ממשל אובמה הודיע על סיום תוכנית "מזומן תמורת גרוטאה"

הנשיא אובמה ופקידי ממשל בארה"ב הכריזו על הצלחתה של התוכנית שהחזירה את האמריקנים לסוכנויות הרכב, "מעבר לכל דמיון"

לרוכשי המכוניות האמריקניים יש רק עד יום ב' הקרוב לנצל את תוכנית הגריטה, הידועה בשם "מזומן תמורת גרוטאה", כשממשל אובמה מקווה לסיום רגוע וחלק של התוכנית, שאמנם עוררה את שוק הרכב הרדום, אך יצרה לא מעט כאבי ראש לסוחרים.

התוכנית תסתיים ביום ב' בבוקר (15:00, שעון ישראל), לאחר ש"שרפה" את רוב המימון שלה, 3 מיליארד דולר, בחודש אחד בלבד. בעקבות הביקוש הגואה, התוכנית, שהיקפה המקורי עמד על מיליארד דולר, הורחבה בתחילת החודש, ואינה צפויה להתרחב פעם נוספת.

הנשיא אובמה ופקידי ממשל הכריזו אמש על הצלחתה של התוכנית, שהחזירה את האמריקנים לסוכנויות הרכב, "מעבר לכל דמיון". שר התחבורה האמריקני, ריי להוד, אמר כי התוכנית היתה בבחינת חבל הצלה לתעשיית הרכב החבוטה, התניעה מחדש ענף מרכזי בכלכלה האמריקנית והחזירה אנשים לעבודה.

אולם, התוכנית יצרה, כאמור, בעיות לסוכנים, כשרבים מהם טרם קיבלו החזרים עבור עסקאות ה"גרוטאות" שלהם. במסגרת התוכנית, סוכני הרכב מורידים 3,500 דולר או 4,500 דולר ממחירי המכוניות החדשות בתמורה למכוניות ישנות, שנשלחות למגרש הגרוטאות. אחרי כן, עליהם להגיש בקשה, בהיקף 13 עמודים, עם תיעוד המכירה על מנת לקבל החזר מהממשל. הליך זה הותיר סוכנים רבים עם תביעות שלא שולמו בהיקף מאות אלפי דולרים. בעת ראיון אתמול, אובמה התחייב להחזיר כספים לכל הסוכנים.

ג'רמי אנוויל, מנכ"ל אתר המכוניות Edmunds.com, אמר כי תמריצי הממשל עלולים לפגוע במכירות ספטמבר-אוקטובר, יחד עם מלאי צר של כלי רכב, מחירים גבוהים של דגמים חדשים שיגיעו בסתיו וצרכנים שמחפשים מציאות. "זו היתה מסיבה נחמדה בשבועות האחרונים. אך איני צפה להנגאובר, שבוודאי יהיה הרבה פחות כייפי".