מהפך פוליטי ביפן: המפלגה הדמוקרטית זכתה בבחירות

יו"ר המפלגה, יוקיאו האטויאמה, זכה ב-308 מתוך 480 מושבי הבית התחתון של הפרלמנט, הדיאט ■ בעקבות הניצחון המוחץ, ראש הממשלה הנוכחי, טארו אסו, הודיע כי יתפטר מתפקיד יו"ר המפלגה הליברלית דמוקרטית

המפלגה הדמוקרטית של יפן, בראשות יוקיאו האטויאמה ניצחה בפעם הראשונה בבחירות לראשות הממשלה. האטויאמה זכה ב-308 מתוך 480 מושבי הבית התחתון של הפרלמנט, הדיאט. בעקבות הניצחון המוחץ, ראש הממשלה הנוכחי, טארו אסו, הודיע כי יתפטר מתפקיד יו"ר המפלגה הליברלית דמוקרטית.

"מדובר במהפכה ללא שפיכות דמים; העברה של מוקד הכוח הפוליטי ממפלגה אחת לשנייה - בפעם הראשונה ביפן של אחרי מלחמת העולם השנייה", אמר טומואקי איוואי, פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת ניהון בטוקיו.

הסקרים האחרונים, שעמדו בתחזיות, ניבאו שמפלגת האופוזיציה הדמוקרטית תביס את המפלגה הליברל-דמוקרטית, ששלטה במדינה ב-54 השנים האחרונות, למעט תקופה בת 11 חודשים.

בשיטת הבחירות היפנית, הבוחרים מצביעים פעמיים: בפעם הראשונה למען המועמד בכל אחד מ-300 מחוזות הבחירה, כשהמנצח אינו זקוק לרוב מוחלט, ולמפלגה בגושים האזוריים שבהם ייבחרו עוד 180 חברי פרלמנט בשיטה היחסית.

הסקרים צפו שמפלגת האופוזיציהעשויה לזכות בכ-300 מושבים, כלומר ברוב מוחלט בבית התחתון של הפרלמנט, הדיאט, וחלקם צפו גם 320 מושבים, כלומר רוב של שני-שלישים, שיאפשר לה להעביר חקיקה ללא צורך בשותפים קואליציוניים בבית העליון של הפרלמנט.