מורי ארקין מאמין במדבקות: רכש ב-9.5 מיליון דולר 8% מנוירוג'סקס

ארקין אמנם הצהיר כי אין לו תוכניות להשתלט על החברה, שמפתחת מדבקה לשיכוך כאב, אבל מעורבותו האישית מצביעה על כוונות אסטרטגיות בנוירוג'סקס ■ הכיסים העמוקים של ארקין כתוצאה ממכירת אגיס עשויים לסייע לנוירוג'סקס בבניית מערך השיווק

מורי ארקין הפך, באופן אישי וכן דרך חברת ספרה אחזקות בה הוא שותף, לבעל עניין בחברת NeurogesX האמריקנית. ארקין והגופים הקשורים אליו דרך חברת ספרה, רכשו יחד 7.7% בחברה תמורת 9.5 מיליון דולר.

הקבוצה הודיעה לרשות ניירות ערך האמריקנית (SEC) כי אין בכוונתה להשתלט על החברה או לפעול לטובת שינויים מהותיים בהנהלתה. אבל, מדובר בהצהרה פורמלית, שלא תמיד מוציאה מן הכלל את האפשרות ליזום מהלכים אסטרטגיים בחברה בעתיד.

העובדה שארקין רכש את האחזקות באופן אישי ולא רק דרך אחד מגופי ההשקעה שלו, עשויה להעיד כי אכן יגיעו בהמשך מהלכים כאלה בעתיד.

נוירוג'סקס מורכבת כרגע בעיקר מבעלי מניות קטנים, עם שתי קבוצות המחזיקות ב-17% מהחברה כל אחת. ארקין יכול לבצע הצעת רכש למניות החברה, הנסחרת ב-127 מיליון דולר, סכום שארקין יכול לעמוד בו בקלות, כולל פרמיית השליטה שיצטרך לשלם, אם יבחר לעשות צעד זה.

מנחם ענבר, שותף בארקין אחזקות, סירב להרחיב בנושא מעבר למדווח בטופס ההצהרה על כניסת הקבוצה כבעלת עניין בחברה.

משקיע ביומד סדרתי

ארקין היה בעל השליטה בחברת התרופות הגנריות הישראלית אגיס, שייסד אביו, ושימש בה גם כמנכ"ל ואחר-כך כנשיא, עד למכירתה ב-2005 ל-Perrigo האמריקנית לפי שווי של 800 מיליון דולר.

ארקין עצמו קיבל בעסקה מעל ל-400 מיליון דולר במזומן ובמניות פריגו, והפך לאחד הכיסים העמוקים בתחום הביומד.

את כספו הוא משקיע במספר אפיקים - באופן אישי דרך חברת ארקין אחזקות, דרך קרן ספרה לתחום מדעי החיים, בה הוא שותף עם שרפ"ק (שרם פודים קלנר), המשקיעה בחברות ביומד בינלאומיות נסחרות, בעיקר כמשקיע פיננסי ולא כגורם מנהל; ודרך קרן אקסלמד, שהוקמה השנה בשותפות עם אורי גייגר, אשר מתמקדת בחברות מכשור רפואי, שהפכו להזדמנויות השקעה בעקבות המיתון.

בנוסף, ארקין הוא משקיע פיננסי גדול בקרן פונטיפקס, המשקיעה בחברות ישראליות, בעיקר בתחום פיתוח התרופות, אבל גם בתחום המכשור הרפואי. בעבר בחן ארקין השקעות גם בתחומים נוספים. כך למשל הוא הצטרף לקבוצה שרכשה את בזק ושימש זמן מה כיו"ר בזק.

שווי נמוך

נוירוג'סקס פיתחה מדבקה לשיכוך כאבים, המשחררת חומר בשם קפסיצין (החומר החריף הנמצא בפלפל אדום), שפוגע סלקטיבית בעצבי הכאב. על-פי החברה, שימוש במוצר לזמן קצר, מונע כאבים באותו האזור למשך פרק זמן ארוך מזה שמציעים משככי הכאבים הקיימים ועם מעט תופעות לוואי.

המוצר כבר אושר לשיווק באירופה בהתוויה של טיפול להרפס, והוא כבר הוגש לאישור לרשות האמריקנית למזון ותרופות, ה-FDA, באותה ההתוויה. התשובות צפויות בנובמבר.

עבור הזכויות לשיווק המוצר באירופה בלבד, שילמה חברת Astellas היפנית לחברה 50 מיליון דולר בתשלום ראשוני והיא תוסיף עוד 100 מיליון דולר בהתאם להתקדמות באבני דרך, סכום שיתחיל לזרום לכיסה של נוירוג'סקס בקרוב, עם תחילת השיווק באירופה.

כעת מחפשת החברה עסקה נוספת לשיווק המוצר ביתר העולם, כאשר את הזכויות לשיווק בארה"ב היא מתכננת ככל הנראה להותיר אצלה.

מספר אנליסטים תיארו את נוירוג'סקס כ"יעד מתאים להשתלטות". בקופתה יש כיום כ-60 מיליון דולר, רובם כתוצאה מהסכום שהועבר מאסטלס.

כך שהשוק מעריך את פעילותה של החברה ב-67 מיליון דולר בלבד. הפעילות כוללת את ההסכם עם אסטלס, את האפשרות לשווק את המוצר בארה"ב ועסקה נוספת שעשויה להיחתם לגבי שיווק המוצר ביתר העולם.

עומס בתחרות

כנגד החברה הושמעו טענות כי המסחור של המוצר בארה"ב באופן עצמאי יהיה מסובך ותובעני במזומן, בעיקר לאור התחרותיות הרבה בתחום משככי הכאבים.

בתקופה זו לא פשוט לגייס את המזומן הדרוש להקמת מערך שיווק שכזה. אם החברה תהיה מחוברת למקור מזומנים משמעותי, כמו למשל הכיס של ארקין, יפחתו חלק מן הדאגות הפיננסיות האחראיות למחירה הנמוך יחסית. *