לפחות בבית המשפט: פינג'אן מנצחת את מק'אפי

בעוד החברה הישראלית נאבקת על מקומה בשוק האבטחה, היא מקבלת רוח גבית ממערכת המשפט בארה"ב ■ פינג'אן זכתה בתביעה להפרת פטנט ותקבל פיצוי של 13.7 מיליון דולר

הישג לחברת האבטחה הישראלית פינג'אן. החברה, שמפתחת טכנולוגיה כנגד חדירה של וירוסים ואיומים אחרים מהרשת, תקבל פיצוי מוגדל בגין הפרת פטנטים שלה בידי חטיבת Secure Computing של חברת מק'אפי.

כמו-כן, פסק שופט בית המשפט המחוזי בארה"ב, כי מ'קאפי תהיה חייבת להפסיק להשתמש במוצרים המבוססים על הטכנולוגיה של פינג'אן. בהתאם לפסיקה, תקבל פינג'אן לפחות 13.7 מיליון דולר על הפרת הפטנטים.

את התביעה הגישה פינג'אן בשנת 2006. החברה טענה אז כי סקיור קומפיוטינג, שהיא מתחרה ישירה שלה, הפרה שלושה פטנטים, ששניים מהם נחשבים לפטנטים הבסיסיים של החברה הישראלית ונרשמו עוד בשנת 1996.

הפרה ביודעין

בית משפט פדראלי בדלוור, ארה"ב, שדן בבקשה במארס 2008, פסק לטובת פינג'אן כי אכן סקיור קומפיוטינג, עוד טרם רכישתה בידי מק'אפי, הפרה את הפטנטים שלה, והחליט כי פינג'אן תקבל כ-9.2 מיליון דולר, כפיצוי על מכירות העבר שהיא הפסידה.

מערכת המשפט האמריקנית מחייבת במקרים כאלה שלאחר החלטת המושבעים, תהיה גם החלטה בנושא של שופט, במקרה זה של ג'ורג' סליט. האחרון קבע כי לא רק שסקיור קומפיוטינג הפרה את הפטנטים אלא אף עשתה זאת ביודעין.

כתוצאה, הוא העלה את סכום הפיצוי ב-50% ל-13.7 מיליון דולר. הפסיקה במקור הייתה כי פינג'אן תקבל 16% מהמכירות שביצעה סקיור קומפיוטינג באמצעות מוצר התוכנה ו-8% מההכנסות שהגיעו ממכירת מוצרי החומרה בתחום האנטי וירוס.

בשנה וחצי האחרונות השתנה גם מצבה של סקיור קומפיוטינג. החברה נרכשה בידי מק'אפי תמורת 460 מיליון דולר והפכה לפעילות ההגנה שלה בתחום החדירה של תוכנות עוינות מהרשת.

במק'אפי כמובן לא השלימו כל-כך מהר עם הפסיקה ודובר החברה פרסם מיד כי יהיה ערעור. בנוסף, טוענת מק'אפי, כי "המוצר שאנחנו מוכרים היום עבר עיצוב מחודש", וכי לפסיקה לא תהיה השפעה על יכולתה למכור את המוצרים.

בפינג'אן מרוצים מהפסיקה. "הסכום עוד עשוי לגדול", טוען יובל בן-יצחק, סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה. תקוותו בעניין מתבססת על כך שמק'אפי חייבת להגיש עוד דו"חות לגבי מכירות מוצרים שלא דנו לגביהם בבית המשפט.

לדבריו, "אנחנו מעריכים כי מק'אפי תגיש ערעור ונתכונן לזה, כי אנחנו מאמינים בפטנטים שלנו". במסגרת ההליך המשפטי העריך בית המשפט בארה"ב שנית את הפטנטים של פינג'אן ובן-יצחק סבור כי "הוולידציה שביצע בית המשפט, נותנת הכרה משמעותית לפטנטים שלנו. זה לא דבר טריוויאלי".

קיצוצים וגיוס גדול

מעבר למשמעות הכספית של הפסיקה, יש במקרה גם חיזוק מוראלי מסוים לחברה הישראלית. פינג'אן כבר מזמן אינה סטארט-אפ. החברה, שהוקמה בשנת 1996, מפתחת טכנולוגיה שמבצעת ניתוח בזמן אמת של קוד שמגיע מהאינטרנט, ועל סמך זה יודעת להחליט האם היישום מהווה בעיית אבטחה למחשב או לא.

למרות שכיום חלק גדול מהאיומים מגיע מסביבת האינטרנט, מה שגרם כמעט לכל חברת אבטחה בעולם להצטרף לשוק, עדיין פינג'אן נותרה שחקן קטן יחסית וגם, מה לעשות, כזו שעתידה אינו בטוח. "אנחנו נאבקים כדי לתפוס את מקומנו בשוק", אומר בן-יצחק, כשהוא מתכוונן לחברות הגדולות בעולם האבטחה.

פינג'אן ביצעה במשך השנה האחרונה מספר מהלכים של קיצוצים ובין היתר פיטרה עשרות מעובדיה. אולם, מה שמבטיח את קיומה הוא סבב גיוס הון חמישי שביצעה בנובמבר האחרון, בהיקף של כ-22 מיליון דולר. בין המשקיעות הבולטות בחברה ניתן למנות את הקרנות HarbourVest, בנצ'מרק, סיסקו ו-BGV של אריק בן חמו, שמכהן גם כיו"ר החברה.

בן-יצחק טוען כי למרות ההאטה הכלכלית, מצבה של החברה הוא טוב, ולדבריו "הרבעון השני של השנה היה הטוב ביותר שלנו אי פעם. כך שמבחינתנו העסקים מצוינים". *