סין חוששת מבועה - ודורשת מהבנקים להגדיל את הלימות ההון

הממשל הסיני מנסה לרסן את חגיגת האשראי במשק שהביאה לזינוק בבורסה המקומית

סין מבקשת מהבנקים המסחריים שלה להעלות את שיעור הלימות ההון, במהלך שנועד לרסן את ההלוואות לציבור מתוך החשש כי שוק המניות הסיני עלה יותר מדי ותפח למימדים של בועה. סוכנות בלומברג מדווחת היום (ו') כי הפיקוח על הבנקים בסין הורה השבוע לבנקים בסין להפחית את כל נכסי האג"ח שמכרו וכן את החוב ההיברידי שהם מכרו ללקוחות מסעיף ההון המשלים שבמאזניהם. לפי הדיווח, לבנקים ניתנה האפשרות להגיב להוראה עד ה-25 באוגוסט.

ההוראה תביא לכך שהלימות ההון הנדרשת מהבנקים בסין תעלה ל-12% (בדומה להוראת המפקח על הבנקים בישראל לשנת 2009). באחרונה הודיע הממשל הסיני כי בכוונתו לרסן את מתן ההלוואות במדינה, אשר חצו את רף טריליון הדולרים במחצית הראשונה של השנה. שוק המניות הסינית נכנס השבוע לפרק זמן קצר לקטגוריית "שוק דובי" לאחר שהשלים ירידה של יותר מ-20% בשבועות האחרונים, אולם למרות הירידה הוא עדיין זינק בכ-60% מתחילת השנה.

הבנקים בסין מכרו מתחילת השנה אג"ח בהיקף 34.6 מיליארד דולר - כמעט פי 3 מההיקף שנמכר בכל שנת 2008. זוהי עדות מוצקה לחגיגת האשראי בסין, אותה מנסה הממשל לצנן. בכלל, הבורסה הסינית מתנהגת כמו רכבת הרים של ממש: לאחר נפילה של 65% ב-2008, השוק זינק כמעט ב-100% בחודשים ינואר-יולי השנה, אולם ב-3 השבועות האחרונים הוא ירד בכ-15%.