גוגל נכנסה ללחץ

הרשת רוחשת דיבורים על תחליפים ומחליפות. פלא שהוקדמה חשיפת "קפאין"?

לפני שלושה שבועות הודיעה גוגל על השקת גרסת-ניסוי של מנוע חיפוש משודרג, גרסה שזכתה לשם "קפאין". למרות שהחברה הכחישה, סביר שעיתוי ההשקה לא היה מקרי. לא במקרה החליטה ענקית האינטרנט להוציא מהתנור גרסת ניסוי חצי אפויה מיד לאחר ההכרזה על שיתוף הפעולה בין יאהו ובינג (מנוע החיפוש החדש של מיקרוסופט).

זה גם לא מקרה שהתבשרנו לפני מספר ימים על עסקה בין בינג ל"וולפראם אלפה", מנוע החיפוש שטוען לאלגוריתמים חדשניים. וזה לא הכול - הרשת מלאה דיבורים על "חיפוש בזמן אמת" של אתרים דוגמת טוויטר וברקע עדיין נשמעים זמזומים על "מנוע חיפוש סמנטי".

גוגל נולדה והפכה למעצמה בזכות היכולת שלה לאנדקס תוכן, והיא גם סייעה להתפוצצות המידע באינטרנט בכך שהפכה את החיפוש ליעיל ונגיש כל-כך. אבל כעת מעצמת האינטרנט מרגישה שגזרת החיפוש מתחממת, שהמתחרות מרימות את הראש ואפילו שהמנוע שלה כבר לא מסנן תוכן כמו שצריך. "קפאין" הוא עדות לכך שגוגל מבינה שמנוע החיפוש שלה דורש ניעור רציני.

אין מנוע חיפוש מושלם

לפני שנתיים ראיינתי בעמק הסיליקון את אודי מנבר, סגן נשיא בגוגל, ואחראי על תחום החיפוש. מנבר טען שהאלגוריתמים של גוגל מצליחים לעקוף בהצלחה את המניפולציות האנושיות, ובנשימה אחת הוסיף ש"לעולם לא יהיה מנוע חיפוש מושלם". מנבר צדק. אין מנוע חיפוש מושלם, וכנראה שלעולם לא יהיה.

אבל גוגל מנסה להדביק את הפערים כל הזמן, ומסובבת את הברגים כל הזמן במנוע החיפוש שלה. היא מתגאה בכך שהיא סורקת מדי שבריר שניה מיליארדי עמודים ומחזירה לנו אינספור תוצאות. אבל בואו ואשאל אתכם - מתי בפעם האחרונה ביקרתם בעמוד העשירי של התוצאות? ומתי בעמוד השני?

התוצאות הרלוונטיות ביותר הן אלה שמצליחות להידחק ולהצטופף בעמוד הראשון. אולם העמודים הראשונים בגוגל מתפקעים מתוצאות שעברו עיבוד על-ידי מקצוענים המבינים בתוכן ובאופטימיזציה שלו (SEO).

האופטימיזציה של התוכן הצליחה לטשטש את הגבול בין התוצאות האורגניות (התוצאות שאנו מקבלים בעמוד של גוגל) לבין המודעות הממומנות המופיעות בצד. מי שיש לו כסף, משקיע אותו בקידום לעמוד הראשון בגוגל, וכך הגולשים מקבלים תוצאות מוטות ממון.

גוגל מבינה שהתוצאות שלה כבר ממש לא אובייקטיביות, ויודעת שזה הזמן להפסיק לסובב ברגים ולהתחיל להחליף חלקים, לפני שהמתחרות יגנבו לה את הגולשים. למרות שהיא מציעה מגוון עצום של מוצרים, עיקר ההכנסות של הענקית מבוססות על פרסום שצמוד לתחום הליבה החיפוש. בגוגל יודעים שאם תחום החיפוש של החברה יתחיל להשתעל, יהיו אלה הדו"חות הכספיים של החברה שיחלו בשפעת.

מי יחזיר את המפלצת לכלוב?

את "קפאין" אי אפשר עדיין לבדוק בתוצאות בישראל (הוא לא חובר לממשק הבינלאומי), אבל חברות ה-SEO הגדולות בארה"ב כבר החלו להשוות, ומדווחות על שינוי של 15-20% בתוצאות העמוד הראשון. בעוד מספר חודשים תשיק גוגל את הגרסה המשודרגת והתחזית שלי היא שנראה יותר תוצאות מרשתות חברתיות, דגש גדול יותר על תוצאות "זמן אמת" ודגש גדול על האקטואליות של התוכן.

בעתיד, גם הממשק עצמו של גוגל יצטרך להוסיף שכבות, שיאפשרו לנו לסנן טוב יותר את הידע העצום שקיים שם בחוץ. גוגל הפכה את הידע באינטרנט לכל-כך נגיש, שכעת היא עצמה צריכה להיאבק בכמויות שלו ובמניפולציות שעושים עליו. ענקית האינטרנט נולדה בזכות העובדה שהצליחה לאלף את הידע העצום שקיים שם בחוץ, אבל למרבה הצער יצרה מפלצת של תוכן. כעת נותר לראות אם היא תצליח להחזיר את החיה לכלוב, או שאולי יהיו אלה מנועים אחרים שיצליחו במשימה.

הכותב הוא עיתונאי בעברו ומייסד סטודיו ink המתמחה ביצירת תוכן לאינטרנט