מכה לצים: בעלי המניות בחברה לישראל התנגדו להזרמת ההון

(עדכון) - החלטת רשות ני"ע שלא לאשר את קולותיהם של בעלי המניות הנגועים ב"עניין אישי", כגון בנק לאומי, הכריעה את הכף ■ החברה לישראל "בוחנת את המשך צעדיה בניסיון לממש את תוכנית ההבראה לצים"

חמישה ימים לאחר אסיפת בעלי המניות הסוערת של החברה לישראל , שבשליטת משפחת עופר, הכריעו היום (ג') המשקיעים שהחברה לא תזרים 100 מיליון דולר לחברת הבת צים. המימון שהתבקשו בעלי המניות להזרים הוא חלק מתוכנית כוללת להזרמה של 350 מיליון דולר לחברת הספנות.

צים נקלעה בשנה האחרונה למשבר קשה כתוצאה ממשבר עולמי בענף, וחובות כבדים בהיקף של מיליארדי דולרים הרובצים עליה. חלק מההתחייבויות מיוחסות לרכישת אניות שחלקן הגיעו מבית הייצור של חברות שבשליטת משפחת עופר. כיום, מתוך 97 אניות שבידי צים, 19 מוחכרות מחברות הנמצאות בשליטת משפחת עופר.

בחברה לישראל מעריכים כי צים תיקלע לגירעון תזרימי של כמיליארד דולר עד שנת 2013. בשל כך, נמצאת החברה כבר בימים אלה במו"מ להסדר חוב כולל ומורכב, במסגרתו אמורה החברה לישראל להזרים לצים 350 מיליון דולר, מתוכם עמדה להצבעה הזרמה ראשונית של 100 מיליון דולר.

בכדי שההחלטה תעבור נדרש רוב "לא נגוע" של לפחות שליש מהקולות, אך כיוון שחלק מהמוסדיים מחזיקים באג"ח של צים בנוסף למניות של החברה לישראל, נוצרה בעיה. בנוסף, רשות ניירות ערך העבירה ביקורת על השתתפותו בהצבעה של בנק לאומי, המחזיק ב-18% ממניות הבנק, בזמן שהוא גם נושה של חברת צים.

יש לציין כי מרבית בעלי המניות בחברה לישראל אישרו את תכנית ההבראה לצים: מתוך 79.3% מבעלי המניות שהשתתפו בהצבעה, 82.3% הצביעו בעד; אולם בשל החלטת הרשות כי יש לפסול את קולות בעלי המניות הנגועים ב"עניין אישי", לא השיגה החברה לישראל את מניין שליש הקולות הדרוש לה לצורך העברת ההחלטה.

מי שתמכו בתכנית ההבראה הם, בין היתר, בנק לאומי, קרן מילניום, סוסייטה ז'נרל, יובנק, וסיטי בנק. מנגד, מוסדיים רבים התנגדו להחלטה, ובהם בתי ההשקעות פסגות, אקסלנס נשואה וחברת הביטוח הפניקס.

החברה לישראל מסרה כי היא "בוחנת את המשך צעדיה בניסיון לממש את תוכנית ההבראה לצים". ניר גלעד, מנכ"ל החברה, אמר כי "הטעמים הביטחוניים והכלכליים לקיומה של צים כחברת ספנות לאומית ברורים וחד משמעיים, ואני מצפה מממשלת ישראל לעשות את כל שניתן במסגרת סמכויותיה לשמור על קיומה ופעילותה של חברת הספנות הלאומית לרווחת המדינה לרווחת עובדי צים. חברת צים מעסיקה מאות עובדים בארץ והיא מקום העבודה העיקרי של קציני הים במדינת ישראל, ואלפי משפחות מתפרנסות ממנה באופן ישיר ועקיף. תהיה זו בכייה לדורות אם נכונות כה גדולה בהיקפה של בעלי השליטה בצים, להזרים כסף לצים, כדי להעלותה על דרך ההבראה הכלכלית, תטורפד".

רפי דניאלי, מנכ"ל צים, אמר כי "צים ממשיכה לפעול באינטנסיביות לגיבוש הסדר פיננסי כולל לחברה וזאת בתמיכתה העיקבית של החברה האם. כל שירותי הספנות והשירותים הנלווים של צים ברחבי העולם פועלים כסדרם וללא כל הפרעה, כאשר במקביל נעשה כל מאמץ להביא את הסדר הייצוב להשלמה ונבחרות הדרכים המיטביות לשם כך".