המשרד להגנת הסביבה לא חידש את היתר הרעלים של כרמל כימיקלים

בכרמל טוענים כי המפעל הושבת ולכן לא ייתכן שפלט רעלים ■ המשרד להג"ס: החומרים הרעילים מאופסנים במפעל בצורה לא תקינה ולכן עדיין יש פליטת רעלים

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

מפעל כרמל כימיקלים שבעתלית, שנדרש על-ידי המשרד להגנת הסביבה ובית המשפט לטפל במפגעים הנובעים מפעילותו, לא עמד בביקורת שהמשרד ערך אתמול ולכן הוחלט שלא לחדש לו את היתר הרעלים. נמצא, כי המפעל ממשיך לפלוט לאוויר פורמלהיד, שהוא חומר מסרטן.

במילים פשוטות - המפעל צריך להיסגר עד להיערכות מחודשת שתאפשר את עמידתו בתנאים הנדרשים על-ידי המשרד להגנת הסביבה.

השבוע (יום ב') החליטה הנהלת המפעל, שבבעלות גיל דנקנר, כי תוציא את כל 150 עובדיה לחופשה כפויה ללא תשלום וללא הגבלת זמן, במה שנראה כהפעלת אמצעי לחץ כנגד המשרד להגנת הסביבה. מבחינת ההנהלה המשוואה פשוטה: אם אין היתר, לא תהיה פרנסה לעובדים - וזה יהיה על מצפונו של המשרד להגנת הסביבה.

בהנהלת המפעל טוענים כי שלילת ההיתר היא צעד בלתי מידתי מצד המשרד להגנת הסביבה, שכן בכוונת ההנהלה לעמוד בהתחייבות כלפי המשרד. גורמים במפעל טוענים כי הם כבר עומדים למעשה בהתחייבויות השונות וברצונם להגיע להסדר מול המשרד. "שלילת היתר הרעלים משמעותה גזר דין מוות למפעל ואם לא תחודש העבודה בתוך פרק זמן סביר הרי שלא יהיה מנוס מסגירתו המוחלטת", אמרו בהנהלה. מנגד, מציינים במשרד להגנת הסביבה, כי כרמל כימיקלים נמצא בעבר אשם בזיהום ים, סביבה ואוויר, בין השאר בחומרים מסוכנים ונקנס בקנס כבד. עוד נמסר מהמשרד, כי "אנו חרדים למקור פרנסתם של אזרחים אך מתפקידנו בראש ובראשונה להגן על הציבור מפני מפגעים סביבתיים חמורים העלולים לסכן חיים".

בכרמל הודפים את הטענות ואומרים כי תוצאות בדיקותיו של המשרד מופרכות; "המפעל פינה את הפורמלין משטחו כליל והשבתתו ביממה האחרונה לא יכלה לאפשר פליטה של חומרים רעילים מארובותיו", לשון התגובה של החברה. המשרד להגנת הסביבה מסביר כי החומרים מאופסנים בשטח המפעל בצורה לא זהירה ולכן נפלטים רעלים גם כשהמפעל אינו פעיל וכן כי לא נבנו בו מתקנים שנדרשו לשם הבטחת הבטיחות והתקינות של פעילותו.

ובינתיים, מי שמשלם את מחיר ההתנהלות של הנהלת המפעל הם העובדים שפרנסתם מוקפאת כרגע, עד לפתרון.

מפעל כרמל כימיקלים הוקם בשנת 1959 והוא עוסק בייצור שרפים, אבקות פלסטיות תרמוסטטיות, חומרי התזה מפלסטיק, תוספים לדבקים ועוד. אחד החומרים המצויים במפעל הוא הפורמלהיד. כעת העובדים הם שמשמשים כבני ערובה ולא ברור מה בכוונת המפעל לעשות בהמשך.