מקורבי אולמרט: "רק פרשת ראשונטורס תנוהל במשפט אמיתי"

"גלובס" חושף לראשונה את קו ההגנה של אולמרט בכל אחד מהאישומים ■ רק לראשונטורס מתייחסים בסביבתו כאל תיק "אמיתי ולא גבולי" ■ "אולמרט אינו צדיק, אבל מעשיו אינם בחומרה שהפרקליטות מנסה לצייר"

"ראשונטורס היא הפרשה היחידה שינוהל עליה משפט אמיתי. פרשות טלנסקי ומרכז ההשקעות נוגעות להתנהלות לא תקינה של אהוד אולמרט, אך אינן פליליות". כך טוענים מקורבי ראש הממשלה לשעבר. לדבריהם, בנסיבות אחרות תיק כזה היה נסגר בהודאה בלי קלון. "אולמרט יודע שאינו צדיק בהתנהגותו וכבר לקח אחריות, אבל מעשיו אינם בחומרה שהפרקליטות מנסה לצייר".

"גלובס" חושף לראשונה את קו ההגנה המרכזי של אולמרט בכל אחד מהאישומים. בסביבתו מדגישים שפרשת טלנסקי המדינה אינה טוענת לגניבה בידי עובד ציבור, הלבנת הון, תרומה אסורה או עבירה על חוק המתנות, אלא רק שאולמרט הפר אמונים כשפעל עבורו והסתיר היחסים ממבקר המדינה. ההגנה תטען שהיחסים היו לגיטימיים וגלויים ומשכך לא היה מה לדווח למבקר.

גם בעניין הכספים שהחזיק מסר, לא נטען שהם כספי שוחד או שאינם לגיטימיים, אלא רק דרך ההחזקה פסולה בעיני המדינה. ההגנה אינה מכחישה שמסר היה איש הכספים של אולמרט. היא תטען שאולמרט לא ידע שמסר מחזיק את הכסף בכספת במשרד, כפי שמסר עצמו העיד שההחלטה להחזיקם בכספת היתה שלו בלבד. כן תטען שהפעם היחידה בה מסר אומר שאולמרט הבין ממנו שהכסף מצוי בכספת, הוצאה ממנו בלחץ חוקרי המשטרה. "ניצלו את מצבו עד גבול אי-החוקיות באופן חקירתו". ועדיין, תידרש ההגנה להסביר את הסתרת הקופה ממבקר המדינה.

פגם אסתטי

בפרשת מרכז ההשקעות תטען ההגנה, שבאף אחד מהמקרים שבהם מסר הופיע בפני השר אולמרט, לא היתה סטייה מההנחיות הדרגים המקצועיים בלשכה. אולמרט לא נענה לכל בקשות מסר ולא התערב אופרטיבית בהחלטות. "היה עדיף אמנם שאולמרט ימשוך ידיו מעיסוק בלקוחות של מסר, אך לכל היותר מדובר בפגם אסתטי בשיקול הדעת, או בפגם מינהלי בתהליך האישור של מרכז ההשקעות, אבל לא נחצה הקו השחור שהופך את ניגוד העניינים לפלילי", מציינים המקורבים.

רק לפרשת ראשונטורס מתייחסים בסביבתו של אולמרט כאל תיק "אמיתי ולא גבולי". המדינה תידרש להוכיח שאולמרט הציג מצג שווא שבהתבסס עליו הגופים המממנים הוציאו כספים. צוות ההגנה יטען, שהמרומים לא רומו, שכן המממנים היו אדישים לשאלה האם הם המממנים היחידים. אולמרט יסביר שעל סמך ניסיון העבר שבו גופים לא העבירו את המימון המובטח, נהגו לעיתים לבקש מימון כפול כדי שלא ייווצר חוסר.

חוסר מודעות

לדברי מקורבי אולמרט, "כנראה קרה שבפועל הגיעו מספר מימונים לאותן נסיעות. אבל לא היתה מודעות של אולמרט שמדובר במימון כפול לאותה נסיעה, משום שלא היה מעקב מסודר ומשום שלעיתים המימון הנוסף הגיע בחלוף שנתיים מהנסיעה. הפרקליטות מציגה טבלה יפה של נסיעות עם מימון כפול, אבל היא מלאכותית כיוון שבזמן אמת איש בלשכה לא היה מודע לכך. הטענות לשיטה או לקנוניה הן בגדר ספקולציה בלבד".

אולמרט יטען בנוסף, שאנשי סוכנות הנסיעות ראשונטורס פתחו לו חשבון פרטי על דעת עצמם. הוא לא היה מודע לכך ולא הנחה להשתמש בעודפים לנסיעות פרטיות של בני משפחתו. לטענתו, הוא סבר שיש לו בנק של מאות אלפי נקודות הנוסע המתמיד מהטיסות שמומנו, ובני משפחתו השתמשו בהן ולעיתים השלימו את התשלום בעזרת צ'קים פרטיים.

"חורים שלמים"

"לאגו יש תפקיד בפרשה הזו", אמר היום ראש צוות ההגנה, עו"ד אלי זהר. "אתה רואה את שלושת האנשים הטובים האלה (כוונתו ליועץ מזוז, פרקליט המדינה לדור ופרקליט מחוז ירושלים, אלי אברבנאל) שרק האמת לנגד עיניהם, מסוגלים היום לסגור תיק של ראש ממשלה שהתפטר על רקע החקירות שהתנהלו נגדו?" זהר לא פסל על הסף אפשרות להסדר טיעון בתיק, אך ציין שכרגע הדבר אינו עומד על הפרק.

חבר נוסף בצוות ההגנה, עו"ד נבות תל-צור, אמר כי "יש חורים שלמים בתיק הזה. אנו נערכים לעימות חזיתי בכל אחד מפרטי כתב האישום. אולמרט אינו אדם שהולך להרים ידיים, הוא איש קשוח". לדבריו, "יש חוקרים שצריך לחקור על דרך החקירה. אנחנו נחשוף במשפט את פרוטוקולים מחקירות של כמה עדים, ויראו מה עשו לאורי מסר ולטלנסקי. איך לחצו על נחקרים ואילו תרגילי חקירה בוצעו. ביאח"ה לא למדו מפרשת חיים רמון. אולי כל זה יגיע למבקר המדינה".