פוגל: "אני עדיין לא רואה את הצמיחה בשווקים הפיננסים מגיעה למשק הריאלי"

מנכ"ל פז מציג את תוצאות הרבעון השני: הרווח התפעולי ממגזר הזיקוק נפל, בקמעונאות נרשם שיפור

מרווחי הזיקוק הנמוכים מורגשים היטב בדו"חות הרבעון השני שפרסמה היום פז ופוגעים בתוצאות החברה, זאת בעוד במגזר הקמעונאי היא הצליחה לשמור על יציבות. אך בטרם ניגש לניתוח התוצאות ביקשנו ממנכ"ל החברה, יונה פוגל, לחבוש לרגע את כובעו הקודם כראש החטיבה הבנקאית בבנק לאומי, ולהתייחס למצב הכלכלי בעולם.

לדברי פוגל, "הפסיכולוגיה עושה עבודה טובה, והתחושה של יציאה מהמשבר והחזרת האמון מייצרת אווירה כלכלית טובה, כאשר התמיכה של הממשלות והבנק המרכזי מייצרת צמיחה. עם זאת, כשמתסכלים על הנתונים הריאליים, עדיין קיים בעולם מצב של עודף כושר ייצור המביא לאבטלה, ואני עדיין לא רואה את הצמיחה בשווקים הפיננסים מגיעה למשק הריאלי".

בחזרה לדו"חות פז: לתקני החשבונאות הבינלאומיים (IFRS) יש השפעה מהותית על אלו עקב עסקאות גידור שהחברה מבצעת על מלאי הנפט שלה; שינוי מטבע פעילות מדולר לשקל בבית הזיקוק באשדוד; ועסקאות החלף שהחברה ביצעה על איגרות החוב צמודות המדד שהנפיקה ב-2006. לכן החברה מפרסמת לצד המספריים החשבונאיים, גם את הנתונים המתואמים המנטרלים את השפעת הגורמים הללו.

עקב ירידת מרווח הזיקוק ברבעון השני ל-1.4 דולר לחבית, ירד הרווח התפעולי המתואם של החברה במגזר זה ל-42 מיליון שקל, לעומת 247 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד ו-172 מיליון שקל ברבעון הקודם.

בהתייחסות לתוצאות מגזר הזיקוק, אמר פוגל: "תוצאות חטיבת הזיקוק מראה שגם בתקופה שבה המרווחים בשפל - החטיבה רווחית. כרגע יש עודף מלאי תזקיקים גבוה, והוא דוחף את מרווח הזיקוק כלפי מטה. כשמרווחי הזיקוק יעלו, אנחנו נושפע מכך לטובה".

התחזית: 320 תחנות עד 2012

במגזר הקמעונאות עמד הרווח התפעולי המתואם של החברה על 127 מיליון שקל, עלייה קלה לעומת 124 מיליון שקל ברבעון המקביל ו-102 מיליון שקל ברבעון הקודם. בסוף הרבעון השני מפעילה החברה 269 תחנות תדלוק, מהן 234 בהפעלה עצמית. כיום מפעילה פז 219 חנויות נוחות ו-39 מתחמים קמעונאיים, בהם היא משכירה שטחים לעסקים אחרים. בפז חזרו על תחזית הצמיחה במגזר הקמעונאות, לפיה עד 2012 תפעיל 320 תחנות תדלוק.

הוצאות המימון ברבעון השני, המנטרלות השפעת תקני ה-IFRS והכנסות מהפרשי שער על מלאי שטרם מומש, עמדו ברבעון על 47 מיליון שקל, לעומת 56 מיליון שקל ברבעון המקביל. הרווח הנקי המתואם הסתכם ברבעון המדווח ב-91 מיליון שקל, לעומת 237 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

פוגל התייחס למשק האנרגיה בישראל ואמר כי "ברבעון השני יש מגמה של האטה בירידה בצריכה של האנרגיה לעומת הרבעון הראשון, ואם מנטרלים את העובדה שאפריל היה חודש עם מעט ימי עבודה, התמונה טובה יותר".