לראשונה: פרשנות אליהו בשאלת הבעלות על לאומי זוכה להכרה

דו"ח לאומי שהתפרסם היום קובע כי "מדינת ישראל מינתה למעלה מ-50% מהדירקטורים בלאומי ולכן היא מחזיקה באמצעי השליטה בבנק. אך יצוין כי קיימת פרשנות אחרת"

ניצחון ראשון לשלמה אליהו בשאלת הבעלות על בנק לאומי. לראשונה, פרשנותו של אליהו כי אין אפשרות חוקית לראות את מדינת ישראל כבעלת השליטה בבנק לאומי , זוכה להכרה.

דו"ח לאומי שהתפרסם היום קובע כי "מדינת ישראל מינתה למעלה מ-50% מהדירקטורים בלאומי ולכן היא מחזיקה באמצעי השליטה בבנק. אך יצוין כי קיימת פרשנות אחרת (של אליהו, ע.פ)".

כפי שנחשף ב"גלובס" בשבוע שעבר טען אליהו, במכתב שהוציא ללאומי, בדרישתו לעצור את הכנת תשקיף הבנק, כי "מדינת ישראל אינה בעלת השליטה בבנק היות והמדינה מחזיקה, דרך נכסים מ.י, שיעור של 11.46% מהמניות בעוד שגרעין שליטה מוגדר על ידי בנק ישראל כ-20%. כך שלמעשה אין בבנק בעל שליטה כהגדרת המונח באופן חוקי". אליהו הוא בעל המניות הפרטי הגדול בלאומי ומחזיק 9.59% מהמניות. למדינה כאמור 11.46% מהמניות אך היא מחזיקה בזכויות הצבעה בשיעור של 14.2%.

לאחר שנדרשה לעניין התקשתה מאוד נכסים מ.י, החברה דרכה מחזיק משרד האוצר בשליטה בלאומי, להשיב בפשטות כי היא בעלת השליטה. במכתב ללאומי בחרה נכסים מ.י בנוסח מפותל. "איננו מתנגדים לכוונת הבנק לציין בתשקיף המדף שבכוונתו לפרסם, כי כל עוד למעלה מ-50% מהדירקטורים מתמנים על פי חוק המניות שבהסדר הרי על פי החזקה שנקבעה בחוק ניירות ערך, המדינה היא בעלת השליטה בבנק וזאת לעניין דרישת תקנות ניירות ערך". יו"ר נכסים מ.י הוא החשב הכללי שוקי אורן.

עם זאת יצוין כי שיעור גרעין השליטה בבנק הוא החלטה של נגיד בנק ישראל והיא ניתנת לשינוי. כך למשל, גרעין השליטה בבנק דיסקונט נקבע על 26% ולפני שנתיים, בזמן שהמדינה החלה בניסיון הפרטה נוסף של לאומי, אף עלתה הצעה להוריד את שיעור גרעין השליטה בלאומי ל-15%.