לא הסכין הכי חד במגירה

למה נפסל הרקורד של מכללת ממפיס בעונת 2007/08 ונלקחו כל הכנסותיה מכדורסל? רמז: האינטליגנציה הבינונית של דריק רוז

קשה לדעת כמה שעות באמת בילה מייקל ג'ורדן על ספסל הלימודים באוניברסיטת צפון קרוליינה. או איך התמודד כריס פול עם הלימודים במכללת ווייק פורסט. וכמה שעות ספרייה בתקופת הקולג' יש לשחקני פוטבול שכל מטרתם בחיים היא להיכנס ל-NFL. העניין הוא ברור וידוע. שחקנים באים להעביר שנה-שנתיים במכללות לפני שהם מסתערים על הכסף במקצוענים.

למרות הזלזול ביכולת הלמידה של הספורטאים, הנתונים בשנים האחרונות מראים שהמכללות עושות הכל כדי למנוע אנאלפבתיות של הספורטאים, רגע לפני שהם עוזבים לליגות המקצועניות. אחוז הספורטאים של הליגות הבכירות (NFL, NBA ו-MLB) שמסיימים עם תואר עומד על מעל 50%. בכל מקרה, הלימודים כמעט ואף פעם לא היו אישיו שהעמיד בספק את הקריירה המקצוענית.

איפה בכל זאת נוצרה בעיה? ובכן, אחד הדברים שעומדים בכל זאת מול השחקנים הם מבחני הכניסה לאוניברסיטאות. אלו הוחמרו מאוד בשנים האחרונות, כאשר החובה על כל ספורטאי בדרך למכללה היא לעבור מבחני סף (SAT ו-ACT). מבחנים שבאים לבדוק את רמת השליטה בכתיבה ובקריאה באנגלית, שנועדו למנוע מצב לפיו ספורטאים נכנסים לאוניברסיטאות רק בגלל יכולת הכדרור או התיקול שלהם.

ההקדמה הזאת מובילה אותנו לסיפור שעמד במרכז סוף השבוע בספורט האמריקני. ארגון ספורט המכללות בארה"ב (NCAA) החליט למחוק למכללת ממפיס את כל הרקורד שהשיגה קבוצת הכדורסל של המכללה בעונת 2007/08. עונש חמור בהתחשב בכך שזו היתה עונת השיא של המכללה, אותה סיימה עם מאזן 2-38, והפסידה רק בגמר הפיינל-פור לקנזס.

הסיבה לעניין פשוטה: הכוכב הגדול של הקבוצה, דריק רוז, שנבחר שנה מאוחר יותר במקום ה-1 בדראפט בידי שיקגו בולס, הואשם כי נכנס למכללה אחרי שזייף את מבחן ה-SAT שלו. רוז, נאמר את זה בעדינות, לא מהמוחות המבריקים בתולדות הכדורסל האמריקני, נכשל שלוש פעמים במבחני הכניסה שעשה במדינת אילינוי ב-2007. בפעם הרביעית הוא החליט לנסות את מזלו בדטרויט, ושם, על-פי החשד, הצליח לעבור את המבחן אחרי שהגיש מבחן שנעשה בידי מישהו ששכר לצורך העניין.

העניין של מבחני הכניסה קיבל משמעות גדולה בשנים האחרונות בכדורסל האמריקני, אחרי שה-NBA חייבה את השחקנים בשנת צינון אחת אחרי התיכון. המשמעות: לשחקנים יש שתי ברירות - או לצאת לאירופה לעונה אחת, או ללכת למכללות ולהיאבק שם בבחינות הכניסה.

מחיקת הרקורד של ממפיס מ-2008 היא מכה גדולה בעיקר ברמה התדמיתית, אבל מעבר לזה, המכללה גם התבקשה להחזיר את כל ההכנסות שלה מהכדורסל בעונת 2008, שמסתכמות בעשרות מיליוני דולרים. זו לא הפעם הראשונה שהטייגרס מעורבים בפרשה מביכה כזאת - גם ב-1985 נמחק הרקורד שהשיגה הקבוצה (גם אז הגיעה לפיינל-פור), אחרי שהתברר שמאמן הקבוצה דנה קירק שילם כסף לשחקניו מתחת לשולחן.

עבור מאמן ממפיס באותה עונה, ג'ון קאליפרי, מדובר בעונה השנייה שלו שנמחקת מהרקורד. ב-1996, כשאימן את מכללת מסצ'וסטס, התברר ששחקן הקבוצה, מרקוס קמבי, קיבל כסף מסוכן שחקנים בניגוד לתקנות שאוסרות על שחקני מכללות לקבל שכר, וגם אותה עונה נגנזה.

מה הסיבה שדריק רוז הלך יותר מדי רחוק? סביר להניח שגם הוא מכיר היטב את הסיפור של דוויין ווייד, כמה שנים קודם לכן. ווייד, אחד הכוכבים הגדולים ב-NBA, ראה איך הקריירה המקצוענית שלו בורחת לו מבין האצבעות בגלל אותו מבחן SAT ארור. ווייד עבר כמה פעמים מבחני כניסה לאוניברסיטאות אבל בכולם נכשל. בסופו של דבר הוא התקבל למכללת מארקט הקטנה. אבל בכל השנה הראשונה שלו הוא לא קיבל אישור לשחק עד שלא יעבור את מבחן הסף. במקום להתכונן ל-NBA הוא נאלץ להיות מחובר לספסל הלימודים של המכללה בכל השנה הראשונה שלו. רק בתום השנה הוא הצליח לעבור את המבחן והצטרף לקבוצה בשנה השנייה שלו בקולג'.