צינור הכסף של יוסי מימן: הגז ממצרים הקפיץ את הכנסות EMG

הכנסות EMG ממכירת גז טבעי לחב' החשמל יגיעו לכ-180 מ' ד' ב-2009 ■ עוד לפני פתיחת ההסכם עם חברת החשמל, הכנסות EMG ממכירת הגז לישראל זינקו ריאלית ב-135% בהשוואה ל-2008 אז האספקה הייתה חלקית

המאבק סביב החלטת חברת החשמל לפתוח את הסכם הגז עם מצרים, מרכז את כל צומת הלב של איש העסקים, יוסי מימן, השותף בספקית המצרית EMG, ואפשר להבין מדוע.

מנתונים שהתפרסמו בעיתונות המצרית השבוע עולה כי ההכנסות מהזרמת הגז הטבעי לישראל צפויות לגדול השנה לכ-180 מיליון דולר, לעומת כ-50 מיליון דולר בלבד בשנת 2008. כך העריכה חברת האחזקות הממשלתית המצרית לגז טבעי.

מדובר בגידול ריאלי (בנטרול הצמדות) של כ-135% בהכנסות ממכירת הגז בהשוואה לשנת 2008, אז סיפקה EMG רק חלק מכמויות הגז לחברת החשמל.

מדובר בפעם הראשונה בה מתפרסמים נתונים לגבי היקף ההכנסות של EMG, ממכירת הגז הטבעי לחברת החשמל. לפי הערכות, אם הממשלה תאשר את החלטת דירקטוריון חברת החשמל מהשבוע שעבר לפתוח את הסכם הגז עם EMG תוך העלאת המחיר, ההכנסות השנתיות של EMG ממכירת הגז צפויות להסתכם ביותר מ-250 מיליון דולר לשנה.

EMG, שקיבלה את הזיכיון ממשלת מצרים ליצוא של עד 7 מיליארד מ"ק (BCM) לישראל, החלה בהזרמת הגז הטבעי לחברת החשמל במאי 2008.

על רקע קשיים בצד המצרי, EMG סיפקה בשנה הראשונה רק כשליש מכמות הגז עליה התחייבה לחברת החשמל. כפי שפורסם ב"גלובס", ביוני האחרון על רקע התקדמות במגעים לפתיחת הסכם הגז EMG החלה להעביר את מלוא הגז לישראל, תוך שהיא מגדילה את הכמות לחברת החשמל רטרואקטיבית כפיצוי.

EMG מוחזקת בידי חוסיין סאלם (28%), PTT התאילנדית (25%), סם זל ודיוויד פישר (12%), קבוצות מרחב ואמפל (20.6%) שבשליטת יוסי מימן, וכן משקיעים מוסדיים (4.4%) בראשות קרן תשתיות

החוזה המסחרי המקורי בין חברת החשמל ל-EMG כולל אספקת גז טבעי ל-15-20 שנה בהיקף 1.7 מיליארד מ"ק (BCM) לשנה, עם אופציה להגדלת הכמות בכ-25% לכ-2.1 מיליארד מ"ק.

היקפו הכספי של ההסכם נאמד בכ-2.5 מיליארד דולר. הנתונים שנחשפו בעיתונות המצרית עולים בקנה אחד עם ההערכות כי ההכנסות השנתיות ממכירת הגז יגיעו לכ-150 מיליון דולר לכמות הבסיס, ול-200 מיליון דולר בכפוף למימוש האופציה.

במצרים פורסם עוד כי משרד הנפט המצרי נערך להגדלת היקף יצוא הגז הטבעי לישראל, באמצעות צינור הולכת הגז מאל עריש לאשקלון, לכמות של כ-3.5 מיליארד מ"ק (BCM) בשנים הקרובות.

מלבד חברת החשמל, ל-EMG חוזים סופיים לאספקת גז טבעי גם עם למפעלי נשר מקבוצת כלל תעשיות (125 מיליון דולר) ולתחנת הכוח המתוכננת של דוראד שבדומה להסכם עם חברת החשמל נפתח באחרונה תוך העלאת מחיר הגז בכ-10%-30%, וייקור החוזה לכ-2.5 מיליארד דולר. ההזרמה לנשר אמורה להתחיל לקראת סוף ספטמבר 2009.
דירקטוריון חברת החשמל אישר בשבוע שעבר את תיקון הסכם הגז עם EMG, זאת למרות התנגדות ספקית הגז הטבעי ים תטיס שבשליטת קבוצת דלק ונובל אנרג'י, שטענה כי מדובר באפליה לרעה ודרשה להשוות את התנאים שקיבלו המצרים.

כפי שנחשף בעבר ב"גלובס", במסגרת העסקה צפוי ייקור של 40%-50% במחיר הגז לרמה של 4-4.25 דולר ליחידת גז, אך במקביל החברה תקטין את התחייבותה (take or pay) לרכישת הגז מהמצרים. לפי הערכות, עלות פתיחת ההסכם נאמדת במיליארד דולר לתקופת החוזה שהוא ל-15-20 שנה.

ייקור חוזה הגז עם EMG ידרוש גם את אישור הממשלה שהיא בעלת המניות בחברת החשמל. חברת החשמל מבקשת לכנס את האסיפה הכללית של בעלי המניות ב-22 בספטמבר לאישור פתיחת הסכם הגז עם מצרים. לקראת האסיפה החליטה חברת החשמל לפנות לשר התשתיות, עוזי לנדאו, בבקשה לקבל את עמדת הממשלה בקשר לעסקה המתוקנת ולערבות ממשלת מצרים להבטחת אספקת הגז. בקבוצת מרחב ובאמפל סרבו להגיב.