סין יכולה לעזור רק לעצמה

הקטר הסיני אמנם לא יוציא את המערב מהבוץ, אך הירידות בשנחאי אינן סימן לבועה

הכלכלה הסינית נמצא במצב טוב יחסית לשאר העולם, למרות שאין ביכולתה למשוך את שאר העולם אחריה. הסיבות להתנהגות השווקים נעוצות בנזילות השווקים והאופציות המצומצמות העומדות בפני המשקיע.

בתקופה הנוכחית אנו עדים לירידות חדות (יותר מ-20 אחוזים), בבורסה של שנחאי.

יש כלכלנים, כמו אנדי שי, לשעבר הכלכלן הראשי בסניף האסייתי של בנק ההשקעות מורגן סטנלי, הטוענים שהשוק הסיני הוא בועתי. הדבר נובע מכך ששוק האג"ח בסין אינו מפותח, והמשקיע מוגבל לפקדונות בנקאיים ולפעולה בשוק המניות. בפועל, כאשר יש נזילות גבוהה בשוק הסיני, שוק המניות עולה.

הסבר למה שנראה כעיוותים

הבורסה הסינית הגיעה לשיאה בשנת 2007, בתקופה שנחשבה גם אז לבועתית, וכיום, למרות העליות הרבות, היא יותר מ-50% מתחת לשיאה דאז. רוב המניות שנסחרות שם כיום, נסחרות במחירים נמוכים. בנוסף, אם בעבר היינו עדים לכך שהמניות בשנגחאי גבוהות יותר מהמניות המקבילות בבורסה של הונג קונג בעשרות אחוזים, המניות היום נסחרות במחירים כמעט דומים.

חברת China Life למשל, חברת הביטוח הגדולה ביותר בסין, נסחרת בשנחאי במחיר נמוך יותר מהמחיר בהונג קונג, ואין עיוות במחירים. ICBC (Industrial and Commercial Bank of China), הבנק הגדול ביותר בסין, נסחר בשנגחאי במחיר הגבוה ב-2% מהמחיר בהונג קונג.

העיוות הזה קיים גם בשוק האנרגיה: Petrochina ו-China Petroleum הן חברות שהמניות שלהן נסחרות במחירים גבוהים בהרבה מאשר בהונג קונג, וזאת בעיקר מכיוון שכמות המניות שהונפקה בשנגחאי נמוכה באופן משמעותי מהכמות שהונפקה בהונג קונג, דבר שיוצר מחסור ועודף ביקוש, שמובילים לעיוות במחירים.

מכך אנו למדים שהשוק הסיני אינו שונה משמעותית משאר העולם - הוא נמצא ברמת נזילות דומה לעולם, ואין עיוות מחירים הנובע מעודפי הנזילות. אם המצב אכן היה כך, המניות בשנגחאי היו גבוהות משמעותית ממחירן בהונג קונג, כפי שהיה בעבר. אבל, מכיוון שהמחירים במרבית המניות קרובים ממה שהיו בעבר, אנחנו רואים שהשוק הפך משוכלל, המידע עובר ואין הפרש כזה.

ניתן לומר שאין סיבה להיות מודאגים מירידות בסין אנחנו מודאגים יותר מירידות שמגיעות מכיוון ארה"ב ולא מכאלה שמגיעות מסין. אמנם הבורסה בשנגחאי משפיעה ישירות על הבורסה בהונג קונג, שבתורן משפיעות על אסיה שמשפיעה על שאר העולם, אבל אנחנו יכולים לומר בוודאות שהכלכלה הסינית נמצאת במצב טוב מאוד יחסית לשאר העולם.

יכולה לעזור רק לעצמה

אמנם אין ביכולתה של הכלכלה הסינית למשוך את הכלכלה העולמית קדימה, אך אין אנו מודאגים מהחלשות הכלכלה הסינית החוב הממשלתי בסין כל כך נמוך, עד כדי שהוא מאפשר לתמרץ את הכלכלה במשך כמה שנים מבלי לייצר משבר. גם לאזרחים הסיניים אין חובות, ולכן הכלכלה לא מייצרת דאגה.

הכלכלה הסינית נמצאת במצב שהיא מסוגלת לעזור לעצמה, אך אין היא יכולה לעזור לשאר העולם סין אמנם יכולה לסייע בביקושים, אך לא בצורה שמפצה על משבר חריף בארה"ב. התרומה הסינית היחידה לכלכלת ארה"ב היא ברכישת אג"ח ממשלתי של ארה"ב, מתוך הבנה סינית של חשיבות הדבר לכלכלה.

לסיכום, צריך לזכור דבר חשוב 20% מימוש, אותו הזכרתי בתחילת דברי, אינו דבר חריג בבורסה כל כך צעירה, שפועלת פחות מ-30 שנים, בניגוד לבורסות חזקות אחרות, שפועלות מעל 200 שנה.

לטורים וניתוחים נוספים פרי עטו של ערן כהן היכנסו לבלוג של מגדל שוקי הון: http://money-talks.co.il