אנליסט השתלמות כללי - ראשונה עם תשואה של 9.19%

פלטיניום ביג אפיקים של מגדל שוקי הון מובילה בין קרנות ההשתלמות הקטנות, עם תשואה של 9.33% ב-12 החודשים האחרונים

זוכרים את יגאל הורוביץ? אל תתביישו לומר שלא, בסופו של דבר עברו 30 שנים. הורוביץ היה שר האוצר בשנת 1980, בין שמחה ("ישראל תהיה שוויץ של המזרח התיכון") ארליך ליורם ("להיטיב עם העם") ארידור. הוא ניסה להילחם באינפלציה לפני שהפכה להיפר אינפלציה של מאות אחוזים, ופעל לקיצוץ התקציב. באחד מנאומיו הוא הזהיר מפני סכנות האינפלציה, וקרא מדם ליבו לחבריו הפוליטיקאים שהתעקשו להמשיך בחגיגות: "משוגעים, רדו מהגג". זה נגמר רע. הורוביץ לא קיבל גיבוי והתפטר, האינפלציה המשיכה להשתולל, ורק חמש שנים אחר כך באה תוכנית הייצוב שבמחיר כבד הצליחה לעצור את ההידרדרות.

נזכרנו בהורוביץ כששוחחנו לפני שבוע עם בנקאי בכיר על הנעשה בשוק ההון. הבנקאי לא היה אופטימי, "לא הייתי ממהר להכריז שהכול בסדר. העליות בשווקים לא העלימו את בעיית האג"ח הקונצרניות. להיפך, הבעיה רק מתחילה כי עיקר האג"ח מגיעות לפרקן בשנתיים הקרובות, עד סוף 2011", אמר והביע פליאה על האופוריה שאחזה במנהלי הגופים המוסדיים.

"המשוגעים עוד על הגג", אמר בהתייחסו למוסדיים, "הם נורא אוהבים לשכוח, לא רוצים לזכור איפה היינו רק לפני כמה חודשים ועושים שוב את אותן הטעויות. עד עכשיו הם לא מבינים את ההבדל בין לתת כסף ללתת אשראי".

אבל מה אכפת למוסדיים, העיקר שיש הנפקות, יש עמלות חיתום, דמי הניהול זורמים, האופטימיות גואה ואפילו מתחילים לדבר על בונוסים. ומי ישלם בשנים הקרובות את מחיר חוסר המקצועיות, הזחיחות והעצלות של הגופים המוסדיים? כרגיל, אנחנו, העמיתים. כי בסופו של דבר השטויות שעושים המוסדיים היום יתבטאו בתשואות שלהם מחר.

לכן אנו ב"גלובס", בהתאם לתפיסת משרד האוצר, ננסה להעניק לכם מבט אחר על התשואות. לא התמקדות בתשואה חודשית או תשואה המצטברת מתאריך מסוים, אלא דירוג קרנות ההשתלמות תוך התמקדות בביצועים לטווח ארוך המשקפים יותר את יכולת הגופים - תשואות לשנה ולשלוש שנים. טבלת הדירוג שלנו כוללת נתון של תשואה מצטברת ל-12 חודשים (החודש למשל לתקופה שבין אוגוסט 2008 ליולי 2009) ותשואה מצטברת ל-36 חודשים. לצד התשואות נמשיך לפרסם את שיעור נכסי הסיכון של הקופות, כלומר שיעור הנכסים המנייתיים ואג"ח BBB ומטה או אג"ח לא מדורגות.

מנורה מובילה בתשואה ל-3 שנים

בדירוג הקרנות הגדולות (מנהלות מעל מיליארד שקל) חדשות טובות, 10 מתוך 11 הקרנות נמצאות בטריטוריה חיובית בשנה האחרונה. למקום הראשון בדירוג הקרנות הגדולות לתקופה האמורה עולה אנליסט השתלמות כללי המנהלת 1.74 מיליארד שקל. לאחר שהתרסקה אשתקד והציגה תשואה של 43.8% מתחילת 2009, בראייה של שנה אחורה, תשואת אנליסט עומדת על 9.19%. התשואה המצטברת שלה ל-36 חודשים היא 15.91%.

למקום השני ירדה דש אקונומיסט, המנהלת 1.2 מיליארד שקל ולה תשואה של 7.65%. אחריה במקום השלישי קרן אומגה של מנורה עם תשואה של 5.85%, שגם מובילה את הדירוג ל-3 שנים עם תשואה של 18.6%. במקום הרביעי קרן ההשתלמות למנהלים של כלל ביטוח (5.57%); אחריה אסף של אקסלנס (5.41%), ודש השתלמות עם תשואה של 3.39%. בדירוג לשלוש שנים דש נמצאת אגב במקום השני עם תשואה של 17.89%.

במקום השביעי קה"ל של מגדל שוקי הון עם תשואה ל-12 חודשים של 2.97%. ניהול ההשקעות של קה"ל, הקרן הגדולה בישראל שמנהלת 7.7 מיליארד שקל, עבר ממגדל שוקי הון לאגף השקעות של חברת הביטוח מגדל אותו מנהלת ענת לוין. במקום השמיני משתלם א' של ישיר בית השקעות (2.32%), שחצתה את רף המיליארד שקל וחזרה לדירוג הקרנות הגדולות.

בתחתית הדירוג נמצאות אקסלנס עם תשואה של 1.61% והלמן אלדובי (0.85%). במקום האחרון קרן ההשתלמות השנייה בגודלה, כנרת, כיום בבעלות פסגות, עם תשואה מצטברת ל-12 חודשים של 5.76%-.

חילופי מקומות גם בצמרת הקטנות

למקום הראשון בדירוג הקרנות הקטנות (מנהלות מעל 300 מיליון שקל) עלתה פלטיניום ביג אפיקים של מגדל שוקי הון, המנהלת 441 מיליון שקל ולה תשואה מצטברת של 9.33%. למקום השני ירדה פרפקט קלאסי, שבבעלות אלטשולר שחם, עם תשואה של 8.15%.

למקום השלישי עלתה איפקס השתלמות עם תשואה של 8.13%; אחריה ילין לפידות עם 7.95%; אנליסט השתלמות כללי ב' (7.03%), ופסגות שיא (5.68%). את העשירייה הראשונה סוגרות מגדל השתלמות עם תשואה ל-12 חודשים של 5.34%; קהילה של כלל ביטוח (4.46%); נועם של דש (4.22%), וסמדר של איילון (4.16%). בדירוג ל-36 חודשים נועם נמצאת במקום הראשון עם תשואה מצטברת של 23.22%.

בתחתית הדירוג הדס ארזים (0.93%-); הפניקס השתלמות עם תשואה של 3.26%-, ותבור, לשעבר פריזמה וכיום פסגות, עם תשואה שלילית של 5.86%-. *

22