חוויה: סמסטר קיץ בביה"ס למשפטים של אוניברסיטת נורת'ווסטרן בשיקגו

קבלו את תלמידי תוכנית האקזקוטיב לתואר שני במשפט ציבורי ובינלאומי של אוניברסיטת ת"א, בשיתוף עם אוניברסיטת נורת'ווסטרן בשיקגו ■ ההשתתפות אינה זולה, אך במסלול הנוכחי 31 מתוך 35 סטודנטים קיבלו מלגה

יום שני. 17:00 אחר-הצהריים שעון ישראל. 9:00 בבוקר שעון שיקגו, אילינוי. מזג האוויר חמים. מי אגם מישיגן צלולים ורגועים. 35 עורכי דין ישראלים יושבים באולם הרצאות בבניין הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת נורת'ווסטרן - בניין חדש-ישן, שקיסוס מטפס וירוקת מעטרים את הלבנים האפורות שבחזיתו ומעניקים לו ניחוח אציל - וגומעים בשקיקה את הרצאתו של פרופ' דיוויד שפר (לשעבר ראש המשלחת האמריקנית לאום במשא-ומתן להקמת בית הדין הבינלאומי והיועץ הבכיר של מדלן אולברייט בעת כהונתה כשגרירת ארה"ב באום) בקורס בנושא זכויות אדם בינלאומיות.

בשלב מסוים מנסה שפר להציג נקודה חדשה לדיון, אך לפני שהוא מסיים את דבריו קופצים הסטודנטים הנלהבים ו"מסבירים" לפרופסור המנוסה, באנגלית במבטא ישראלי כבד, שיש עוד דרכים לבחון את הסוגיה שהעלה. שפר מנסה להסביר שהוא פישט את הנקודה בכוונה, לשם הדיון, אך דבריו נעלמים בתוך ויכוח נלהב בין הסטודנטים לבין עצמם על זכות אדם כזו או אחרת.

"תסריט זה חוזר על עצמו כל פעם שאני מנסה להציג זווית אחת של נושא מסוים", אומר שפר, "אבל אני נהנה מזה. יש לעורכי הדין הישראלים יותר אומץ מאשר לסטודנטים הרגילים שלי. הם מוכנים הרבה יותר לאתגר את המרצה. הם מנומסים מאוד ומכבדים את השיעור, אך הם אוהבים להתווכח בינם לבין עצמם. כל פעם שסטודנט מרים יד ואומר משהו, זה מיד מעודד את הסטודנטים האחרים לקפוץ ולהתווכח איתו. זה שונה מאוד מהסטודנטים האמריקנים, שמאפשרים לבן כיתתם לסיים את דבריו ורק לאחר מכן מרימים יד ומבקשים רשות דיבור. הישראלים פשוט מגיבים".

קורס זה, שמצליח להסעיר את הכיתה, הוא אחד מ-4 קורסי קיץ שלומדים הסטודנטים-עורכי הדין הישראלים, במסגרת תוכנית אקזקוטיב לתואר שני במשפט ציבורי ובינלאומי של אוניברסיטת תל-אביב, הנערכת בשיתוף עם בית-הספר למשפטים של אוניברסיטת נורת'ווסטרן. התואר נמשך שנה קלנדרית אחת, פלוס סמסטר קיץ הנלמד בחו"ל. השנה הם כבר למדו שני סמסטרים בתל-אביב, ועכשיו - באמצע אוגוסט - הם נמצאים לקראת סיומו של סמסטר הקיץ בשיקגו.

זהו המחזור השלישי של התוכנית, שמושכת אליה מדי שנה יותר ויותר סטודנטים, הראשונה בישראל לתואר שני במשפטים המעניקה תואר שני כפול - ישראלי ושל בית-הספר למשפטים נורת'ווסטרן, הנמנה עם 10 בתי-הספר למשפטים הטובים בארה"ב.

אך יש סיבה נוספת לכך שרבים נמשכים אל התוכנית: הפקולטה למשפטים של נורת'ווסטרן ממוקמת בלב הדאון-טאון בשיקגו. בניין הפקולטה הוא שילוב של בניין עתיק (הוקם ב-1926), שחדריו ספוני עץ ועתירי היסטוריה, ותוספת חדשה ומודרנית שכוללת חדרים היי-טקיסטים. מצדו המזרחי של הבניין נשקף נוף האגם האינסופי. ממערב מזדקר לגובה בניין ג'ון הנקוק, בן 100 הקומות, מאתרי התיירות הבולטים בעיר, כשלמרגלותיו השריד היחיד מהשריפה הגדולה של שיקגו (1871) - מגדל המים העתיק. מרחק צעדים ספורים מהפקולטה מתחיל ה-Magnificent mile, רחוב השופינג שוקק החיים ומרובה חנויות היוקרה, החוצה את הדאון-טאון לכל אורכו. מה יכול להיות טוב מזה?

"כבר היית באגם", שואלת עו"ד אורלי אהרוני, מהפרקליטות האזרחית במחוז ירושלים. מבעד לחולצתה המחויטת מבצבץ בגד ים לח, המסגיר את העובדה שבכל הפסקת צהריים היא קופצת לשחייה קצרה ומרעננת באגם. חברים אחרים בקבוצת הסטודנטים בדיוק מתארגנים לאכול צהריים באחת המסעדות שבפארק הקרוב, ורק קומץ מהסטודנטים מנצל את ההפסקה כדי להשלים את חומר הקריאה הרב שהנחיתו עליהם המרצים האמריקנים התובעניים. כך או כך, כולם נראים מרוצים מההפסקה שנטלו מהעבודה בישראל.

משפט ציבורי תחילה

כשחושבים על שיקגו מיד קופצת לראש תמונתו של אל קאפונה וחבורתו. רק כשמגיעים אליה מבינים עד כמה תמונה זו חוטאת לכרך הענק והיפיפה המכונה "שיקגו לנד". מדובר בעיר שוקקת חיים ותרבות, שיש לה המון מה להציע לסטודנטים. הם הגיעו בדיוק בזמן כדי לחוות את הקיץ התוסס בעיר עמוסת הפסטיבלים, המוזיאונים, הפארקים והאטרקציות; וב-4 השבועות שהם כאן כבר הספיקו ללכת להופעות של טורי איימוס וטרייסי צ'פמן, ולהשתתף בחגיגה גדולה על שפת האגם לכבוד 100 שנה לעיר תל-אביב. כן, האמריקנים חגגו 100 שנה לעיר תל-אביב, עם חומוס, פלאפל וזיקוקים.

זה נשמע כמו חגיגה אחת גדולה, אך לא הכול בילויים וכיף. עורכי הדין-הסטודנטים הגיעו לכאן בשביל ללמוד, והמרצים דואגים להזכיר להם את זה כל בוקר מחדש. הבוקר שלהם מתחיל בשעה תשע בדיוק. הם מתייצבים בבניין הפקולטה למשפטים, שם ממתינה להם ארוחת בוקר מפנקת, שלאחריה מתחיל יום לימודים אינטנסיבי שמסתיים בחמש אחר-הצהריים. "הלימודים כאן אינטנסיביים מאוד, הרבה מעבר למה שנהוג ומצופה בארץ", אומרת עו"ד טלי אייזנברג, ממשתתפי התוכנית. "כאן הלימודים נמצאים במרכז סדר היום, בעוד שבארץ יש צורך לשלב בין העבודה השוטפת ללימודים", אומרת עו"ד לירון מזרחי-אונגר, משתתפת אחרת בתוכנית.

התוכנית מתמקדת במשפט ציבורי ובינלאומי, וכוללת, בין היתר, קורסים במשפט ורווחה, משפט ומגדר, משפט סביבתי ומדיניות מסים. כאמור, הסטודנטים בשיקגו לומדים 4 קורסים מרוכזים: על בתי משפט חוקתיים בעולם, משפט חוקתי-פלילי, זכויות אדם בינלאומיות ומשפט חוקתי אמריקני.

"הרכב הקורסים נבחר כך שיציג לתלמידים את ההתפתחויות הכי חשובות במשפט הציבורי בשנים האחרונות כמו גלובליזציה, משפט פלילי בינלאומי, הפרטה והשפעתה על המשפט המינהלי, המהפכה החוקתית", מסביר פרופ' רון חריס, סגן-דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב והמנהל האקדמי של התוכנית, שהגיע לשיקגו כדי ללוות את הסטודנטים בשלבים האחרונים של התואר.

פרופ' מאיר פריד, סגן הדיקן לעניינים אקדמיים ולתוכניות אקזקוטיביות ובינלאומיות בבית-הספר למשפטים של נורת'ווסטרן, מסביר כי הקשר עם אוניברסיטת תל-אביב התחיל כבר באמצע שנות ה-90. "היו לנו תוכניות לחילופי סטודנטים, פרופסורים שלנו נסעו ללמד קורסים בתל-אביב ופרופסורים מתל-אביב לימדו אצלנו. אני ביקרתי והרציתי בישראל פעמים רבות. כך שכבר היה קשר והחלטנו להעמיק אותו באמצעות התוכנית הזו".

* מדוע אוניברסיטה אמריקנית מעוניינת לקחת חלק בתוכנית כזו?

פריד: "זה מעשיר את הפקולטה שלנו, להיחשף ולהיות באינטראקציה עם אנשים מפקולטות אחרות בעולם ולחשוב על בעיות שמדינות אחרות מתמודדות איתן. מנקודת המבט של הסטודנטים, זו חוויה מעשירה להיות חשופים לדרך שבה מדינות אחרות ניגשות לבעיות בתחום של חופש דיבור, זכויות נאשמים, זכויות אדם וכו'".

קהל היעד של התוכנית הם נושאי משרות בדרג בינוני ובכיר במגזר הציבורי, בעמותות ובמשרדי עורכי דין העוסקים במשפט ציבורי. עם בוגרי המסלול הראשון נמנים פרקליטים מפרקליטויות שונות בארץ, עורכי דין של עמותות, נציבת הדורות הבאים בכנסת, העוזר המשפטי של היועץ המשפטי לממשלה, העוזר המשפטי של מנכ"ל משרד המשפטים, שני עוזרים משפטיים מבית המשפט העליון ועוד. במסלול השני למדו עו"ד בנצי ליברמן, יו"ר מועצת יש"ע לשעבר; שופטת בית המשפט המחוזי בחיפה, ריבי למשטרייך-לטר; עו"ד ירון קידר, לשעבר היועץ המשפטי של ההסתדרות ורשם העמותות; חברת הכנסת גבי לסקי; ועו"ד גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית.

השנה קבוצת הסטודנטים הטרוגנית במיוחד. עו"ד בוראק מסאלחה, יועץ משפטי במשרד מבקר המדינה; יושב בכיתה לצדו של עו"ד גיל סימנהויז, מנכ"ל ארגון אלמנות ויתומי צה"ל; שיושב מימינו של עו"ד טל צ'קול מעמותת טבקה. שורה מתחת יושבת עו"ד סוזי עוזסיני, סנגורית בסנגוריה הציבורית, ומחליפה רשימות עם עו"ד ענאן אבו-רחמון, עורך דין עצמאי המתמחה בתחום האזרחי מסחרי. עבור עו"ד אחמד מסרי, יועץ משפטי במע"מ אשדוד, המרקם האנושי המיוחד הזה הוא הדובדבן שבקצפת. "אני חושב שלראות חבורה של יהודים מכל העדות וערבים מתגבשים כמו שהתחברנו פה, זה נהדר. כאן המתנחל והערבי מסתובבים יחד ב-Navy Pier (מתחם בילויים על גדות הנהר, א' ל"ו). זה מרגש, ומהחוויה הזאת אפשר רק ללמוד".

כלים להמשך הקריירה

עבור טלי אייזנברג, עורכת דין במרכז נוגה לסיוע לנפגעי עבירה, הבונוס בתוכנית הוא השילוב בין האווירה לאקטואליה. "החוויה של להיות כאן, בנורת'ווסטרן, מוקפת בבניינים העתיקים ובמסורת משפטית לא קצרה מצד אחד, ובתוך זה לדבר על עניינים שקורים ממש כאן ועכשיו - כמו המינוי של סוניה סוטומאיור לבית המשפט העליון או רצח העם בדארפור - נותן בהחלט פרספקטיבה אחרת לעבודה שלנו ולעשייה המשפטית באופן כללי", היא אומרת.

חברתה לכיתה, עו"ד גליה גבעולי, היועצת המשפטית להנהלת תנועת אומ"ץ, מרגישה כי קיבלה כלים משמעותיים להמשך הקריירה, אך גם זכתה בחברים חדשים. "הערך המוסף שיש בתוכנית הוא הבנת קביעת המדיניות הציבורית על-ידי נבחרי הציבור והאפשרויות השונות העומדות בפניהם, הבנת הכוחות השונים הפועלים בשוק, תיאוריות כלכליות, משפטיות וחברתיות המניעות את המערכת הציבורית והשפיטה בארצנו ובעולם.

"החוויה של התוכנית עצומה. הלימוד המשותף עם אנשים העוסקים בתחום הציבורי, מפרה אותנו ברעיונות ובדרכי שיתוף-פעולה ויצירת קשרי עבודה וחברות. הנסיעה לשיקגו הינה חוויה מגבשת ומעשירה לכל משתתפי התוכנית. אנו לומדים זה בחברת זו מידי יום ביומו ומבלים בין לבין".

עו"ד תומר מזרחי, לשעבר היועץ המשפטי של המועצה לצרכנות וכיום עורך דין במשרד אפיק-תורג'מן, מאמין כי התואר פתח בפניו "אפשרויות תעסוקה חדשות במגזר הציבורי והפרטי ואפשרויות להתקדם מקצועית. אחד הדברים החשובים שהתוכנית נתנה לי הוא בסיסי ידע חדשים בתחומי המשפט, והבנה מעמיקה של שיטת המשפט האמריקנית".

מבחינת עו"ד לירון מזרחי-אונגר, היועץ המשפטי של שירותי בריאות כללית במחוז ירושלים, אין לחוויה הזו תחליף. "מדובר בחוויה נדירה מאוד. השגרה שהורגלתי לה התחלפה במציאות חדשה במדינה אחרת, בשפה אחרת. החוויה כולה מרוכזת סביב לימודים ובילויים בלבד - מעין חווית קולג' מאוחרת כפי שהאמריקנים חווים. החוויה של לחיות, גם לאחר הלימודים, גם אם לתקופה קצרה, בדירה בשיקגו, לערוך קניות בסופר המקומי, לבלות במקומות השונים וללמוד את העיר מקרוב, מרהיבה".

יום שישי הגיע. עוד רגע מתחיל סוף השבוע האמריקני, ואחריו השבוע האחרון של סמסטר הקיץ. הסטודנטים כבר מריחים את הסוף. ב-9:00 בבוקר, יושבים בכיתה רק 21 מתוך 35 תלמידים. בחוץ נמצאים המאחרים, שלא מעזים להפריע למרצה האמריקנית באמצע השיעור. בכל זאת, הם למדו משהו על נימוסים אמריקנים ב-4 השבועות האחרונים. "אנחנו מרגישים את הסוף", הם אומרים ועצב מתגנב אל קולם.

מי ששוקל להירשם למסלול הבא של התוכנית צריך לקחת בחשבון את העלויות הכרוכות בכך. אף שהתענוג ללמוד בתוכנית הייחודית אינו יקר במונחים אמריקניים, הוא עדיין יקר במונחים ישראליים. השתתפות בתוכנית עולה 68 אלף שקל (לעומת 43 אלף דולר לתואר מקביל באוניברסיטת נורת'ווסטרן). בנוסף, יצטרך המשתתף לממן את הטיסות והמחייה בסמסטר הנלמד בשיקגו. באוניברסיטת תל-אביב היו מודעים לכך שלא כל מי שנמנה על קהל היעד שלהם, ובעיקר אלה העובדים במגזר הציבורי, יוכל לעמוד בעלויות הללו, ולכן מוצעות להם מלגות, בשיתוף עם קרן לגסי הריטג'. וכך, במסלול הנוכחי, 31 מתוך 35 הסטודנטים קיבלו מלגה.

שתי חלופות נוספות לתואר שני עם "קפיצה" לחו"ל

אמנם "אין בישראל מסלולים מתחרים", כפי שמכריז פרופ' רון חריס על "הבייבי" שלו, תוכנית האקזקוטיב לתואר שני במשפט ציבורי ובינלאומי של אוניברסיטת תל-אביב בשיתוף עם אוניברסיטת נורת'ווסטרן; אך יש מספר אלטרנטיבות למי שמעוניין לשלב לימודי תואר שני בישראל עם קפיצה קטנה לחו"ל, לדוגמה:

1. האוניברסיטה העברית בירושלים מציעה תוכנית ייחודית בתחום המסחרי-עסקי, בשיתוף עם בית-הספר למשפטים של אוניברסיטת ג'ורג'טאון שבוושינגטון, מבתי-הספר המובילים למשפטים בארה"ב.בדומה לתוכנית נורת'ווסטרן, משך תוכנית ג'ורג'טאון הוא שנה, שבסופה יוצאים הסטודנטים ללמוד סמסטר קיץ בוושינגטון, בתקופת פגרת בתי המשפט בישראל. אלא שבמסלול זה הקורסים עוסקים בתחום המסחרי-עסקי, וכוללים - בין היתר - קורס מיזוגים ורכישות, קורס מיסוי בינלאומי, סדנת עסקאות, קורס מתקדם בהגבלים עסקיים ועוד. תוכנית ג'ורג'טאון אינה מיועדת לכל משפטן. המתקבלים עוברים סינון קפדני, הכולל ראיון אישי, וכיאה למסלול למשפטנים בכירים הוגבל מספר המשתתפים בתוכנית ל-40 סטודנטים. מי שמתקבל זוכה ליחס מועדף, הכולל אזור סגור ונוח בפקולטה למשפטים בהר הצופים ופינת קפה ונשנושים למי שבא רעב ישר מהעבודה.

2. המכללה למינהל מתיימרת לשלוח את הסטודנטים שלה לחו"ל. אם כי לא לסמסטר שלם, אלא לקורס אחד, ובנוסף אינה מעניקה תואר של אוניברסיטה זרה. המכללה מציעה תואר מוסמך בתחום המשפט המסחרי, בשיתוף תוכנית MBA בבית-הספר למינהל עסקים, וכן תואר מוסמך בהתאמה אישית, במסגרתם מוצעים לסטודנט מספר קורסים ייחודיים הנלמדים בחו"ל, וביניהם, קורס קיץ באנגליה, המתמקד בהגבלים עסקיים בעידן הגלובליזציה, המתקיים בקווין מרי קולג', באוניברסיטת לונדון ובפמברוק קולג', באוניברסיטת אוקספורד או קורס קיץ בניו-יורק, המתקיים בבית-הספר למשפטים של אוניברסיטת פורדהאם.

* הכותבת היתה אורחת אוניברסיטת תל-אביב באוניברסיטת נורת'ווסטרן.