רומנטיקה זולה

עוד מעט שוב נגיד שאין כאן ליגה. שוב נבין שאנחנו על אי בודד בלי כדורגל. בינתיים מותר להתרגש

1. סטייק אנטריקוט או פרוסה עם שוקולד?

הפכפכה היא נפש האדם. בלתי רציונלי הטבע האנושי. כשיש לך מאזדה, אתה רוצה מרצדס. כשיש לך מרצדס, אתה רוצה פרארי. כשיש לך פרארי, אתה רוצה יאכטה. כשאין לך בכלל רכב, אתה יכול להתלהב גם מרכישת אופניים.

כשליגת העל משוחקת, אנחנו בזים לה. נגעלים מהקופסאות והאורוות, מהיציעים המדוללים, מהאיטיות של הבלמים וההחמצות של החלוצים, מהקלישאות של המאמנים. כשמחזיקים את השלט של הטלוויזיה, האצבע קלה על ההדק. במיוחד בלילות שלישי ורביעי עם הצ'מפיונס ליג, או בימי ראשון עם התגוששויות הפרמיירליג - הזפזופ לערוצים שמשדרים את הדברים האסתטיים האלו הוא בלתי נמנע. אנחנו מאביסים את עצמנו עם משחקי הכדורגל של חו"ל, ואומרים לעצמנו שככה המשחק הזה שאנחנו כל אוהבים צריך להיראות באמת.

ואז מגיע הקיץ. הטמפרטורה לוהטת, ההזיות מתחילות. הדגדוג הבלתי נמנע הזה שמרגישים אותו לקראת המחזור הראשון בליגה. קחו לדוגמא את המחזור הראשון של העונה שבפתח. טדי, 18 אלף צופים, בית"ר ירושלים מארחת את הפועל ת"א. שום נגד גוטמן. פתאום מפגש בין ארסנל לסלטיק באמצע השבוע, לא רק קרב על העפלה לצ'מפיונס ליג אלא גם קרב על בריטניה, מרתק אותך כמו סידרה תיעודית על ההיסטוריה של צ'כוסלובקיה. בינתיים לא ברור האם בית"ר-הפועל ישודר. אבל אין ספק שכל מי שאוהב כדורגל יתבאס ברמה כזאת או אחרת אם לא תהיה לו אפשרות לצפות בשידור המשחק הזה ביום שני.

כשאייל גולן סיפר על יחסיו עם אילנית לוי, הוא אמר ש"נכון שיש לי בבית סטייק אנטריקוט שאני אוכל כל יום, אבל לפעמים גם בא לי לצאת החוצה ולאכול פרוסה עם שוקולד". כנראה שאחרי שניים-שלושה מחזורים יימאס לנו מהפרוסה ונחזור לאנטריקוט המוכר. אבל ההבדל העיקרי בינינו לבין אייל גולן הוא שאנחנו אף פעם לא נחתום לליגת העל על גט. כי מהשורשים שלנו אי אפשר באמת להתגרש. מקסימום לתפוס קצת מרחק.

2. הקרב על כלום

מה שבכל זאת פוגם במפלס ההתרגשות הלא רציונלי, הוא ההיגיון. ההיגיון שאומר לנו שהולכת להיות ליגה ממש גרועה. הנה רשימת שמות של שחקנים שיפתחו בהרכבי קבוצות ליגת העל בעונה הקרובה: איתי טואף, אלי ארליך, ליאור לוי, טארק עבאס, שלומי חנוכה. חבורת שחקנים שכנראה לא היו מגיעים לעולם לליגה הזאת אם לא היו מגדילים אותה. רמת הכדורגל, שאף פעם לא היתה בומבסטית, הולכת להידרדר עוד יותר.

חוסר הרלוונטיות של ליגה עם 16 קבוצות זועק לשמיים. שלוש קבוצות - עכו, הפועל ר"ג ורעננה - אפילו לא קיבלו אישור לארח משחקי בית באצטדיונים שלהן. נמשיך: רק 5 מתוך 16 קבוצות מצליחות לגייס תקציב נורמלי, וכל השאר מגיעות ל-15 מיליון שקל במקרה הטוב, או 10.7 מיליון (המינימום) במקרה הרע. מדינת ישראל פשוט קטנה מדי, והכדורגל במדינה הזאת עני מדי מכדי להכיל ליגה בכירה עם כל כך הרבה מועדונים.

עוד בעיה היא שבליגה הזאת אין כוכבים. הכוכבים הגדולים של השנים האחרונות - נמני ואבוקסיס, שהיו השרידים האחרונים שקיימו במלוא מובן המילה את המושג "כוכב", כבר פרשו. תפשפשו טוב ותחפשו איזה שחקנים כמו נמני ואבוקסיס יש היום בליגה. קטן? דוד רביבו? שכטר? ברוכיאן? אלו תחליפים דהויים והרבה פחות נוצצים, שמספקים רק חלק קטן מאד מהחבילה. חלק לא מספיק טובים, חלק לא מספיק מעניינים.

לא שעם 12 קבוצות היה כאן הרבה יותר טוב. אבל לפחות הייאוש היה מעט יותר נוח. בעיקר כי היה מתח בצמרת, מתח בתחתית. לא היתה בטן גדולה כמו שתיווצר העונה כאשר הקבוצות הקטנות, שמהוות רוב מוחץ בכמותן בליגה, יבטיחו את ההישארות. גם הפחתת הנקודות המוזרה בתום הסיבוב השני לא תפתור את הבעיה הפשוטה שחצי מהקבוצות יהיו בים כבר בשיא החורף של דצמבר.

3. הקרב על האליפות

הנטייה הטבעית היא לחשוב שבמאבק על הכתר העונה אי אפשר לראות כלום מעבר למכבי חיפה והפועל ת"א, שמאד מרשימות במשחקים שלהן באירופה עד עכשיו. כי בכל זאת, בית"ר איבדה ארבעה שחקני מפתח (אלבארז, פרננדז, קאלה וזנדברג) ולא הביאה תחליפים ראויים. והחיזוק של מכבי ת"א דליל מדי ולא יספיק כדי לשדרג את הקבוצה שסיימה במקום ה-6 בעונה שעברה אל התואר.

יש אבל עניין שכן צריך לקחת אותו בחשבון: ניסיון העבר מוכיח שקבוצות בליגה שלנו שמגיעות לשלבים המאוחרים באירופה לא מצליחות לקחת אליפות בליגה. עניין של סגלים דלילים שמאפיינים קבוצות שהתקציב שלהן הוא 40 מיליון שקל ולא 150 מיליון. זה קרה להפועל ת"א בקמפיין הגדול ההוא שלה באופ"א ב-2002, למכבי חיפה ומכבי ת"א כשהעפילו לצ'מפיונס, וגם להפועל וחיפה שהגיעו עד לשלבי הנוקאאוט שלאחר שלב הבתים ב-2006/07.

אז אולי כן יש תקווה לקרב רציני בצמרת העונה. מכבי חיפה כנראה תשחק בצ'מפיונס ליג לפחות עד דצמבר. גם אם לא, את המקום שלה בשלב הבתים של הליגה האירופאית היא כבר הבטיחה לעצמה. גם הפועל ת"א אמורה להגיע לשלב הבתים של הליגה האירופאית, שיימשך עד אמצע דצמבר. לשתי המועמדות הבכירות לאליפות לא תהיה מנוחה אמיתית עד שנת 2010. אקשן בטוח שלא יהיה חסר ב-2009/10.