בכיר ב'פד': "האבטלה הגבוהה תישאר עוד זמן רב"

דניס לוקהארט, יו"ר ה'פד' באטלנטה: "שיעור האבטלה הריאלית בארה"ב הוא 16%, אך מוקדם לדבר על העלאת הריבית - האינפלציה לא מדאיגה" ■ בין המכשולים - הירידה בערכי הנדל"ן שמסכנת המערכת הבנקאית

שיעור האבטלה הריאלי בארה"ב הוא 16%, הרבה יותר משיעור האבטלה הרשמי, שעמד על רף של 9.4% ביולי. כך אמר דניס לוקהארט, ראש זרוע הפדרל ריזרב באטלנטה, ג'ורג'יה, בנאום לפני אנשי עסקים בטנסי.

"אם נביא בחשבון אנשים שרוצים לעבוד אך הפסיקו לחפש, אנשים שאנו מכנים 'עובדים מיואשים', ואת אלה שעובדים פחות שעות מכפי שהם רוצים, נגיע לשיעור אבטלה של 16%", אמר לוקהארט. הוא הדגיש, שהדברים הם דעתו הפרטית ואינם מייצגים את העמדה הרשמית של הבנק המרכזי או את "דעת עמיתיי בוועדת השוק הפתוח", הגוף שקובע את המדיניות מוניטארית של ה'פד'.

לוקהארט ציין, כי הלשכה לסטטיסטיקה במשרד העבודה הפדרלי, שקובעת את שיעור האבטלה במשק, אינה כוללת בחישוביה את קבוצת ה'מיואשים' ואת קבוצת העובדים פחות.

לוקהארט הוא הבכיר הראשון ב'פד' שמודה בפומבי, אם כי לא "רשמית", בחומרת האבטלה במשק האמריקני שרק עתה מתחיל להיחלץ מהמיתון החמור ביותר בארה"ב מאז המשבר הכלכלי של שנות ה-30.

הוא ציין, כי הכלכלה הלאומית מתחילה להשתפר, אך היא עודנה שבירה. "אני צופה התאוששות איטית והמשמעות היא, ששיעור האבטלה הגבוה יישאר עמנו עוד זמן רב".

לדברי לוקהארט, יהיה קשה להמריץ צמיחה במספר המועסקים במשק רק באמצעות הגדלת ההוצאות הציבוריות. "דובר בעבר על מתן תמריצים פיסקליים נוספים, אבל ההשפעה המלאה של של חבילת התמריצים (הראשונה) עדיין אינה ברורה לגמרי, ויש הצדקה לחששות שתמריצים נוספים יביאו לתפיחת הגירעון הפדרלי וכתוצאה מכך לגידול בחוב הלאומי", אמר לוקהארט.

על רקע הטון הפסימי, יחסית, של דבריו, אין זה מפתיע שלוקהארט הדגיש כי עדיין מוקדם לדבר על העלאת הריבית בארה"ב.

"לא הייתי רוצה לעשות ספקולציות לגבי העיתוי (של העלאת הריבית), אך אומר שעדיין מוקדם מדי להתחיל לשקול העלאת הריבית הבין-בנקאית", אמר לוקהארט. "אני נמנה עם המחנה שמאמין, כי בגלל ההתאוששות החלשה, אם לא נטולת החיוניות, כדאי לגלות סבלנות (לגבי העלאת הריבית)".

"ועדת השוק הפתוח הצהירה על כוונתה לשמור על מדיניות של ריבית נמוכה במשך תקופה ארוכה; אני מסכים שזו גישה מועילה", אמר לוקהארט.

הוא הוסיף: "האתגר שעמיתיי ואנוכי נאלצים להתמודד עמו הוא למצוא את שביל הזהב בין הסיכון שהפסקה מהירה מדי של התמריצים המונטריים תשים קץ לצמיחה, לבין הסיכון שהרחבת החגורה המונטרית לאורך ימים תזין את הציפיות לאינפלציה וזה עלול להצית לחצים אינפלציוניים שאיש אינו רוצה בהם".

לוקהארט אמר, כי בין המכשולים בדרך להתאוששות מהירה צריך למנות את הירידה הנמשכת בערכי נדל"ן מסחרי, מגמה שטומנת בחובה סיכונים למערכת הבנקאית. "האינפלציה פחות מדאיגה", אמר.