לאחר נפילה של 16% החודש - האם המניות בסין אטרקטיביות?

מדד שנחאי נסחר בדיסקאונט של 13% על מחיר היעד של האנליסטים - הדיסקאונט העמוק מבין 10 מדדי המניות המובילים בעולם ■ בכמה צפויים לצמוח רווחי החברות ואילו מניות נסחרות בדיסקאונט העמוק ביותר?

בחודש נובמבר השיק הממשל בסין תכנית תמרוץ גרנדיוזית בהיקף 586 מיליארד דולר על מנת להאיץ את הצמיחה במעצמה האסיאתית, שנפגעה מהמשבר הכלכלי העולמי. התכנית הצליחה: הצמיחה בסין הואצה מ-6.5% ל-7.9% ברבעון השני של השנה וההערכות הן כי היא תחצה את ה-8% צמיחה בקרוב. במקביל, שוק המניות הסיני פרח ומדד שנחאי זינק ביותר מ-100% מחודש נובמבר ועד תחילת אוגוסט. אך החודש הראלי נבלם.

מדד שנחאי ירד היום בכ-3% והשלים ירידה של 16% באוגוסט. הסיבה לכך נעוצה בהחלטת הממשל, אשר ממשיך לנווט את הכלכלה כרצונו. הממשל הסיני הביע דאגה נוכח התנפחות בועה בשוקי האשראי והמניות במדינה והחליט לפעול באופן מיידי, תוך שהוא מורה לבנקים המסחריים להעלות את הלימות ההון ופועל לריסון ההלוואות במדינה. זאת, לאחר שההלוואות בסין חצו את רף טריליון הדולרים במחצית הראשונה של השנה כשברקע הבנקים המסחריים מכרו מתחילת השנה אג"ח בהיקף של יותר מ-35 מיליארד דולר - כמעט פי 3 מההיקף שנמכר בכל שנת 2008.

לפי שעה נראה כי הבורסה בסין אכן מתקררת, אולם לפי נתוני סוכנות בלומברג הירידות החודש הפכו את רמת המחירים בבורסה הסינית לאטרקטיבית למדי. מדד שנחאי נסחר בדיסקאונט של 13% על ממוצע היעד שהעניקו לו האנליסטים - הדיסקאונט העמוק ביותר מבין 10 מדדי המניות הגדולים בעולם. לצורך ההשוואה, מדד ה-S&P 500 האמריקני, שזינק ב-51% מתחילת חודש מארס, נסחר בדיסקאונט של 6% על המלצות האנליסטים.

למרות שהאנליסטים בשוק צופים כי המדד יעלה, מבט במכפיל הרווח שלו מגלה כי המדד כלל לא זול. מכפיל הרווח הממוצע במדד שנחאי הינו 33, לעומת 18 בלבד במדד ה-MSCI העולמי (אשר עוקב אחר 22 מדדי המניות הגדולים בעולם). יש לציין כי מכפילי הרווח של המניות בסין היו בשנים האחרונות גבוהים יותר מאלו שבמערב כיוון ששיעורי הצמיחה של החברות גבוהים יותר בהתאם.

אם נשווה את המכפיל הנוכחי בסין לזה שבתקופת השיא באוקטובר 2007, ניתן לראות כי המכפיל כיום מהווה שני שלישים מהמכפיל ב-2007. במקביל, הצמיחה ברווחי החברות הסיניות צוברת תאוצה: בנק ההשקעות מורגן סטנלי מעריך כי הצמיחה ברווחי החברות תסתכם השנה ב-15% ובשנה הבאה תואץ ל-20%. זאת, לעומת צמיחה שלילית של 15% החזויה השנה ברווחי החברות ב-MSCI של השווקים המתעוררים וצמיחה שלילית של 14% החזויה השנה ברווחי החברות ב-S&P 500.

אז אילו מניות סיניות נסחרות בדיסקאונט משמעותי ביחס לתחזיות הרווח של האנליסטים? ובכן, בנק ICBC (סימול בבורסת הונג-קונג: 1398), הבנק הגדול בעולם במונחי שווי שוק, נסחר במחיר הנמוך ב-33% ממחיר היעד הממוצע של האנליסטים. לפי נתוני בלומברג, 25 מתוך 30 האנליסטים שמסקרים את מניית הבנק מעניקים לה המלצת "קנייה". מניית Baoshan Iron & Steel, יצרנית הפלדה הגדולה בסין, עשויה לזנק ב-32% בהתבסס על מחיר היעד הממוצע של 15 האנליסטים המסקרים אותה. כמו כן, מניית China Railway Construction, אשר הניחה יותר ממחצית ממסילות הרכבת בסין, נסחרת בדיסקאונט של 31%.