ייקור חוזה הגז של חב' החשמל עם מצרים ידרוש אישור המדינה

המדינה, כבעלת המניות בחברה, לא הייתה שותפה למו"מ בין חברת החשמל ל-EMG ותידרש כעת לגבש את עמדתה ■ חברת החשמל: "האישור הוא פרוצדורלי בלבד ■ ים תטיס לחברת החשמל: "נהגתם כלפינו באי שוויון מובהק"

אחרי שדירקטוריון חברת החשמל אישר את ייקור הסכם הגז ממצרים, הכדור כעת עובר לממשלה. ל"גלובס" נודע כי האסיפה הכללית של בעלי המניות בחברת החשמל תידרש לאשר את פתיחת החוזה עם EMG המצרית, בה שותף יוסי מימן, כתנאי לאישורו הסופי.

האישור של האסיפה הכללית הוא אחד התנאים שנקבעו בהחלטת חברת החשמל לאשר את תיקון ההסכם עם EMG הכולל את ייקור מחיר הגז, בהשוואה להסכם הקודם בין הצדדים מ-2005.

מאחר והמדינה היא בעלת המניות העיקרית בחברת החשמל (מחזיקה בכ-99% מהמניות) תידרש כעת רשות החברות הממשלתיות בתיאום עם שרי האוצר והתשתיות, יובל שטייניץ ועוזי לנדאו, לגבש את עמדתה בנושא. לפי הערכות, חברת החשמל תבקש להביא את ההסכם החדש עם EMG לאישור האסיפה הכללית כבר במהלך חודש ספטמבר הקרוב.

יצוין כי עד כה המדינה לא הייתה שותפה לדיונים בין חברת החשמל ל-EMG, ומשרד התשתיות עודכן רק לאחר שבחברת החשמל התקבלה החלטה עקרונית לפתוח את ההסכם. בתגובה לפניית "גלובס" נמסר בעבר מלשכת שר התשתיות, עוזי לנדאו, כי "אין בכוונתו להתערב בשיקוליה המסחריים של חברת החשמל".

המדינה אינה צד פורמלי להסכם, אולם בין ממשלות ישראל ומצרים נחתם ב-2005 הסכם מדיני שאמור להבטיח את אספקת הגז בין המדינות. "גלובס" חשף בעבר כי חברת החשמל טענה במכתב ששיגרה לשר התשתיות, עוזי לנדאו, כי בתקופת השר הקודם, בנימין בן אליעזר, ניתנה הבטחה לשלטונות במצרים כי ניתן יהיה להעלות את מחיר הגז.

מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, אמר היום בעקבות אישור ההסכם כי "אספקת גז ממספר מקורות היא תנאי הכרחי למעבר להיקף ייצור של 40% מהחשמל בגז. התבססות על מקור אחד מגבילה את היקף הייצור לכ-25% בלבד".

יו"ר דירקטוריון החברה, מוטי פרידמן אמר שסל סוגי הדלק החדש, יאפשר הוזלה של עלויות ייצור החשמל ויביא להפחתה משמעותית של פליטות המזהמים הכרוכות בייצורו

אחרי דיון סוער - אושר לפתוח את ההסכם

אחרי דיון סוער של מספר שעות, החליט דירקטוריון חברת החשמל בראשות היו''ר מוטי פרידמן לאשר את תיקון ההסכם לאספקת גז עם מצרים באמצעות חברת EMG שבה שותף יוסי מימן. ברוב של 6 בעד ו-3 נגד, החליט הדירקטוריון לאשר לפתוח את הסכם הגז ולהעלות את המחיר, זאת למרות המחאה והדרישה הנחרצת של ים תטיס שבשליטת קבוצת דלק, שלא לפתוח את ההסכם.

הדיון בדירקטוריון היה מתוח וסוער. על רקע המתיחות בדירקטוריון קיים היו''ר מוטי פרידמן שיחות אישיות עם חלק מהדירקטורים והפציר בהם לתמוך בפתיחת ההסכם.

כפי שנחשף ב"גלובס", במסגרת ההסכם צפוי ייקור של כ-50% במחיר אספקת הגז ממצרים לרמה של 4-4.5 דולרים ליח' גז. במסגרת ההסכם, חברת החשמל תקטין את כמות הבסיס שתרכוש מ-EMG ולכן תפחית את התחייבותה מראש עבור רכישת הגז.

"גלובס" חשף בתחילת יולי את העובדה שחברת החשמל הסכימה לפתיחת הסכם הגז עם מצרים שנחתם ב-2005. פתיחת ההסכם עוררה זעם בקרב ספקית הגז ים תטיס שבשליטת קבוצת דלק ונובל אנרג'י. אמש שיגרה ים תטיס מכתב לחברת החשמל בדרישה להימנע מפתיחת הסכם הגז, אולם חברת החשמל דחתה את הבקשה.

תגובת ים תטיס להחלטת חברת החשמל להעלות את מחיר הגז שהיא רוכשת מ- EMG : "לאור החלטתה של חברת החשמל להעלות את מחיר הגז שהיא תשלם לספקית הגז המצרי EMG לעומת המחיר המקורי שנקבע במכרז, אנו מצפים מחברת החשמל להודיע לשותפות ים תטיס בהקדם, על השוואת תנאיה אל מול ספקית הגז המצרי EMG, בין היתר מכוח עיקרון השוויון שחברת החשמל חייבת בו מכוח מעמדה הציבורי".