הרעל של הפקק

כל המכוניות פולטות רעלים, ישנות פולטות יותר. המדינה משתדלת, אך ההצלחה חלקית

ההודעות שמפרסם המשרד להגנת הסביבה מתאפיינות בלשון יבשה ולא תמיד מובנת. "זיהום אוויר (תחמוצות חנקן)", תקבע הודעה סטנדרטית, "הראו חריגות קשות מהתקן". ובשלב הזה יגיעו המספרים. בהודעה אקראית לחלוטין שבחרנו דובר ב"660-700 חלקיקים למיליארד בשעות השיא, בהשוואה לתקן של 500".

מה הם החלקיקים הללו ומה משמעותם? מדובר בתחמוצות חנקן (NOX), שמגיעות בעיקר מפליטת כלי רכב. הנוקס הן רעל שחודר לגוף דרך הריאות, גורם למחלות נשימתיות מגוונות, ובמקרים קיצוניים (בקרב אוכלוסיות מוחלשות - קשישים, ילדים וחולים) אף למוות.

לדברי ד"ר מיכאל גרבר, לשעבר ראש אגף איכות אוויר במשרד לאיכות הסביבה והיום ראש תחום איכות אוויר של מלר"ז (המועצה למניעת רעש וזיהום), מולקולות הנוקס נוצרות כתוצאה משריפת דלק. "שני המרכיבים - חמצן וחנקן - באים בעיקר מהאוויר, ואילו השריפה, שמתרחשת בטמפרטורה גבוהה במנועים, יוצרת את הגז הרעיל הזה. כלי רכב פולטים כמויות מאוד גבוהות של תחמוצות חנקן".

בניסיון להתמודד עם הבעיה, מנחה ד"ר גרבר בארבע השנים האחרונות, בשיתוף עם משטרת ישראל, פרויקט משותף שבמסגרתו עוצרים כלי רכב בצירי תנועה ומודדים את רמות הפליטה שלהם. במקרה של חריגות, הרכב נשלח למוסך, לתיקון הבעיה, ורק אחרי שהליקויים מתוקנים הוא רשאי לחזור לכביש.

למרות הכוונות הטובות מדובר במקרה הטוב בטיפה בים. "בחצי השנה האחרונה עצרנו יותר מ-3,000*כלי רכב" (מתוך 2.4 מיליון כלי רכב בישראל, מ' א'), מספר גרבר, "מהם כמה מאות כלי רכב ישנים. ב-29% מהם היו חריגות מהתקן. בכלי רכב חדשים ממירים קטליטיים אמורים להפחית את המזהמים לרמות מזעריות, ועדיין 8% מהם לא עומדים בתקן. זה ממוצע פליטות מאוד גבוה".

בשנתיים האחרונות עוברים כלי הרכב, במסגרת בדיקת הרישוי השנתית, בדיקות דומות. אולם עלויות תיקון גבוהות מאוד של מערכת בקרת הפליטה גרמו לכך שבעלי מכוניות רבים "רימו" בטסטים החוזרים באמצעות תוספי בנזין ייעודיים שגורמים לירידה זמנית ברמת הפליטה במקום לתקן את הבעיה. הנוזלים הללו אפילו אינם אסורים ליבוא.

אולם הבעיה העיקרית אינה בהכרח כלי רכב שאינם תקינים. גם מכוניות תקינות פולטות מזהמים, במיוחד כשהן עומדות בפקק. הזיהום יצטמצם רק כשמספר כלי הרכב יקטן והפקקים יתקצרו.