ג'נרל מוטורס שוקלת לסגת מהעסקה למכירת אופל לקבוצת מנגה

מקור בהנהלת GM: "גרמניה הביעה עניין בשיתוף פעולה עם מגנה, אך יכולים להיות מקורות מימון אחרים. זה מה שאנחנו בוחנים כעת"

יצרנית הרכב האמריקנית ג'נרל מוטורס (סימול: MTLQQ.PK) שוקלת לסגת מהתוכנית שבמסגרתה אמורה ממשלת גרמניה לממן סיוע חירום לאופל, חטיבת הרכב האירופית של ג'נרל מוטורס. במקביל, גוברים החששות שהמו"מ הממושך על העסקה יסתיים בכישלון.

ג'נרל מוטורס ויועציה בוחנים תרחיש שבמסגרתו תיסוג החברה האמריקנית מהתוכנית הגרמנית, ותגייס במקום זאת 4.3 מיליארד דולר מהממשל האמריקני ומממשלות אירופיות אחרות, כולל בריטניה וספרד, כדי להציל את אופל ואת מותג ווקסהול הבריטי.

מחפשים שיפור בתנאים

לפני פשיטת הרגל של ג'נרל מוטורס השנה, הסכימה החברה לפצל את חטיבת אופל. ממשלת גרמניה, שמעוניינת להגן על אלפי עובדי אופל, הסכימה לממן את ניסיון ההצלה, יחד עם יצרנית חלקי הרכב הקנדית מגנה אינטרנשיונל והבנק הרוסי סברבנק.

צוות ההנהלה של ג'נרל מוטורס החדשה, שנוצרה למעשה לאחר שהחברה יצאה בחודש יולי מהליך של פשיטת רגל, מעריך שתנאי הצעת הרכש של מגנה קשים מדי, ושהצעת הרכש הנגדית של RHJ, חברה תעשייתית שפועלת מבריסל, יהיו קלים יותר למימוש.

מקור שמתמצא בתוכניותיה של ג'נרל מוטורס אמר אתמול (ב') כי "גרמניה הביעה עניין בשיתוף פעולה עם מגנה, אך יכולים להיות מקורות מימון אחרים. זה מה שאנחנו בוחנים כעת". המקור הוסיף שמועצת המנהלים של ג'נרל מוטורס עדיין לא קיבלה החלטה סופית, אך הביעה עניין בבחינת מה שתואר כ"פתרון חלופי ורדיקלי" לתוכנית הגרמנית להצלת אופל/ווקסהול, שמעסיקה 55 אלף עובדים במפעלים בחמש מדינות אירופיות.

אם תיסוג ג'נרל מוטורס מהליך המכירה, יגרום הדבר מבוכה לממשלתה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, שאמורה להעניק ערבויות לעסקה. עם זאת, לא ברור אם תצליח ג'נרל מוטורס לגייס מממשלת בריטניה ומגורמים אחרים את הכספים הדרושים להבטחת המשך פעילותה של אופל.

העובדים כועסים

ג'ון סמית, הנושא ונותן הראשי מטעם ג'נרל מוטורס, צפוי לערוך השבוע שיחות נוספות עם פקידי ממשלה בברלין. בשבוע שעבר סירבה מועצת המנהלים החדשה של ג'נרל מוטורס לאשר את הצעת הרכש של מגנה וסברבנק עבור 55% ממניות אופל, והדבר עורר את כעסם של ממשלת גרמניה ואיגודי העובדים של אופל, שתומכים בהצעת הרכש.

קלאוס פרנץ, ראש איגוד העובדים של אופל, הזהיר אתמול (ב') שהעובדים עשויים לנקוט "צעדים מחאה ראוותניים" אם לא תגיע ג'נרל מוטורס לכלל החלטה עד סוף השבוע.