יאהו תדבר ערבית: קנתה את הפורטל מכתוב בכ-85 מיליון דולר

לפורטל כ-22 מיליון מבקרים ייחודיים בחודש ■ מנכ"לית יאהו, קרול בארטס: "יש לנו התחייבות להשקיע במזה"ת" ■ מכתוב, שהוקם ב-2000, היה הפורטל הראשון שסיפק שירותי אי-מייל בחינם בשפה הערבית

אצל יאהו עסקים כרגיל: ענקית האינטרנט הודיעה היום (ג') כי היא רוכשת את הפורטל הגדול ביותר בקהילה הערבית - Maktoob. סכום העסקה לא פורסם, אך בבלוג TechCrunch הוערך כי הוא עומד על 85 מיליון דולר.

מכתוב הוא פורטל שהוקם ב-2000, והוא הראשון שסיפק שירותי אי-מייל בחינם בשפה הערבית, טרם החבירה ליאהו. משרדי החברה המפעילה אותו הם בירדן, אך יש לה פעילות ענפה באזור המזרח-התיכון והאמירויות.

עם השנים התרחב הפורטל, וכיום הוא מציע מגוון שירותים, בהם מערכת תשלומים מקוונת, משחקים, רשת חברתית, חיפוש ופלטפורמת למכרזים אינטרנטיים. לפי נתוני comScore, מספר הגולשים הייחודים שמבקרים באתר הוא 21.8 מיליון איש בחודש, וקצב הצמיחה השנתי הוא 260%.

העסקה תושלם במהלך הרבעון הרביעי של השנה. מכתוב יהיה בבעלות בלעדית של יאהו , אך המוצרים הקיימים שמפתחת הקבוצה המפעילה אותו - כגון פלטפורמת התשלום המקוון CashU ומנוע החיפוש Araby - אינם חלק מהעסקה.

החיבור בין החברות יאפשר ליאהו להציע תוכן בשפה הערבית, שירות שגוגל המתחרה מפעילה כבר מ-2006, לצד גירסאות מקומיות למוצריה, בהם המסנג'ר והדואר האלקטרוני.

רוצים להתרחב בשווקים המתפתחים

קרול בארטס, מנכ"לית יאהו, אמרה כי "עם החיבור בין החברות וההתחייבות שלנו להשקיע באזור המזרח-התיכון, העולם הערבי ייחשף בקרוב לחוויית יאהו בשפה הערבית, יחד עם תוכן מקומי רלוונטי".

לדברי יאהו, רכישה זו תסייע לה לבסס את מעמדה במזרח-התיכון.

בחשבון הטוויטר של מכתוב נכתב כי "העסקה תאחד בין 20 מיליון המשתמשים שיש ליאהו בקהילה הערבית, לצד 16 מיליון הגולשים של מכתוב". על-פי יאהו, הדגש העיקרי בפיתוח מוצרים המותאמים לערבית יהיה בשלב ראשון בתחום המייל והחיפוש.

זו ההשקעה הגדולה הראשונה בקרב חברות הטכנולוגיה האמריקניות, שמתבצעת באזור שבו שיעור חדירת האינטרנט עדיין נמוך מאוד באופן יחסי. על-פי InternetWorldStats, שיעור החדירה הממוצע באזור המזרח-התיכון עומד על 23.3%, בהשוואה ליותר מ-70% בארה"ב, בבריטניה ובישראל - שאף היא חלק מהמזרח-התיכון.

בהתאם לכך, ועל רקע המשבר שפגע במדינות המפותחות, השווקים הללו מהווים קרקע פורייה עבור חברות האינטרנט הגדולות, שיכולות לבסס את מעמדן בקרב מעגל המשתמשים שהולך וגדל, וליהנות מהפירות של שוק פרסום מקוון שעדיין מציג שיעורי צמיחה דו-ספרתיים.

השאלה המעניינת תצוץ כשיאהו תידרש לצנזר תוכן, בהתאם למדיניות שמאפיינת חלק מהמדינות באזור. ניתן יהיה לראות אם גם יאהו, בדומה לגוגל, תתקפל בפני המשטרים הרודניים.

1