מחיקות לחוד, והנפקות לחוד

מגיפת המחיקות הישראליות מבורסת המשנה הבריטית מתפשטת - הגיע תור נאנט נדל"ן

שפעת החזירים שוב הרימה את ראשה, אך מי שמעולם לא הורידה אותו היא "שפעת מחיקת מניות של החברות הישראליות מבורסת המשנה הבריטית" (צר לנו, לא מצאנו שם קצר יותר). כן, חברה אחרי חברה מודיעה על כוונתה למחוק את מניותיה מהמסחר בשוק ההון הבריטי, ועכשיו הגיע התור של חברת הנדל"ן נאנט נדל"ן.

לפני עשרה ימים הודיעה נאנט נדל"ן, שמתמקדת בבניית יחידות מגורים במדינות מזרח אירופה, כי היא מתכוונת למחוק את מניותיה מהמסחר בבורסת המשנה הבריטית מכיוון "שהיתרונות שהוא מניב קטנים מהחסרונות", תירוץ אחד מני רבים בהם משתמשת חברה שמעוניינת למחוק מניותיה מהמסחר.

כזכור, כלל 41 של חוקי AIM קובע כי חברה יכולה למחוק מניותיה מהמסחר - ללא הצעת רכש - אם מתקבל אישור למהלך מצד 75% מבעלי המניות בחברה. נכון להיום, בעלי השליטה בחברה הם חברת אולימפיה נדל"ן (32.6%, שנסחרת בשוק ההון המקומי) וחברת לוינשטיין (21.5%, גם היא נסחרת בארץ), אך לא נראה שלדירקטוריון החברה תהיה בעיה לקבל הסכמה של 75% מבעלי המניות (לאולימפיה ולוינשטיין יש אחזקה מצרפית של 54.1%).

בעלי השליטה באולימפיה הם ישראלום (של מת'יו ברונפמן) ואילו בעל השליטה בלוינשטיין הוא שאול לוטן (53.4%), שמכהן כיו"ר נאנט נדל"ן בעוד אוסקר כצנלסון, מבעלי המניות באולימפיה, מכהן כמנכ"ל החברה.

באופן די לא מפתיע, נאנט נדל"ן בוחרת להיפרד מאנגליה לאחר שמנייתה התרסקה לרמות שפל. ביום שישי, יום ההודעה, נפלה המניה בשיעור של 59.5% (!) למחיר שפל של כל הזמנים - 7.5 פני - המשקף שווי חברה של 21 מיליון דולר. מאז הצליחה המניה להתאושש קמעה למחיר של 9.5 פני וכעת שווייה עומד על 27 מיליון דולר.

למען האמת, התנהגות המניה בחודשים האחרונים ממחישה שציבור המשקיעים בחברה הבין כי נאנט נדל"ן "חלבה" את כספיו והותירה אותו עם הפסדים עמוקים. נאנט נדל"ן הצליחה לבצע במהלך שלוש השנים האחרונות שתי הנפקות ציבוריות. בראשונה, שבוצעה לפני שלוש שנים וחודשיים, גייסה החברה 18.4 מיליון דולר לפי מחיר של 77 פני ואילו בשנייה, שבוצעה שבעה חודשים מאוחר יותר, גייסה החברה 21.8 מיליון דולר לפי מחיר של 85 פני. כך, מחקה החברה 88% משווייה בהנפקה הראשונה ושיעור די דומה משווייה בהנפקה השנייה.

נאנט נדל"ן היא החברה הישראלית מספר 19 שמחקה את מניותיה מבורסת המשנה הבריטית, ולא פלא שרובן עשו זאת לאחר שמחקו עשרות אחוזים משוויין (ראו טבלה). עם זאת, במסגרת הגאות האחרונה בשוקי ההון וההתעוררות המחודשת בשוק ההנפקות הראשוניות לא נתפלא אם שוב יתחדש גל של הנפקות ישראליות בשוק ההון הבריטי.

ואם כבר אנו סופרים את מספר החברות הישראליות שנמחקו מבורסת המשנה הבריטית, רצינו להסב את תשומת ליבכם למספר מניות ישראליות, שלמען האמת, לא ברור מדוע הן ממשיכות להיסחר בבורסה נוספת, ולאו דווקא AIM. קחו כדוגמה את חברת On Track, שנסחרת הן בנאסד"ק והן בבורסת פרנקפורט, לפי שווי של 26 מיליון דולר. On Track, המפתחת כרטיסים חכמים המופעלים ללא מגע, המבוססים על מעבדים זעירים, Microprocessors, ומיועדים לזיהוי, לביצוע תשלומים, ולשימוש במערכות לתשלום עבור דלק, כמו גם אפליקציות נוספות, ממש אינה "מאוהבת" ברישום מנייתה למסחר בגרמניה, ולא סתם אנו אומרים זאת.

בכל פעם שיוצא לנו לכתוב על החברה, ועל היותה דואלית, דואגים דוברי החברה "לתקן" אותנו באומרם כי אין מסחר במניית החברה בשוק ההון הגרמני (כאילו היה מוקצה בעינם) ואנו חוזרים ומוכיחים להם כי הוא שריר וקיים. ובכן, אם חברת On Track אינה מרוצה מהיותה דואלית ומעדיפה להיזכר כחברה שנסחרת בהיכל הקדוש ששמו "נאסד"ק", תמיד אפשר לבצע מחיקה של המניה מהמסחר בפרנקפורט. לעמיתה הישראלית, Vuance, הייתה אותה "בעיה", והיא נפתרה - כבר לפני שנה - במחיקת המניה משוק ההון הגרמני.

והנה דוגמה אחרת. יוניטרוניקס, שמפתחת מוצרי אוטומציה תעשייתית, נסחרת הן בשוק ההון המקומי והן בבורסת יורונקסט. בשתי הפלטפורמות מרכזת המניה מחזורים נמוכים, ולפי שעה לא ברור כיצד הרישום למסחר בבורסה האירופאית תורם לחברה ששווייה הוא רק 9 מיליון דולר.

לבסוף, אנו יכולים גם לציין את שמותיהם של חברת הנדל"ן עטיה גרופ (שנסחרת הן בשוק ההון המקומי והן בבריטי, כשווייה בקושי 2 מיליון דולר) ואת מטיס קפיטל (שנסחרת בשוק ההון המקומי והבריטי, ושווייה הוא 36 מיליון דולר).

בלי כוונות מחיקה, עדיין

לחברה שנקדיש את הפסקאות הבאות עדיין אין כוונות מחיקה (לפחות לא רשמיות) אך המצב הפיננסי הלא מזהיר שלה (וכפועל יוצא - התנהגות מנייתה) הוא אולי - ורק אולי - שלב בדרך למחיקתה מבורסת המשנה הבריטית. Ipoint מדיה, שפיתחה פלטפורמה להעברת קבצי וידאו באמצעי המדיה השונים, הודיעה ביום רביעי האחרון כי תנסה לגייס 1.7 מיליון ליש"ט (2.8 מיליון דולר) בהנפקה פתוחה, הן לבעלי מניות קיימים והן לחדשים, של יחידות הכוללות מניות רגילות, מניות בכורה ושטרי חוב.

בקיצור ולעניין, Ipoint מדיה צמאה למזומנים, ולא פלא כי בקופתה נותרו 261 אלף דולר והיא שורפת מזומנים בקצב חצי שנתי גבוה יותר. החברה איבדה בשנה האחרונה 69% מערכה ושווייה עומד כיום על 8 מיליון דולר ולא יותר. *

tali-z@globes.co.il