הפתעה: כלכלת ארה"ב התכווצה רק ב-1% ברבעון השני

(עדכון) - בשוק ציפו לירידה חדה יותר של 1.5% ■ זהו הרבעון הרביעי ברציפות שהתוצר של ארה"ב ירד ■ ההפתעה בנתוני הצמיחה הושגה הודות לירידה מתונה מהצפוי בצריכה הפרטית וזינוק בהוצאה הממשלתית

כלכלת ארה"ב התכווצה ב-1% ברבעון השני. כל עולה מנתוני הקריאה השנייה של התמ"ג האמריקני. הנתון זהה לזה של הקריאה הראשונה, אם כי יש לציין כי מדובר בהפתעה שכן האנליסטים בוול סטריט ציפו כי הצמיחה תעודכן מטה לירידה של 1.5%. זאת, הודות לירידה מתונה מהצפוי בצריכה הפרטית ועלייה חדה בהוצאות הממשל האמריקני.

הנתונים פורסמו היום (ה') בצהריים יחד עם נתוני התביעות השבועיות לקבלת דמי אבטלה. מספר התביעות לדמי אבטלה ירדו ל-570 אלף בשבוע שהסתיים ב-22 באוגוסט - ירידה ראשונה מזה 3 שבועות. עם זאת, בשוק ציפו לירידה חדה יותר ל-565 אלף תביעות.

התמ"ג בארה"ב, שנפל ב-6.4% ברבעון הראשון של השנה, התאושש ברבעון השני. תכניות התמרוץ של הממשל, הסיוע שהעניק הפדרל ריזרב לשווקים, תכנית ה"מזומן תמורת גרוטאה" שנועדה לחלץ את ענף הרכב מהבוץ - כל אלה סייעו לכלכלת ארה"ב להתאושש ממצב של "נפילה חופשית", כפי שהגדיר זאת המשקיע האגדי וורן באפט לפני מספר חודשים. הוצאות הממשל זינקו ברבעון השני ב-6.4% בקצב שנתי - העלייה החדה מזה 7 שנים.

אולם כלכלת ארה"ב המשיכה להתכווץ גם ברבעון השני - זה הרבעון הרביעי ברציפות - ובכך השלימה את רצף הירידה בתמ"ג הארוך ביותר מאז 1947. בכך, הופך המיתון הנוכחי לחריף ביותר מאז השפל הגדול של שנות ה-30.

הצריכה הפרטית, אשר מהווה כ-70% מהצמיחה הכלכלית בארה"ב, ירדה ב-1% ברבעון השני בעוד שהתחזיות המוקדמות עמדו על ירידה של 1.3%. החשש בארה"ב הוא שהצריכה הפרטית תמשיך לדשדש גם בחודשים הקרובים בשל העלייה בשיעור האבטלה ששוחקת את כוח הקנייה של הצרכנים, מה שיהפוך את ההתאוששות הכלכלית בארה"ב לאיטית והדרגתית.

ברבעון השלישי צפויה אמנם עלייה בצריכה הפרטית, אך היא תושג הודות לתכנית "מזומן תמורת גרוטאה" של הממשל. נזכיר כי ממשל אובמה הציע לכל אזרח 4,500 דולר תמורת המכונית הישנה שלו כדי שירכוש מכונית חדשה. התכנית הסתיימה ביום שני ובמהלכה הסתערו האמריקנים על שוק הרכב ורכשו יותר מ-700 אלף מכוניות חדשות.

אחר הנתונים החשובים בנתוני התמ"ג הוא מלאי החברות. לפי הנתונים, המלאי ירד ב-1.4% ברבעון השני, כלומר ב-159.2 מיליארד דולר בקצב שנתי. לצורך ההשוואה, ברבעון הראשון ירדו המלאים ב-113.9 מיליארד דולר בקצב שנתי. הירידה במלאי החברות מראה כי החברות מנקות את העודפים שצברו במהלך הגאות הכלכלית, מה שמניח את היסודות לקראת צמיחה מחודשת.