הפועלים: ישראל תצמח ב-3% ב-2010; מעלה התחזיות ל-2009

צופה צמיחה של 3% בשנה הבאה - פי שניים מההערכה הקודמת ■ כלכלני הבנק: "אין ספק שההתאוששות תלווה בתהליך של העלאות ריבית על-ידי הבנקים המרכזיים ובצעדי ריסון פיסקאליים"

כלכלני בנק הפועלים מעודדים מנתוני המאקרו האחרונים שפורסמו בישראל, וברוח תקופת ההתאוששות הם מעלים את תחזיות הצמיחה של ישראל לשנתיים הקרובות. הכלכלנים צופים כי המשק יתכווץ ב-0.3% בלבד השנה (לעומת צמיחה שלילית של 1.2% בתחזית הקודמת שלהם) ובשנה הבאה יחזור לצמיחה של 3% - פי שניים מהתחזית הקודמת שלהם.

הצמיחה אותה חוזים כלכלני בנק הפועלים חזקה יותר מההערכות הרשמיות של בנק ישראל. בבנק ישראל צופים צמיחה שלילית של 1.5% השנה וחזרה לצמיחה חיובית של 1% בלבד ב-2010. היום (ד') פורסם המדד המשולב של בנק ישראל, אשר זינק ב-1.2% ביולי והשלים בכך 3 חודשים רצופים של עליות, מה שמעיד על יציאת המשק מהמיתון. נתון זה מצטרף לנתון צמיחת התמ"ג ברבעון השני שפורסם באחרונה, אשר העיד על צמיחה של 1% ברבעון השני.

הסיבה העיקרית להעלאת תחזיות הצמיחה של בנק הפועלים היא ההתאוששות הכלכלה הגלובלית. רק אתמול (ג') הכריז כלכלן בכיר בקרן המטבע הבינלאומית כי המיתון הסתיים, וכלכלני הפועלים מוסרים היום כי "לאחרונה בלטו נתוני הצמיחה של הרבעון השני, ובייחוד בגרמניה, בצרפת, ביפן ובכמה מהמשקים המתעוררים באסיה. השיפור בפעילות מתמקד בייצור התעשייתי, שגם בארה"ב עבר לטריטוריה חיובית בחודש האחרון".

בבנק הפועלים מזהירים כי "קיימים עדיין סיכונים רבים בתהליך ההתאוששות בעולם ובארץ", ומדגישים כי יש להמתין לנתונים נוספים כדי לוודא שההתאוששות אכן יציבת ובת קיימא. "כדאי להזכיר שהסקטור הפיננסי בעולם טרם התייצב ועדיין קיימים בו סיכונים רבים".

"תנאי הכרחי להתאוששות בת קיימא הוא התייצבות ואף שיפור בנתוני האבטלה", אומרים הכלכלנים. "השיפור שנרשם בצמיחת התוצר בעולם ובארץ התרחש בין היתר על רקע ריביות נמוכות ולעיתים שליליות במונחים ריאליים וכן תמריצים ממשלתיים לעידוד הצמיחה".

ומה הלאה? ובכן, לאחר ההבנה שהמיתון כבר מאחורינו, הצעד הבא הוא להתמודד עם המדיניות המוניטרית המרחיבה בה נקטו בנקים מרכזיים בעולם כולו, כמו גם עם תכניות התמרוץ הפיסקאליות שהביאו לגידול חד בהיצע הכסף בשוקי הכספים.

"אין ספק שההתאוששות תלווה בתהליך של העלאות ריבית על-ידי הבנקים המרכזיים ובצעדי ריסון פיסקאליים", אומרים בבנק הפועלים. "כמו כן, הגידול בצמיחה אינו אחיד מבחינה ענפית וגיאוגרפית וייתכן שחלק מהחברות עדיין עומדות בפני קשיים".