כרמל כימיקלים שולחת את העובדים לחופשה ללא תשלום

זאת על רקע המאבק מול המשרד להגנת הסביבה ■ גיל דנקנר, הבעלים של המפעל, כבר ספג בעבר קנסות כבדים בשל זיהום סביבת המפעל הממוקם בעתלית

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

בפעם השלישית בתוך תקופה קצרה, עובדים של מפעלי תעשייה מוצאים את עצמם ככלי משחק בין הנהלת המפעלים לבין הרגולטור. היום (ב') הודיעה הנהלת מפעל כרמל כימיקלים שבבעלות גיל דנקנר, כי היא מוציאה את כל 150 עובדיה לחופשה כפויה ללא תשלום וללא הגבלת זמן, בשל דרישת המשרד להגנת הסביבה לתקן את כל הליקויים שנמצאו לאלתר.

מחר תסתיים תקופת הארכה שהעניק המשרד להנהלת המפעל לצורך צמצום הזיהום, והמשמעות היא שלא יהיה למפעל היתר לעסוק עוד ברעלים. מבחינת ההנהלה המשוואה פשוטה: אם אין היתר, לא תהיה פרנסה לעובדים וזה יהיה על מצפונו של המשרד להגנת הסביבה. במעגל הראשון מועסקים במפעל "רק" 150 עובדים, אולם במעגל השני ישנם מאות נותני שירותים, ספקים ועובדים המועסקים במפעלים המספקים לכרמל חומרי גלם.

בהנהלת המפעל טוענים כי שלילת ההיתר היא צעד בלתי מידתי מצד המשרד להגנת הסביבה, שכן בכוונת ההנהלה לעמוד בהתחייבות כלפי המשרד. גורמים במפעל טוענים כי הם כבר עומדים למעשה בהתחייבות השונות, וכי ברצונם להגיע להסדר מול המשרד. "שלילת היתר הרעלים משמעותה גזר דין מוות למפעל ואם לא תחודש בו העבודה בתוך פרק זמן סביר הרי שלא יהיה מנוס מסגירתו המוחלטת ובכך יוותרו עובדיו בלא תעסוקה חלופית באזור מוכה אבטלה", אומרים היום בהנהלה. עוד הם טוענים כי מדובר במפעל הקיים 40 שנה, וכי המשרד להגנת הסביבה מצפה מהמפעל להוביל מהפכות שלמות בתוך חודשים ספורים. גורמים במשרד להגנת הסביבה טוענים מנגד כי אם אכן תוקנו כל הליקויים, אפשר יהיה לבדוק זאת היום או מחר.

גיל דנקנר, הבעלים של המפעל, כבר ספג בעבר קנסות כבדים בשל זיהום סביבת המפעל הממוקם בעתלית. נגד המפעל הוגשה תביעה ייצוגית על ידי תושבי האזור, ודנקנר כבר הודיע על כוונתו להעתיק את המפעל אל תוך מפעל אחר שבבעלותו דור כימיקלים שבמפרץ חיפה. דנקנר מבקש להקים בשטח של כרמל כימיקלים שכונת קוטג'ים גדולה, אך בתמורה להעתקת המפעל הוא מבקש כי הרשויות יאפשרו את שינוי הייעוד של הקרקע, משום שכיום ניתן להקים במקום רק כמה יחידות דיור ספורות.

העובדים כבני ערובה

כרמל כימיקלים, כאמור, הוא לא המפעל הראשון שמודיע לתקשורת על מהלך של חופשה כפויה לעובדים, כחלק ממאבקים עסקיים ורגולטוריים. חברת חיפה כימיקלים היא הראשונה שעשתה זאת השנה, כמחאה על עלייה דרמטית לכאורה במחירי האשלגן מצד חברת כימיקלים לישראל (כי"ל). בחיפה כימיקלים טענו כי כי"ל היא מונופול מקומי בתחום האשלגן, ואילו המדינה לא עושה דבר כדי למנוע הפקעת מחירים ואף הסירה את הפיקוח על המחירים לפני מספר שנים. בשבוע שעבר הודיע מפעל יהודה פלדות כי הוא מוציא לחופשה כפויה את כל 250 עובדי הייצור, במחאה על החלטת שר התמ"ת לבטל את ההיטל על יבוא מתכות לישראל. בשנה שעברה הודיעו מספר חברות, בהן טאואר סמיקונדקטור, כי הן יאלצו לפטר עובדים אם מרכז ההשקעות לא יאשר את המענקים שהובטחו להם מראש.

גורם בכיר באחד מארגוני המעסיקים הגדולים אמר הבוקר ל"גלובס" כי הוא מאוד לא אוהב את השימוש בעובדים כבני ערובה לצורך השגת הישגים, אולם מצד שני לא ניתן לדעת באילו מקרים באמת מדובר במצב קשה אליו נקלע העסק, ובאילו מקרים זהו רק משחק ציני.

מתפקידנו להגן על בריאות הציבור

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "צר לנו שהנהלת המפעל בוחרת להשתמש בעובדיה ובפרנסתם, שעה שבטענות שבינה ובין דרישות המשרד אין קשר. אנו חרדים למקור פרנסתם של אזרחים, אך מתפקידנו בראש ובראשונה להגן על הציבור מפני מפגעים סביבתיים חמורים העלולים לסכן חיים. למרות דרישות חוזרות ונשנות בחודשים האחרונים, מפעל כרמל כימיקלים טרם עומד בדרישות הסביבתיות הנדרשות ממנו על-ידי המשרד ושלהן התחייב אף בפני בית המשפט. אי לכך ידרוש המשרד להכניס לתוקף מיידי את הצו לשלילת היתר הרעלים ופינוי חומרים מסוכנים במפעל".

המשרד מסר כי המפעל פינה את בריכת האידוי באופן שגרם למפגעים סביבתיים - בזמן פינוי הבריכה נתקבלו תלונות רבות של תושבים על צריבות בעיניים וכאבי ראש, שנגרמו כנראה מגזים שהשתחררו בזמן פינוי הבריכה. כמו כן, "המפעל טרם אטם את מערכת הייצור ולא העבירה דרך מתקני טיפול באוויר כנדרש. בביקורת פתע שנעשתה בשבוע שעבר במפעל התגלו חומרים מסוכנים ואמוניה ברמה גבוהה במאות אחוזים מהתקן".

לנוכח כל זאת, המשרד להגנת הסביבה לא יחד את היתר הרעלים החל ממחר (ה-1 בספטמבר), וידרוש את כניסת הצו לפינוי חומרים מסוכנים לתוקף מיידי. במידה שהמפעל יתקין את המתקנים אותם נדרש על פני הנחיות המשרד להגנת הסביבה שגובו בהחלטת בית המשפט, לא תהיה מניעה מחידוש ההיתר.

"צר לנו כי הנהלת המפעל משתמשת בעובדיה במקום לפעול ולהשקיע בדרישות הסביבתיות שהוצגו בפניה לפני זמן רב. דרישות אלו באו למנוע בין היתר פגיעה בבריאות הציבור", סיכמו במשרד.