הצרות של גורדון בראון: כלכלת בריטניה התכווצה ב-0.7%

התוצר הבריטי אמנם ירד ברבעון השני, אך בקצב מתון יותר מהתחזיות המוקדמות ■ בבריטניה מעריכים כי התאוששות מלאה תגיע לא לפני שנת 2012

כלכלת בריטניה התכווצה ברבעון השני של השנה ב-0.7% בהשוואה לרבעון הראשון. מדובר בנתון טוב יותר מהתחזיות המוקדמות, שעמדו על ירידה של 0.8% בתמ"ג. הסיבה לירידה בתוצר היא היחלשות בצריכה הפרטית וכן ירידה בהשקעות החברות הבריטיות, אשר שוקדות על צמצום המלאים שלהן במסגרת ההתמודדות עם המיתון. בהשוואה לרבעון השני של 2008, כלכלת בריטניה התכווצה ב-5.5% - השיעור החד ביותר מאז החלו המדידות בשנת 1955.

נתוני התמ"ג בבריטניה מגיעים יום לאחר שבארה"ב פורסמו גם כן נתוני הצמיחה. כלכלת ארה"ב התכווצה ב-1% ברבעון השני בשל אותן סיבות - ירידה בצריכה הפרטית וקיצוץ בהשקעות החברות. בכלל, בין 2 הכלכלות ישנן לא מעט נקודות דמיון: שתיהן סובלות מהמיתון החמור ביותר מאז מלחמת העולם השנייה, הבנקים המרכזיים בשתי המדינות חתכו את הריבית ורוכשים אג"ח ממשלתיות כדי להגביר את הנזילות בשווקים (הבנק המרכזי של בריטניה אף האריך באחרונה את תכנית רכישות האג"ח שלו ל-285 מיליארד דולר) ובשתיהן נראה כי ההתאוששות תהיה איטית ותימשך שנים. קובעי המדיניות בבריטניה מעריכים כי הכלכלה עשויה לחזור לצמיחה חיובית עוד השנה, אולם התאוששות מלאה לא צפויה לפני שנת 2012.

התוצר הבריטי אמנם צנח בשיעור מתון יותר מזה של ארה"ב ברבעון השני, אולם בהשוואה לכלכלות גדולות אחרות בעולם בריטניה מפגרת מאחור. כלכלות צרפת וגרמניה הציגו צמיחה חיובית של 0.3% וכלכלת יפן צמחה ב-3.7% בקצב שנתי.

מאחורי ביצועי כלכלת בריטניה ניצבת גם מתיחות פוליטית. ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, העומד בראש מפלגת הלייבור, מקווה כי הכלכלה תתאושש לפני הבחירות הכלליות שייערכו ביוני 2010. סקר שנערך בשבוע שעבר בבריטניה מראה כי מפלגת השמרנים זוכה לתמיכה רחבה יותר בציבור מאשר מפלגת הלייבור של גורדון.