תוכנית: בתי-ספר יתוגמלו עפ"י שיעור הבוגרים שיתגייסו לצה"ל

ח"כ ברכה: אני מציע לך להיות שר החינוך ולא קצין החינוך או קצין החינוך הצבאי של מדינת ישראל ■ יש בעיות דחופות ובוערות הרבה יותר במערכת

פחות משבוע לפני פתיחת שנת הלימודים תש"ע, הציג היום (ד') שר החינוך, גדעון סער, בוועדת החינוך של הכנסת תוכנית נרחבת לרפורמה במערכת החינוך. סער פעל על כינון הרפורמה יחד עם מנכ"ל משרדו, ד"ר שמשון שושני, בחודשים האחרונים, מאז נכנסו השניים לתפקיד לפני כחמישה חודשים.

התוכנית שהציג סער היום היא שילוב של מטרות חדשות לצד יעדים שהציג ראש הממשלה וראש מפלגתו של סער, בנימין נתניהו, לפני כשנה כחלק מחזונו לרפורמה בחינוך.

קפיצה במבחנים הבינלאומיים

היעד המרכזי בתוכנית החדשה של שר החינוך הוא שיפור ההישגים של המערכת ושל התלמידים. בשנים האחרונות התדרדרה מערכת החינוך בציונים שהשיגו תלמידים במבחני מיצ"ב הארציים וכן במבחנים הבינלאומיים מול מדינות ה-OECD ושאר מדינות העולם. כך, למשל, במבחני פיז"ה (PISA) האחרונים מ-2006, הבוחנים את הישגי התלמידים בקריאה, מתמטיקה ומדעים, הגיעה ישראל למקום ה-40 מתוך 57 מדינות שנבחנו.

במסגרת התוכנית החדשה, הציב שר החינוך יעדים מספריים לשנים הקרובות כדי לקדם את ישראל במעלה הדירוגים. כך, למשל, משרד החינוך רוצה להעלות את דירוג ישראל במבחן PIRLS, הבוחן איכויות קריאה בקרב תלמידי כיתות ד', מהמקום ה-20 למקום ה-15 במבחנים שייערכו ב-2011. באותה שנה מתכוון המשרד להעלות את דירוג ישראל במבחן TIMMS, הבוחן יכולות של כיתות ח' במתמטיקה ומדעים, מ-24 ל-19 במתמטיקה ומ-25 ל-20 במדעים.

בנוגע למבחן המרכזי ביותר, הנערך על ידי ארגון ה-OECD, מבחן PISA, מתכוון שר החינוך להקפיץ את ישראל בחמש מקומות במבחנים שייערכו ב-2012. סער גם הציב יעד שאפתני למבחני PISA שייערכו ב-2016 - לפיו ישראל תשפר את מעמדה ותוצב במקום ה-20 (לעומת 40 כיום).

כדי ליישם יעדים אלה, מתכוון סער לתגבר ב-10,000 שעות שבועיות את תלמידי כיתות ג' בשיעורי בשפת האם, להוסיף כ-25 אלף שעות לימוד שבועיות לכיתות ז' לשיפור מיומנויות במתמטיקה, מדעים ושפת אם. כמו כן, מתכוון שר החינוך להעסיק מורים מצטיינים במקצועות אלה בחצי משרה כדי שידריכו מורים פחות טובים בתחומים האלה. כמו כן, במסגרת התוכנית מתכוון השר לפעול להעלאת שיעור הזכאים לתעודת בגרות מלאה.

שעון נוכחות בבתי הספר

נושא אחר בתוכנית מתייחס לניצול מקסימלי של שעות הלימוד במערכת. על פי נתוני משרד החינוך, כ-20% מימי הלימוד אינם מוקדשים ללמידה והוראה ובכוונתו לפעול לצמצום הפער בין זמן ההוראה המוקצה לבין זמן הלימוד בפועל וכן להפחית משמעותית בהיקף ההיעדרויות של מורים ותלמידים. כדי ליישם יעד זה מתכוונים, בין היתר, במשרד החינוך להכניס שעון נוכחות לבתי הספר היסודיים ולחטיבות הביניים.

משרד החינוך גם מתכוון לפעול לצמצום פערים לימודיים באמצעות הורדות היקף הנשירה של תלמידים מבתי הספר, צמצום מספר התלמידים בכיתות ג', ז' ו-י' ל-32 תלמידים בכיתה ועוד.

אחד הסעיפים בתוכנית שזכה לביקורת בוועדת החינוך היום היה נושא הגיוס לצה"ל. סער הציב יעדים להעלאת שיעור גיוס תלמידים לצה"ל, בין היתר, על ידי תגמול דיפרנציאלי של בתי ספר על פי שיעור המתגייסים. ח"כ מוחמד ברכה (חד"ש) ביקר את כוונת סער בנושא: "אני מציע לך להיות שר החינוך ולא קצין החינוך או קצין החינוך הצבאי של מדינת ישראל. יש בעיות דחופות ובוערות הרבה יותר במערכת - כמו מעמד המורה וצפיפות בכיתות - ואתה צריך לחפש אותן".

הליכי פיטורים למורים כושלים

התוכנית מתייחסת גם למעמד הנמוך של המורים בישראל. על פי התוכנית, תיפתח תוכנית הכשרה ייעודית לסטודנטים מצטיינים באוניברסיטאות ולתגמל אותם דרך מלגות כדי שילמדו במערכת החינוך. כמו כן, מתכוון סער להשלים את רפורמת "אופק חדש" שיזמה שרת החינוך הקודמת, פרופ' יולי תמיר. בנוסף, מתכוון משרד החינוך להעלות את תנאי הסף לקבלה למוסדות להוראה, לפתח תוכנית לשמירה על מורים טובים במערכת והפעיל הליכי פיטורים למורים כושלים במערכת.

סער מתכוון גם ליישם החלטה ישנה ולפתוח מסלול לתואר שני בהוראה, אם כי בכוונתו לעשות זאת לצד הפחתת המכסות ללומדים לתואר ראשון להוראה במכללות לחינוך. יו"ר ועדת החינוך, ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי) ביקר את סער על כך ואמר כי "אני בספק אם צריך להוריד את מכסת הכניסה להוראה לתואר ראשון לאור נתוני הלמ"ס שצפוי מחסור של 10,000 מורים בישראל. אם מקטינים את מספר הסטודנטים להוראה לתואר ראשון על חשבון מספר קטן יותר של סטודנטים לתואר שני, אנחנו מחריפים את הבעיה".