אירופה ננעלה בירידות שערים על אף תחזית ה-OECD

אלקואה שידרגה את תחזית הביקושים לאלומיניום בעולם ■ נשיא הבנק המרכזי של אירופה, טרישה, הותיר את הריבית על 1% - בהתאם לתחזית ■ סין תרכוש בפעם הראשונה בהיסטוריה אג"ח של ה-IMF

שוקי אירופה נעלו את יום המסחר בירידות שערים: הפוטסי הבריטי סגר בירידות של 0.4%, הדאקס הגרמני ננעל בירידות בשיעור דומה של 0.4% ואילו הקאק הצרפתי סיים את יום המסחר בירידה של 0.6%.

ברקע ליום המסחר, ארגון המדינות המתועשות, ה-OECD, עדכן מעלה את תחזית הצמיחה של מדינות ה-G7 ושל מדינות נוספות.

ה-OECD, צופה כי התמ"ג של מדינות ה-G7 יתכווץ ב-3.7% בשנה הנוכחית - פחות מבתחזית הקודמת של הארגון להתכווצות של 4.1%. הארגון צופה כי ההתאוששות של המדינות המתועשות מהמיתון העולמי יהיה מתון והדרגתי.

נשיא הבנק המרכזי של אירופה (ECB), ז'אן קלוד טרישה, הותיר את הריבית על 1% -בהתאם לתחזיות.

אלקואה הקפיצה את יצרניות המתכות

מניות הכרייה, אנגלו אמריקן , ריו טינטו , אקסטרטה ו-BHP ביליטון ריכזו עניין לאחר שאלקואה , יצרנית האלומיניום הגדולה בארה"ב, העריכה כי צריכת האלומיניום בעולם תעלה במהלך 2009 הודות לחבילת התמריצים של סין שתגדיל את הביקוש לאלומיניום ומתכות בכלכלה השלישית בגודלה בעולם. מניית צ'אלקו עלתה בחדות בשנחאי.

דאיניפון סומיטומו פרמה הציעה היום 2.6 מיליארד דולר לרכישת חברת ספרסור האמריקנית במהלך שצפוי להגדיל את נפח המסחר של החברה בארה"ב. החברה הציעה 23 דולר לכל מניה של ספרסור - מחיר המשקף פרמיום של 27.6% על מחיר הנעילה של המניה ביום שלישי, ה-1 בספטמבר.

בזווית הישראלית, שרין טכנולוגיות , המניה הישראלית היחידה הנסחרת בבורסה של סינגפור, זינקה בחדות ללא סיבה נראית לעין.

פרנו ריקרד , יצרנית משקאות האלכוהול השנייה בגודלה בעולם, דיווחה על גידול של 13% ברווחי השנה האחרונה ל-945 מיליון אירו (1.35 מיליארד דולר) לאחר שרכשה את אבסולוט וודקה, ולאור עלייה בצריכת אלכוהול ממותג באסיה. אנליסטים בסקר של "בלומברג" חזו רווח של 897 מיליון אירו.

בזוית הישראלית, חברת הנדל"ן גזית גלוב , שבשליטת חיים כצמן ודורי סגל, ממירה את כל האג"ח להמרה וכתבי האופציות שברשותה למניות אטריום , חברת נדל"ן אוסטרית שבשליטתה, מה שיגדיל את החזקותיה החברה ויניב לה רווח הון של 1.25 מיליארד שקל. גזית גלוב רכשה את אטריום במארס אשתקד ביחד עם CPI, קרן להשקעות בנדל"ן של סיטיגרופ. במעמד הרכישה הודיעה כי בכוונתה לרשום את מניותיה למסחר גם בבורסת אמסטרדם, ואכן כך קרה בחודש שעבר. נראה כי משקיעי אטריום אמנם לא יאהבו את המהלך בגלל הדילול של בעלי המניות הקיימים, אך התמורה של גזית גלוב ברורה: רווח הון בשילוב עם הגדלת ההחזקה באטריום.

המניות הסיניות מתחממות

שנחאי ננעלה בעליות של 4.8% בהובלת יצרניות המתכות, וצ'אלקו - יצרנית האלומיניום הגדולה בסין, בראשן. סין, הכלכלה השלישית בגודלה בעולם, תרכוש בפעם הראשונה בהיסטוריה, אג"ח של קרן המטבע הבינלאומית(IMF), בהיקף של 50 מיליארד דולר. כך הודיעה ה-IMF היום (ה').

קרן המטבע הבינלאומית מסרה כי הרכישה מעניקה לסין "אפיק השקעה בטוח". על ידי רכישת האג"ח של ה-IMF, סין מצמצמת את חשיפתה לדולר, משום שהיא חוששת מהגירעון התקציבי האדיר של ממשלת ארה"ב שעלול להגיע ל-12% ויותר מהתמ"ג ולפגוע באמון בדולר.

טוקיו ננעלה בירידות בהובלת יצרניות כלי הרכב לאחר שמספר המפוטרים בארה"ב המשיך לעלות. סוכנות הדירוג פיץ' אישררה את אופק דירוג האשראי ארוך הטווח שליפן כשוק מט"ח על AA והעניקה למטבע המקומי, הין, דירוג של -AA.

מניות הזהב ריכזו עניין בסידני, לאחר שמחיר הזהב זינק אמש בשיעור החד ביותר מזה חמישה חודשים. הבנק המרכזי של אוסטרליה (RBA) יהיה הבנק המרכזי המוביל הראשון (אחרי בנק ישראל) שישוב למסלול של העלאת שער הריבית. מדד החלפי הריבית של קרדיט סוויס מתמחר כעת סיכוי של 45% להעלאה של0.25% בישיבת הריבית הבאה של ה-RBA. ביום שני הראה מדד החלפי הריבית של קרדיט סוויס על סיכוי של 10% בלבד. נגיד הבנק המרכזי של אוסטרליה גלן סטינס אמר בהצהרת המדיניות המוניטארית שלו כי התנאים הכלכליים באוסטרליה היו "טובים מהמצופה".

מדד ניקיי 225 ירד ב-0.64% ל-10,214 נקודות ■ מדד שנחאי המשולב טיפס ב-4.8% ל-2,845 נקודות ■ מדד הנג-סנג עלה ב-1.2% ל-19,522 נקודות ■ מדד S&P/ASX 200 ירד ב-0.2% ל-4,429 נקודות.