לא למדו כלום - המינוף בוול סטריט חזר לרמתו ב-2007

בין הנכסים הנקנים במינוף: הלוואות מסחריות ואג"ח מגובות משכנתאות בריבית גבוהה ■ בין הבנקים המממנים: סיטיגרופ, קרדיט סוויס ו-JP מורגן-צ'ייס

לא למדו כלום? המינוף בוול סטריט חזר לרמתו הגבוהה מאז 2007, אז קפאו שוקי האשראי. בין הנכסים הנקנים במינוף ניתן למצוא הלוואות מסחריות ואג"ח מגובות משכנתאות בריבית גבוהה, או אג"ח זבל, אם תרצו. במילים אחרות, מדובר באשראי המדורג בדירוג הנמוך מדרגת השקעה ("-BBB" אצל סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית S&P ו-"Baa3" אצל מודי'ס המקבילה). לשם השוואה, סך הנפקות האג"ח הקונצרניות בארה"ב מתחילת השנה הסתכם ב-889 מיליארד דולר, המשקף קצב שיא.

בין הבנקים המממנים נזכיר את הבנק האמריקני סיטיגרופ , הבנק השוויצרי קרדיט סוויס , בנק ההשקעות האמריקני JP מורגן-צ'ייס וסקוטיה קפיטל, חטיבה של הבנק השלישי בגודלו בקנדה, סקוטיה נוביה . אלו ציינו בפני סוכנות הידיעות "בלומברג" כי הם מציעים אשראי למי שמעוניין לרכוש מהם הלוואות. הריבית על הלוואות ממונפות כוללת מרווח של 2%-2.75% מעל ריבית ה-LIBOR, הריבית הנקבעת בשוק הכספים בלונדון על אשראי בין-בנקאי הנקוב במט"ח. במקרה שלנו, מדובר בריבית דולרית לאשראי של 3 חודשים - שנקבעה אתמול על 0.36% במונחים שנתיים.

דווקא היה זה בוב פרנז, מנהל משותף של חטיבת ההלוואות בסינדיקציה בזרוע של קרדיט סוויס בניו-יורק, שאמר כי "אני מופתע עד כמה השוק מקבל שוב את תופעת המינוף". לדבריו, הבנק השוויצרי בו הוא עובד נכח לגלות ביקושים גדלים מצד משקיעים למימון לצורך רכישת הלוואות בחודשיים האחרונים.

מנתוני הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי האמריקני, עולה כי 18 המוסדות הפיננסיים בוול סטריט המוגדרים כעושי-שוק בשוק האג"ח הממשלתיות האמריקניות מחזיקים בניירות-ערך המהווים בטחונות לתקופה העולה על יום בהיקף של 27.6 מיליארד דולר, נכון ל-12 באוגוסט. ביחס ל-6 במאי, מדובר בזינוק של לא פחות מ-75%.

הזינוק הזה הוא כאמור הגדול ביותר מאז אפריל 2007, רק חודשיים לפני ששתי קרנות גידור של בר סטרנס התמוטטו בשל השקעות ממונפות. מאז איבדו המוסדות הפיננסים הגדולים בעולם 1.6 טריליון דולר בשל הפסדים ומחיקות ערך, שהניעו את האסון הכלכלי הגדול ביותר מאז שנות ה-30' של המאה הקודמת.

לדעת סוכנות הידיעות "בלומברג", מהגידול בהיקף ניירות-הערך/הבטחונות ניתן להסיק כי הכסף המגויס משמש למשכנתאות לדיור מסוכנות יותר, כמו גם לאג"ח קונצרניות ולאג"ח מגובות נכסים. זאת, כיוון שהיקף הבטחונות פשוט אינו כולל אג"ח מגובות משכנתאות הנערב בידי סוכנויות מימון המשכנתאות פרדי מאק , פאני מיי וג'יני מיי.

הבנקים העמידו אשראי בסך 61.8 מיליארד דולר להלוואות ממונפות בריבית גבוהה מתחילת השנה, צניחה של 74% בהשוואה לנתון המקביל אשתקד ואף יותר (91%-) מלפני שנתיים. השנה לא אוגחו שם משכנתאות במותג פרטי, כלומר שאינו נערבות בידי סוכנויות מימון המשכנתאות שהוזכרו לעיל. מתן אשראי לרכישת אג"ח מסוג זה בדרך כלל כרוך בהבאת 35%-50% מההון העצמי מהבית, בעוד הבנקים היו מוכנים לממן פי 6-7 מההון העצמי לפני אמצע 2007.

תוכניות סיוע של הממשל (TABSLF, הסדר אשראי לרכישת ניירות-ערך עיתיים מגובי נכסים בהיקף טריליון דולר של ה'פד' ותוכנית ההשקעות הפרטית-ציבורית של משרד האוצר האמריקני שהיקפה 40 מיליארד דולר) אינן כוללות ניירות-ערך אלו, מהמסוכנים ביותר שבנמצא. הן מיועדות לרכישת איגו"חים של אשראי לרכב ושל סוכנויות רכבים,חוזי החכרת ציוד והתחייבויות עתידיות בכרטיסי אשראי - ושם באמת פחתה הפרמייה ביחס לריבית הבסיס לכ-1%.

על-פי ברקליס, אג"ח המגובות במשכנתא בריבית משתנה מסוג "Alt-A" (ללווים ללא תיעוד של הכנסותיהם או עם מעט תיעוד שכזה, א"ו) נסחרות בממוצע ב-52 סנט לעומת 35 סנט במארס; אג"ח המגובות במשכנתאות מסחריות נסחרות סביב 90 סנט לעומת 72 סנט בממוצע בפברואר על-פי בית ההשקעות האמריקני מריל לינץ' בבעלות בנק אוף אמריקה; הנתונים מתייחסים לאיגרת שערכה הנקוב הוא דולר.