המחוזי: אין לעקל את מתנות החתונה של פושט-רגל במהלך האירוע

נקבע כי מחצית מהמתנות מוקנות לנאמן, ויש להשיגן לאחר החתונה באופן לא פוגע ■ מדובר בהחלטה המנוגדת לפרקטיקה ולפסיקה שהיתה נהוגה עד כה

בית המשפט המחוזי בירושלים קבע כי מחצית מהמתנות שמקבל פושט רגל בחתונתו מוקנות לנאמן על נכסיו, אולם אסור לנאמן לתפוס אותן בערב החתונה. נקבע כי "יש להשיגם בדרך ובאמצעים שלא יפגעו בצדדים שלישיים, בסבירות ובמידה הראויה". כך למשל, יוכל הנאמן לאחר האירוע לנסות לעקל כספים או לדרוש לחקור את החייב בנוגע למתנות שקיבל. מדובר בהחלטה המנוגדת לפרקטיקה ולפסיקה שהיתה נהוגה עד כה.

עו"ד שמעון אורי, הנאמן על נכסי פושט הרגל רוני זירר הרוש, טען שהרוש אינו עומד בתשלומים החודשיים (ובגין כך הוצאה נגדו פקודת מאסר) ואינו מגיש דו"חות אמת על עיסוקיו והכנסותיו. לנאמן נודע שהרוש עומד להינשא בגן אירועים מפואר ולפיכך ביקש לתפוס את המתנות.

הנאמן פנה לבעל תפקיד מורשה לפי חוק ההוצל"פ, שכבר תפס בעבר מספר פעמים מתנות בחתונה והוא הסכים לבצע את המשימה תמורת 10,000 שקל, לא כולל שכר שוטרים - אם יידרשו. הכנ"ר תמך בבקשת הנאמן.

אירוע ייחודי

השופט יוסי שפירא ציין שפקודת פשיטת הרגל לא החריגה מהנכסים המוקנים לנאמן את מתנות החתונה. ואולם, הוא ציין כי יש לקחת בחשבון את הפגיעה באירוע הייחודי של הכלה, משפחות הצדדים ומוזמניהם, שהם בבחינת צד שלישי, וכן את הפגיעה בפרטיותם הצפויה בפעולות התפיסה.

"אין ספק שהפעולה מורכבת, שהרי אם היא תהא גלויה בתחילת הערב, המוזמנים לא ימסרו את תשורותיהם לבעלי השמחה ויסכלו את מטרת הפעולה. ואם תיעשה בשלב מאוחר יותר, הרי יהא צורך לערוך חיפוש אצל הנוכחים באירוע", ציין השופט.

"גם אם בעבר ננקטו פעולות מסוג זה", הוסיף, "נראה כי הפעולה המבוקשת פוגעת בכבוד האדם ובעיקר בצדדים הנוספים, פרט לחייב, אינה מתאימה לרוח העידן, ואינה עומדת ביחס ישר לתוצאה שעשויה להתקבל". במישור של "עלות מול תועלת", הבהיר, יהא צורך לנכות את שכר הקבלן בסך 10,000 שקל, את שכר המשטרה שאינו ידוע עדיין, ולהתחשב בכך שלפחות מחצית מהמתנות שיתקבלו שייכות לכלה, ושהחייב ידרוש לקזז את עלויות האירוע.

"כן עלינו לזכור כי לא מדובר בעסקה מסחרית שמבצע פושט הרגל, שנושיו מצפים כי את פירותיה יש לחלק ביניהם. תהיינה זכויותיהם של הכלה, המשפחות והחוגגים אשר תהיינה, בין שהן קבועות בחוק היסוד, בין בחקיקה ובין בפסיקה, נראה בעיניי שזכות הנושים ליהנות ממשאביו השיוריים של פושט הרגל, נסוגה מפניהן". ההחלטה, אגב, ניתנה ארבעה ימים לאחר החתונה. (בש"א 9108/09).