבוכה, שמצידה האחד תעשיינים שמכניסים הרבה כסף למדינה ומפרנסים הרבה משפחות, ומצידה השני יבואנים שגם הם צריכים להתפרנס.

מי שרצו את הגנת הערובה על יבוא הברזל הן שתי יצרניות הברזל המקומיות היחידות, יהודה פלדות וחוד אסף. שתי החברות שטוענות שהשקיעו רבות בעסקיהן ושהן מפרנסות משפחות רבות במישרין ובעקיפין (עובדים עקיפים) נפגעו מהירידה החדה במחירי הברזל הנובעות מהמשבר העולמי, ולטענתן עלויות הייצור הן מעל מחיר המכירה. "אנחנו מפסידים מאות שקלים על כל טון שאנחנו מייצרים. אנחנו מדממים על כל טון של פלדה שנמכר במחיר הפסד", אמר ל"גלובס" אלי שטיין, מנכ"ל יהודה פלדות. ביהודה פלדות יש יותר מ-350 עובדים ישירים בייצור פלדה ובסך-הכל בקבוצה יותר מ-750 עובדים.

לדברי שטיין, בגלל המצב הקשה "ממחצית אוקטובר עד סוף נובמבר סגרנו מפעלים והוצאנו אנשים לחופשה מאולצת. בינואר סגרנו את המפעלים לשבועיים וכבר היום אני חרד למה שיקרה בחודש הבא, אם המלצת הממונה לא תיושם מייד".

המלצת הממונה על היטלי הסחר בתמ"ת, ראובן פסח, הייתה להטיל ערובה של 84 דולר על כל טון ברזל מיובא מעבר למכסה כוללת של כ-280 אלף טון ברזל, היקף גדול מממוצע הייבוא של שלוש השנים האחרונות, שהיו שנים טובות. "ההמלצה של הממונה על היטלי הסחר היא הרע במיעוטו מבחינתנו אבל אנחנו תמכנו בה על מנת שהעניין יזוז קדימה. דחיית המלצותיו תסכן אלפי עובדים, כי חוץ מהעובדים הישירים יש אלפים שנותנים שירותים בתחומי ההידראוליקה, מכאניקה, עיבוד שבבי, בקרה, אלקטרוניקה, הובלות - הרבה מאוד שירותים מסביב שמאפשרים לתעשייה הזאת לתפקד", מוסיף שטיין.

הצד השני של הוויכוח הוא היבואנים וקבלני הבניין, שטוענים כי הטלת ערובה על יבוא הברזל תתגלגל על גבם של רוכשי הדירות כי זהו רכיב מרכזי בבניין. ברזל הוא גם רכיב מרכזי בבניית תשתיות כמו כבישים, גשרים וכד'. על כך משיב שטיין, כי "מחיר הדירות נקבע על פי היצע וביקוש ולא על פי תשומות הבנייה. מיולי 2008 מחיר הברזל לבניין ירד ב-2,500 שקל לטון. ביולי 2008 טון ברזל לבניין היה מעל 5,000 שקל לטון, והיום ברזל לבניין הוא בסביבות 2,500 שקל לטון. כלומר המחיר נחתך בחצי והדירות בתקופה הזאת עלו על-פי הפרסומים בעיתונות ביותר מ-10%, וזו הוכחה חותכת לכך שהברזל לא משפיע על מחירי הבנייה", אומר שטיין.

לדבריו, "המלחמה של היבואנים היא פשוט נגד התעשייה הישראלית. היבוא הממוצע השנתי שלהם פטור מהיטל לפי המלצות הממונה. אני יכול להפוך ליבואן בן לילה אבל אז 350 עובדים יאבדו את פרנסתם, ועוד הרבה עובדים מסביבי, וככה תיהרס התעשייה הזאת.

זו תעשייה עתירת הון שכדי לקיים אותה צריך להשקיע בה הרבה כספים. בשנה שעברה, כדי לשדרג את מפעל ההתכה שלנו השקענו 8 מיליון דולר באמצעי ייצור. חלק נכבד הלך על מנגנונים למניעת זיהום אוויר. החלק השני לשדרוג אמצעי הייצור. כל תיקון של הציוד הוא מאות אלפי דולרים. זו תעשייה עתירת הון וכוח אדם. מעל 95% מהעובדים הם עולים חדשים. חלקם הגדול בעלי תואר ראשון ושני בתעשיית המתכות (מטאלורגיה).

התאחדות הקבלנים טוענת שההחלטה של בן-אליעזר מנעה את ייקור הברזל ב-20%. "אנו מברכים את שר התמ"ת על ביטול ההיטל, ומקווים כי יתבצע בקרוב שינוי בחקיקה ,שלא יאפשר לפקידים במשרדי הממשלה לקבל ההחלטות ללא אישור השר הממונה", אמר יוסי גורדון, מנכ"ל התאחדות הקבלנים.