קרן המטבע הבינלאומית: המיתון הסתיים - ההתאוששות החלה

אוליבייר בלנשרד, כלכלן בכיר בקרן המטבע: "המפנה לא יהיה פשוט. המשבר הותיר צלקות עמוקות אשר ישפיעו למשך שנים רבות" ■ מעריך כי לא יהיה מנוס מהעלאות מסים כתוצאה מהתערבויות הממשלות

אוליבייר בלנשרד, כלכלן בכיר בקרן המטבע הבינלאומית (IMF), מצטרף היום (ג') לבנקי ההשקעות ברקליס ומריל לינץ' ומכריז חגיגית על סוף המיתון העולמי. בלנשרד מעודד מסימני ההתאוששות הכלכלית בעולם, אך מזהיר, כמו כלכלנים רבים אחרים, כי ההתאוששות תהיה איטית והדרגתית.

"המפנה לא יהיה פשוט", אומר בלנשרד. "המשבר הותיר צלקות עמוקות אשר ישפיעו הן על ההיצע והן על הביקוש העולמי למשך שנים רבות". בלנשרד הוסיף כי הצמיחה חוזרת במדינות רבות בעולם אך היא לא חזקה מספיק כדי להביא לשיפור באבטלה.

בלנשרד מציין כי הצמיחה מושגת בעיקר הודות לתכניות התמרוץ של הממשלות השונות, אך מדגיש כי הן ייאלצו לאמץ תכניות יציאה מסודרות מההתערבויות בשווקים. לדבריוף הממשלות בעולם יהיו חייבות להעלות מסים על מנת לממן את החובות שצברו במהלך המשבר.

כזכור, בשבועיים האחרונים הכריזו שני גופים פיננסים בולטים - ברקליס קפיטל הבריטי ומריל לינץ' האמריקני - על סוף המיתון. ברקליס היה הראשון לצאת בהצהרה הנועזת, ביום בו פורסמו נתוני התעסוקה האחרונים בארה"ב שהעידו על ירידה קלה בשיעור האבטלה ל-9.4% ביולי.

בלנשרד סבור כי המשבר הפך את הצרכן האמריקני לזהיר יותר, מה שצפוי לפגוע בצריכה הפרטית שמהווה כ-70% מצמיחת התמ"ג בארה"ב. בכך, בלנשרד "מיישר קו" עם כלכלנים רבים בעולם שמעריכים כי הצריכה הפרטית בארה"ב תוסיף להיות מתונה, מה שירסן את ההתאוששות הכלכלית.

בהתייחסו לסחר העולמי, אמר בלנשרד כי "מנקודת מבטה של ארה"ב, ירידה בעודף המסחרי של סין תסייע להגברת הביקושים מארה"ב ותתמוך בצמיחה הכלכלית שם. הדבר יבוא לידי ביטוי בהגברת ייבוא המוצרים מארה"ב, מה שיתרום להתאוששות הכלכלה האמריקנית".

בטווח הקצר, בלנשרד צופה צמיחה חיובית ברבעונים הקרובים, אולם שיעור האבטלה לא יירד אלא החל מ-2010.