השוק בקנדה: כמו ארה"ב, עם יותר הזדמנויות ופחות סיכונים

בזמן שהמשקיעים חוזרים לברזיל, הם מפספסים חשיפה מעניינת לקנדה - מדינה מפותחת עם תחזיות צמיחה טובות, וכל היתרונות שבארה"ב עם הרבה פחות סיכונים ■ כלכלני יובנק ממליצים על מניות וסקטורים

שינוי הלך הרוח בשווקים הפיננסים בחודשים האחרונים הניע את תשומת הלב של המשקיעים מדפנסיביות וישיבה פאסיבית על הקווים לחיפוש אקטיבי אחר תשואה עודפת. אם לפני כמה חודשים הרעיון להשקיע בשווקים מתפתחים היה נחשב הזוי, היום זהו אחד היעדים הנחשקים של המשקיעים, לאחר שחזר להם התיאבון לסיכון ולתשואה.

שם המשחק הוא ערך מוסף - כלומר איזהסקטורים, מדינות, אפיקי השקעה וכלי השקעה יניבו תשואה עודפת ברגע שהכלכלה תתאושש. השמות הראשונים שעולים בתשובה הם של המדינות המתעוררות. סין וברזיל, למשל, נחשבות לשתיים שממוצבות היטב כדי ליהנות מההתאוששות הכלכלית ולנצל אותה.

אולם ההזדמנויות לא טמונות רק בשווקים מתעוררים, אלא גם בכמה שווקים מפותחים - קנדה למשל. אמנם שוק מפותח, אבל עם פוטנציאל תשואה. רועי שגיב, מנהל קרן הנאמנות יובנק קנדה, שבור שדווקא שכנתה הצפונית של ארה"ב צפויה לזנק ברגע שהעולם ייצא מהמיתון. איפה חבויות ההזדמנויות בשוק הצפון אמריקני? לפניכם.

"קנדה היא המדינה השנייה בגודלה בעולם, מונהג בה משטר דמוקרטי והיא מדורגת AAA על ידי סוכנויות הדירוג הבינלאומית", פותח שגיב. "הכלכלה המקומית מאופיינת בטכנולוגיה מתקדמת, שירותים פיננסיים נרחבים ועושר של אוצרות טבע. אוכלוסיית המדינה נהנית מגידול מתמיד עקב מדיניות ההגירה, המעודדת הגירת בעלי מקצועות חופשיים ומשכילים".

המאפיין המהותי של כלכלת קנדה הוא קרבתה הגיאוגרפית (וגם התרבותית) לארה"ב, ובעבר כלכלותיהן היו אף הדוקות יותר. "עם זאת, צמיחתם של סין, הודו ויתר השווקים המתעוררים, הקטינה במידה ניכרת את התלות של הכלכלה הקנדית בשכנתה מדרום", אומר שגיב.

נדל"ן: ירידה מינורית במחירים

בניגוד לירידה החדה במחירי הנדל"ן למגורים בארה"ב ובמערב אירופה, בקנדה מחיריהם רשמו ירידה מינורית בלבד. בגזרת הנדל"ן המניב לא נרשמה כלל ירידה, ושיעורי התפוסה נותרו ברמתם טרום המשבר הגלובלי.

שגיב מציין כי אמנם נרשמה האטה בביקושים, והעסקאות שיצאו לפועל היו מעטות ביחס לעבר, אך באלו שכבר בוצעו לא נרשמו ירידות מחירים.

לפי התחזיות של קרן המטבע העולמית וכלכלנים נוספים, הכלכלה הקנדית צפויה להתכווץ השנה בשיעור של 2.3% - המתון ביותר מבין הכלכלות המפותחות. בשנה הבאה צפויה כלכלת קנדה לצמוח ב-1.6% - רמת הצמיחה הגבוהה ביותר מבין השווקים המפותחים, אותה חולקות קנדה ויפן.

פיננסים: השמרנות הצילה את הסקטור

כאשר נכנסים לעומקם של הסקטורים השונים, אין ספק שהמעניין ביותר מכולם בשנה החולפת (ולא משנה אם מדובר בקנדה או בכל מדינה אחרת), הוא הפיננסים, שעמד במוקד הסערה הכלכלית.

שגיב מזכיר כי מאז שנת 2000 נרשמה נהירה של בנקים אמריקניים למכשירים פיננסים מגובי משכנתאות (MBS), כאשר מוסדות אחרים ברחבי העולם הצטרפו לחגיגה ורכשו נכסים במאות מיליארדי דולרים, תוך התעלמות מבועת הנכסים שהתפתחה בארה"ב.

איפה היו הבנקים הקנדיים בחגיגה הזו? שגיב אומר כי בהתאם לשמרנות המאפיינת את המדינה, הבנקים הקנדיים לא השתתפו בקנייה המאסיבית של המכשירים הפיננסיים הללו, והתמקדו בהרחבת הפעילות הבנקאית.

"לכן, המחיקות שבוצעו על ידי הבנקים הקנדיים, למעט CIBC, היו זניחות. שלושת הבנקים הגדולים במדינה מחקו מאות בודדות של מיליוני דולרים", מציין שגיב. בזכות השמרנות הזו הממשל הקנדי יכל לעבור את המשבר מבלי לחלץ ולו מוסד פיננסי אחד מהבוץ. זהו נתון מרשים ביותר, במיוחד לאור העודה שמדינות מפותחות רבות אחרות נאלצו להזרים כספי סיוע כדי לחלץ את המערכות הפיננסיות שלהן - ובראשן ארה"ב, כמובן.

ובניגוד לבנקים אחרים ברחבי העולם, שלושת הבנקים הגדולים בקנדה - Toronto Dominion, Bank of Nova Scotia ו-Royal Bank of Canada - המשיכו להציג רווחים בכל אחד מרבעוני המשבר.

בדומה להם, גם חברות הביטוח המקומית הציגו תוצאות חזקות, בניגוד למתרחש במקומות אחרים בעולם. חברת הביטוח הגדולה בקנדה, Manulife Financial, אף נמצאת במגעים לרכישת מספר חטיבות של ענקית הביטוח לשעבר AIG, עובדה שמבטאת את הלך הרוח בשוק הקנדי.

שגיב מסביר כי הבנקים המקומיים מנצלים את האיתנות הפיננסית שלהם כדי לנהל משא ומתן לרכישת מוסדות פיננסים בארה"ב. בשורה התחתונה, הוא מציין, במהלך שבע השנים האחרונות הניב מדד מניות הפיננסים בקנדה תשואה של מעל 103%, בעוד המדד המקביל בארה"ב רשם ירידה של 19%.

מחצבים: מדינה אוצר

שגיב מזכיר את הידוע: מתחילת השנה מחירי הסחורות נמצאים במגמת עלייה, כולל הנפט. הדעה הרווחת בקרה הכלכלנים המובילים בעולם, ובהם נוריאל רוביני וג'ים רוג'רס, היא כי צפויה עלייה במחירי הסחורות בהמשך השנה וגם ב-2010. הכלכלה הקנדית המשופעת באוצרות טבע, ולכן היא צפויה להמשיך וליהנות ממגמת העלייה במחירי הסחורות. נזכיר שקנדה נחשבת לבעלת עתודות הנפט השנייה בגודלה בעולם, כשלמעלה 178 טריליון חביות באמתחתה.

עוד ניתן למצוא בקנדה עתודות גדולות במיוחד של גז טבעי ושל מתכות שונות. שגיב מציין כי בשוק הקנדי נמצאות חברות זהב, אורניום ואבץ מהגדולות בעולם, כשגם חברת האשלג הדומיננטית, פוטאש, נמנית על חברות המחצבים המקומיות.

טכנולוגיה: צומחת

1

במהלך 15 השנים האחרונות החלו לקום בקנדה חברות היי-טק וסטארט-אפ רבות, בדומה לתהליך שעבר השוק האמריקני. חברת הטכנולוגיה המוכרת ביותר בקנדה הינה Research In Motion (סימול: RIM ) יצרנית הסמארטפונים מדגם הבלקברי, הפופלרי במיוחד בצפון אמריקה.

חברות טכנולוגיה רבות מנצלות את חוקי ההגירה, המקלים על סטודנטים זרים במדינה, ומעבירים אליה את מרכזי הפיתוח שלהן. אחת הדוגמאות מהתקופה האחרונה לכך היא מרכז המו"פ החדש שפתחה ענקית התוכנה מיקרוסופט במדינה. *

roee-b@globes.co.il