מוד'יס הותירה הדירוג לישראל ב-"A1": "חסינה לזעזועים"

התחזית נותרה "יציבה" ■ מתוך הדו"ח השנתי על דירוג החוב הישראלי: "במשק הישראלי נעדרים שני המקורות העיקריים למשבר הגלובלי: נכסים רעילים במערכת הבנקאות ובועה בענף הנדל''ן"

סוכנות דירוג האשראי מודי'ס פירסמה היום (ה') את הדו"ח השנתי שלה על דירוג החוב הישראלי, והותירה אותו ב"A1", עם תחזית "יציבה". זהו דירוג האשראי למט"ח לטווח ארוך, שהוא הדירוג המרכזי. הדו"ח מפורסם בהמשך לביקור השנתי שערכו נציגי החברה בישראל לפני כחודשיים ואשר במהלכו נפגשו עם שר האוצר, נגיד בנק ישראל, ובכירים נוספים במגזר הציבורי והעסקי.

"הותרת דירוג האשראי של החוב הישראלי ברמתו מחוזקת ע"י רמות גבוהות של חוזק כלכלי מוסדי ופיננסי", נכתב בדו"ח השנתי. מנגד מציינים כלכלני מודי'ס: "דירוג זה נבלם (כלומר, לא יכול לעלות יותר מזה - א.פ) ע"י רגישות מתונה לסיכונים".

בדו"ח נכתב גם כי התחזית למשק הישראלי היא חיובית, שכן הוא יסבול מירידה מתונה בצמיחה בשנה הנוכחית, דבר המשקף את היעדר המקורות העיקריים למשבר הגלובלי: נכסים רעילים במערכת הבנקאות או בועה בשוק הנדל''ן.

אנטוני תומאס, סגן נשיא במודי'ס, שביקר בעצמו בישראל לפני כחודש, כתב בדו"ח כי ההתכווצות המתונה בתמ''ג והאיתותים המוקדמים להתאוששות מסויימת מהווים הוכחה נוספת לגמישות ולחוסן יוצאי הדופן של המשק הישראלי להתמודד ולספוג זעזועים שונים.

"נראה כי עבור המשק הישראלי, המשבר הפיננסי הגלובלי האחרון יכול להיות מכונה 'יותר מאותו דבר' וזאת לנוכח מספר האתגרים הרב שאיתם נאלץ להתמודד המשק בעשור האחרון", כתב תומאס.

על אף שנראה כי המיתון נגמר עבור ישראל, במודי'ס מאמינים כי "נדרשת התאוששות מהותית יותר בעולם, אשר תלויה פחות בגורמים פנימיים, שכן ישראל היא משק קטן ופתוח". כאמור, במודי'ס סבורים כי הסיכון הפיננסי והכלכלי נותר נמוך, אולם הסיכון הפוליטי, דהיינו המצב הביטחוני, מדאיג יותר בעיניהם.

תומאס ציין כי יחס הוצאות הביטחון של ישראל לתמ''ג הוא הגבוה בעולם, דבר התורם להגדלת החוב לאורך השנים. לדבריו, "הממשל האמריקני החדש מראה אינטרס אדיר בתהליך השלום עם הפלסטינים, אך לא נראה שהסכסוך נחלש דיו במידה שתאפשר לישראל להפחית בהוצאות הביטחון בצורה משמעותית".

שטייניץ: "עדות לעובדה שהמשק צולח את המשבר העולמי באופן מעורר כבוד"

שר האוצר, יובל שטייניץ, הגיב לפרסום הדו"ח באומרו: "מדובר בגיבוי נוסף שמגיע מצידה של חברת דירוג אשראי חשובה לכלכלה ישראלית, לתקציב ולמדיניות הכלכלית של הממשלה. החברה מפרסמת את הדו"ח כחודש לאחר אישור התקציב הדו-שנתי על ידי הכנסת. אנו רואים בכך עדות לעובדה שהמשק הישראלי צולח באופן מעורר כבוד את המשבר הכלכלי העולמי, בזמן שמדינות רבות בעולם סובלות בתקופה האחרונה מהורדות דירוג משמעותיות".

"משרד האוצר ימשיך להוביל את יישום התכנית הכלכלית והתקציב הדו-שנתי כדי שתושלם התייצבות המשק לקראת יציאתו לצמיחה מהירה בעתיד", סיכם שטייניץ.