בנק לאומי והחברה להשבת רכוש נספי השואה הסכימו לבוררות

עפ"י המתווה שהוסכם, 3 שופטי עליון בדימוס ישמשו כבוררים ויבדקו במשך 3 חודשים את הסוגיות העקרוניות שנתונות במחלוקת בין הצדדים ■ ההסכמה הושגה עקב התערבות חברי ועדת הכספים של הכנסת

בנק לאומי והחברה להשבת רכוש נספי השואה הגיעו להסכמה לפיה יפנו להליך בוררות לפתרון הסכסוך בין הצדדים, על רקע טענת החברה להשבת רכוש נספי השואה כי בנק לאומי נמנע מהחזרת רכוש הנספים ליורשיהם החוקיים.

על-פי המתווה שהוסכם, 3 שופטי עליון בדימוס ישמשו כבוררים ויבדקו במשך 3 חודשים את הסוגיות העקרוניות שנתונות במחלוקת בין הצדדים. הבוררים לא ידונו בסוגיות פרטניות שעלו במהלך החודשים האחרונים. עם סיום עבודתם יגישו את מסקנותיהם לבנק לאומי ולחברה להשבת רכוש נספי השואה, וינסו לתרגם את החלטותיהם למעשים בפועל.

במקרה שייוותרו מחלוקות שלא יגיעו לפתרונן, יגויסו עורך דין ורואה חשבון שינסו ליישב את הסכסוך בין הצדדים. אם גם הם לא יצליחו - תשוב הסוגייה לפתחם של הבוררים.

ההסכמה הושגה בעקבות התערבות צוות מיוחד של חברי ועדת הכספים של הכנסת, בראשות ח"כ זאב ביילסקי (קדימה), שגיבש את הצעת הפשרה. חברי הכנסת נפגשו לפני כ-3 שבועות פעמיים עם נציגי בנק לאומי והחברה להשבת רכוש נספי השואה, ובסיומן של שתי הפגישות הצליחו ביילסקי ויו"ר מר"צ, חיים אורון, לשכנע את הצדדים ללכת לבוררות.

"הסכמת שני הצדדים היא צעד חיובי בכיוון הנכון, ותחסוך שנים של התדיינות משפטית וכספים שמטרתם לסייע לניצולי שואה נזקקים וליורשי הנספים", אמר היום (ג') ביילסקי ל"גלובס".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, שמינה את הצוות, אמר כי הוא מרגיש מבוזה בשביל ניצולי השואה שצריכים להתמודד עם הפרשיה המבישה הזו. "זאת פשוט בושה, הבנקים היו צריכים ליזום בעצמם פיתרון לבעיה ולנהוג אחרת לחלוטין", אמר.

מבנק לאומי נמסר בתגובה כי ניתנה הסכמתם לבוררות.