הצריכה בארה"ב צמחה ב-0.2% בזכות תוכנית "מזומן עבור גרוטאה"

הצריכה הפרטית עלתה ביולי בהתאם לתחזיות ■ למרות ציפיות כי ההכנסה הפרטית תעלה קלות, היא נותרה ללא שינוי ■ מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן עלה ל-65.7 נקודות ביחס לקריאה המקדימה

תודה לתוכנית "מזומן עבור גרוטאה": התוכנית האמריקנית המאפשרת קבלת מזומן לרכישת מכונית חדשה עבור המכונית הישנה תרמה לגידול בהוצאה הפרטית בחודש שעבר בכלכלה הגדולה בעולם. מכאן, שהכלכלנים נותרו תוהים כמה מהעלייה בצריכה הפרטית הינה בת-קיימא גם ללא סבסוד של תוכניות ממשלתיות למיניהן.

הצריכה הפרטית, אשר מהווה כ-70% מהתוצר המקומי הגולמי (התמ"ג), עלתה ביולי ב-0.2% בהשוואה לחודש יוני, אז עלתה ב-0.6%. מדובר בעידכון בדיעבד של נתוני חודש יוני, מאחר ובמקור עלתה הצריכה הפרטית בשיעור נמוך יותר, של 0.4%. מכל פנים, העלייה ביולי הינה בהתאם לצפי.

ההכנסה הפרטית בארה"ב נותרה ללא שינוי בחודש יולי, לעומת צפי לעליה 0.1% לאחר ירידה של 1.1% בחודש יוני, המהווה עידכון של הנתון המקורי - ירידה של 1.3%. בכך, מעיב נתון זה במידת מה על הנתון החיובי הקודם, בשל העובדה שרואים בו מנוע לצריכה עתידית. ההכנסה הפרטית מושפעת הן מרמת האבטלה והן מירידת שווי הבתים בבעלות פרטית. למעשה, ההכנסה הפנויה קטנה ביולי, ועימה גם החיסכון; זה ירד לרמה של 458.5 מיליארד דולר במונחים שנתיים, השקול לשיעור של 4.2% לעומת 4.5% ביוני.

ליבת האינפלציה השנתית עלתה בשיעור מתון

נתון ליבת האינפלציה (עליות המחירים בשוק האמריקני בניכוי מחירי מזון ודלק) הנגזר מההכנסה וההוצאה הפרטית עלה ב-0.1% על בסיס חודשי, השווה לעליה שנתית של 1.4% - הנמוך ביותר מאז אוקטובר 2003, אז עשתה הכלכלה האמריקנית את צעדיה הראשונים להתאוששות מהמיתון הקודם, זה של התפוצצות בועת הדוט-קום וה-11 בספטמבר. נתון זה מהווה את מדד האינפלציה המועדף על-ידי הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי האמריקני.

הנתון השנתי הינו בהתאם להערכות המוקדמות, ונמוך רק ב-0.1% מקצב העלייה השנתי ב-12 החודשים שהסתיימו ביוני. הנתון הכולל את מוצרי המזון והדלק ירד ב-0.8% על בסיס שנתי, מעט פחות מהציפיות, 0.9%-. ביוני הסתכמה הירידה השנתית ב-0.4%. "אנחנו לא סבורים שהאינפלציה היא משהו שיש לדאוג לגביו עד שהכלכלה תחזור לאיתנותה", אמר לסוכנות הידיעות "רויטרס" קרייג הסטר, מנכ"ל הסטר ניהול הון. "יחד עם זאת, בהמשך הדרך ובגלל כמויות הכספים שהממשלה פימפמה למשק, הסוגיה תהפוך למהותית".

בתוך כך, מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן עלה ל-65.7 נקודות ביחס לקריאה המקדימה (63.2 נקודות) ולתחזיות (64 נקודות). זוהי הרמה הנמוכה ביותר ב-4 החודשים האחרונים, והיא מונעת מחששות בתחושת הביטחון הכלכלי על רקע שיעורי האבטלה הגואים. לאור נתוני הצריכה הפרטית ומדד אמון הצרכנים שפורשו כמאכזבים, ההנחה היא שחלקם של הצרכנים האמריקניים בהתאוששות הכלכלית של הכלכלה הגדולה בעולם תהיה מוגבלת.