הכי חם: מוצרי אינדקס אג"חיים

הפכו פופולריים בוול סטריט בשל הורדת הריבית

משקיעים עצבניים, שנכוו בשנה החולפת, מזרימים לאחרונה כספים ל-ETFs (המקבילה האמריקנית לתעודות סל), כדי לצמצם את סיכוני ולייצר לעצמם הכנסה יציבה.

"שוק ה-ETFs התחיל את דרכו במניות", מסביר מאט טאקר, אסטרטג Fixed Income בחברת iShares, חברת ה-ETFs הגדולה בעולם. "התעודות הללו מעניקות למשקיעים חשיפה מדויקת, זולה ונזילה לשוק האג"ח. זה פותח בפני המשקיעים את האפשרות לבצע הקצאת נכסים בין אסטרטגיות ומגזרים באמצעות תעודות אג"חיות".

בסוף יוני פעלו בארה"ב 740 תעודות סל, שניהלו קרוב ל-800 מיליארד דולר. רק 63 מהן התמחו באג"ח, וניהלו בסך הכול 78 מיליארד דולר. אך בהובלת ענקית קרנות האג"ח פימקו, הקטגוריה גדלה.

עד סוף יוני, שתי התעודות הנמכרות ביותר ב-2009 במותג iShares היו תעודות אג"ח. אחת מהן היא iShares iBoxx $ Investment Grade Corporate Bond Fund (סימול: LQD ). התעודה צברה השנה 5 מיליארד דולר, ונכון לראשית החודש היא ניהלה 12.7 מיליארד דולר - הרביעית בגודלה במוצרים של iShares.

סוד הפופולריות

למה בעצם הן כל כך פופולריות? בגלל הורדת הריבית והתהדקות המרווחים, לצד סימני ההתייצבות במשק האמריקני - התייצבות שצפויה לשפר את רווחי החברות ולהקל עליהן לשרת את האג"ח שהנפיקו, מסביר טאקר. עם זאת, תיתכן ירידה בביקוש לאג"ח קונצרניות בהתחשב בביצועיהן השנה.

קרן האג"ח בדירוג השקעה של iShares אכן עלתה בכמעט 7% מתחילת השנה עד 31 ביולי, אך ירדה במידת מה באוגוסט. התעודות שעוקבות אחרי אג"ח קונצרניות בתשואה גבוהה, המכונות אג"ח זבל, כמו iShares iBoxx $ High Yield Corporate Bond (סימול: HYG) ו-SPDR Barclays Capital High Yield Bond ETF (סימול: JNK), רשמו ביצועים עוד יותר טובים השנה, של 16.8% ו-22.6%, בהתאמה.

קרן האג"ח זבל של ברקליס מנהלת כעת כ-4 מיליארד דולר והניבה כ-10% השנה. "השוק תמחר מחדש את סיכוני האשראי מאז הפאניקה של סוף 2008. וככל שהכלכלה מתאוששת, כך הציפיות לחדלות פירעון של החברות צונחות", אומר טאקר.

להיט נוסף: אג"ח צמודות מדד

המשקיעים מזרימים כסף גם לתעודות שקשורות ב-TIPS, אג"ח של ממשלת ארה"ב אשר צמודות למדד המחירים לצרכן. יתרונן בכך שהן מספקות הגנה מפני אינפלציה - שכעת חוששים כי תרים את ראשה בארה"ב ובעולם. גם תעודות סל שמספקות גידור מסורתי יותר מפני אינפלציה, כמו זהב, נהנות מצבירת כספים בריאה.

נכסי הקרן iShares Barclays TIPS Bond Fund (סימול: TIP ) כמעט והוכפלו ב-2009 ל-14.7 מיליארד דולר והיא הניבה מתחילת השנה כ-3%. SPDR Barclays Capital TIPS ETF (סימול: IPE) כבר מנהלת כ-300 מיליון דולר.

תעודת הסל הפופולרית ביותר ברבעון הראשון של השנה הייתה SPDR Gold Shares (סימול: GLD ), שעוקבת אחרי מחיר אונקיית זהב. ואחריה - שתי תעודות של iShares, שעוקבות אחרי אג"ח קונצרניות בדירוג השקעה, ואחר ה-TIPS (סימול: TIP ), שמחזורי המסחר בהן זינקו.

"הצמיחה של שוק ה-ETFs האג"חיות מושכת מתחרים שונים, ואני חושב שהשוק הזה קטן בהשוואה למה שהוא צריך להיות, לאור מספר המוצרים והחלופות שהוא מציע למשקיעים".

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2009