950 עובדי "כללית רפואה משלימה" הכריזו על סכסוך עבודה

העובדים התאגדו במסגרת ארגון "כוח לעובדים", שממשיך לצמוח ולהתחרות בהסתדרות הכללית ■ הארגון טוען להעסקה פוגענית של העובדים, בשורה של סוגיות ■ ההנהלה: "לא מכירים בכוח לעובדים כארגון יציג"

ארגון "כוח לעובדים" ממשיך במאמציו להוות גורם משמעותי ביחסי העבודה במשק ואלטרנטיבה להסתדרות. הארגון הודיע היום (ה') כי הוא הכריז על סכסוך עבודה ברשת "כללית רפואה משלימה" מקבוצת שירותי בריאות כללית, הנחשבת לרשת הגדולה בתחומה שמפעילה מעל 40 מרפאות ברחבי הארץ. הארגון טוען להעסקה פוגענית של העובדים, בשורה של סוגיות.

סכסוך העבודה הוכרז לאחר שהנהלת 'ש.ל.ה', חברת בת של קופ"ח כללית שבאמצעותה פועלת הרשת, סירבה להכיר בארגון "כוח לעובדים" כארגון היציג של העובדים. בהנהלה סבורים כי אין לראות ב"כללית רפואה משלימה" יחידת מיקוח נפרדת, וכי התאגדות עובדים מוכרת צריכה להיעשות לא רק מקרב 950 עובדי כללית רפואה משלימה, אלא מקרב כלל 3,000 עובדי ש.ל.ה - הכוללים גם את רשת מרפאות כללית אסתטיקה ורשת מרפאות השיניים כללית סמייל. על פי הערכות, אם הסוגיה תגיע לבית הדין לעבודה, כלית רפואה משלימה תוכר כיחידת מיקוח נפרדת וההתאגדות של העובדים תהיה מחייבת את ההנהלה.

יצוין כי הנהלת קופ"ח כללית מצויה בימים אלה בגירעון גדול, והיא הסכימה לאמץ תוכנית הבראה מקיפה הכוללת צמצומים רבים, תמורת 230 מיליון שקל מצד המדינה. במילים אחרות, המאבק הזה מגיע בזמן הגרוע ביותר מבחינת הנהלת הכללית.

הארגון הצליח לאגד את מרבית עובדי הרשת, המונה כאמור כ-950 עובדים, בהם 750 רופאים ומטפלים אלטרנטיביים, וכ-200 עובדי מנהלה. "הסיבות להקמת האיגוד הם תנאי העבודה השערורייתיים בכללית רפואה משלימה", כך אמרה היום יעל קונש, המשמשת כיו"ר ועד העובדים וכמורה בשיטת "פלדקרייז" בחברה.

"המטפלים עובדים לפי תפוקות, כלומר שאם מטופל לא מגיע או שהמשמרת לא מלאה, לא נקבל תשלום. במצב כזה, איננו מתוגמלים על שעות עבודה רבות ואנחנו לא יודעים כמה שכר נקבל בסוף החודש", היא הסבירה. גורמים בהנהלה מסרו מנגד כי שיטת התפוקות נהוגה בענף זה, וכי ישנם עובדים רבים שמרוויחים לא רע בכלל מהשיטה.

עובדי "כללית רפואה משלימה" טוענים עוד כי הם אינם מקבלים תנאים בסיסיים כגון דמי מחלה, החזרי נסיעות, תשלום על ימי חג, תוספת ותק ועוד. "מקוממים במיוחד מבצעי הנחות וקופונים לימי הולדת שההנהלה משווקת מספר שנים. חלק משמעותי מההנחה למטופל יורד משכרו של המטפל", היא טוענת. לדבריה, ההנהלה מכניסה בעצם יד לכיס של העובדים כדי לממן הנחות למטופלים. בשיחה עם "גלובס" הבהירה קונש כי הם אינם מועסקים כפרילנסרים, מה שעשוי היה להסביר טכנית את התנהלות ההנהלה, אלא במערכת של יחסי עובד-מעביד לכל דבר. קונש ציינה עוד כי לאחר שהעובדים תלו מודעות על לוחות המודעות, הם התבקשו להסירם.

קונש טוענת לתסכול רב בקרב העובדים, שמרגישים ככבשה השחורה של קופ"ח כללית: "מצד אחד אנחנו נותנים מענה במקום שבו קצרה ידה של הרפואה הקונבנציונאלית מלהושיע, ומצד שני המערכת לא סופרת אותנו". ביום ראשון הקרוב מתכוונים עובדי החברה להפגין מול משרדי ההנהלה, ברחוב ירמיהו בת"א.

הסכסוך ב"כללית רפואה משלימה" מצטרף לרשימה מתארכת של ארגונים יציגים, שהצטרפו ל"כוח לעובדים" בשנה האחרונה: המטפלות במעונות של משרד התמ"ת שזכו השבוע לתוספת שכר, עובדי הניקיון באוניברסיטת באר שבע, עובדי סינמטק ירושלים עימם נחתם הסכם קיבוצי, וסגל ההוראה האקדמי באוניברסיטה הפתוחה - שם המו"מ עם ההנהלה מדשדש ואף נראה לקראת פיצוץ.

הנהלת ש.ל.ה, מקבוצת הכללית, מסרה באופן רשמי כי קיימת מחלוקת בדבר היותו של "כוח לעובדים" ארגון יציג. בחברה חוזרים על הטענה כי החוק קובע שיש להכיר בהתאגדות עובדים רק אם היא כוללת יותר משליש מעובדי כלל הארגון, אולם מתעלמים מכך שבתי הדין לעבודה מכירים גם בהתאגדות של עובדים בתוך מה שמכונה "יחידת מיקוח" - הן גיאוגרפית והן פונקציונלית.

בהנהלת ש.ל.ה הדגישו היום כי הם כבר מקיימים דיונים עם העובדים ומוכנים ליישם כל הבנות שיושגו, אך מתנגדים למו"מ עם ארגון כוח לעובדים.