שמועות בחדרי מסחר: פוטאש מתכננת לרכוש את K+S

מניית K+S מזנקת בעקבות שמועות בחדרי המסחר על רכישתה בידי פוטאש במחיר של 50 אירו למניה - פרמיה של כ-35% על מחיר השוק

מניית K+S , יצרנית האשלג הגדולה באירופה, מזנקת היום (ו') ביותר מ-4% בשל שמועות בשוק כי יצרנית האשלג הקנדית פוטאש , אשר מחזיקה ב-10% מכי"ל , מתכננת לרכוש את K+S במחיר של 50 אירו למניה - כ-35% מעל מחיר המניה בשוק. כך מדווחות סוכנויות הידיעות בחו"ל.

"ישנה שמועה שפוטאש תציע לרכוש את K+S במחיר של 50 אירו למניה על מנת לחזק את נוכחותה בשוק האשלג", אמר סוחר בפרנקפורט לסוכנות הידיעות רויטרס. שתי החברות טרם הגיבו על השמועה.

סוחר אחר אמר לרויטרס, כי "השמועה הזו הפתיעה אותי. אין זו הפעם הראשונה שאנחנו נחשפים לשמועה כזו, אך 50 אירו למניה זו פרמיה מהותית".

פוטאש היא יצרנית האשלג הגדולה בעולם ולא ברור אם השמועה על רכישת K+S מתייחסת לרכישת החברה הגרמנית כולה או רק לחלק ממנה. K+S סבלה בשנה האחרונה מחולשה בעסקיה, כמו יתר יצרניות האשלג, בשל ירידת מחירי האשלג. באמצע חודש יוני החברה פרסמה אזהרת רווח חמורה לשנת 2009. החברה מסרה כי תמכור רק 4-4.5 מיליון טון אשלג השנה, לאחר שחתכה את תפוקת האשלג שלה ב-2 מיליון טון למחצית השנייה של השנה. היא אף הזהירה כי מכירות האשלג "חלשות מאוד" וגרמה לטלטלה בקרב מניות האשלג בעולם, כולל כי"ל שהגיבה באותו יום בנפילה של כ-8%.

עם זאת, השבוע נשמעו דברים שונים מפי K+S. בכיר בחברה אמר בראיון כי מכירות האשלג יזנקו ב-50% במכירת האשלג בשנה הבאה, והוסיף כי "הביקושים העולמיים יזנקו לשיא של 60 מיליון טון אשלג בשנה עד 2013".

שווי השוק של פוטאש הינו 26.3 מיליארד דולר והשווי של K+S עומד על 6.1 מיליארד דולר. מטה החברה ממוקם בטורונטו והיא מעסיקה למעלה מ-5,000 עובדים. החיבור עם K+S הגיוני למדי עבור החברה הקנדית, בייחוד נוכח התרופפות המשמעת בקרב יצרניות האשלג בחודשים האחרונים שהביאה לחתימת חוזי אשלג עם הודו במחיר 460 דולר לטון - ירידה של כ-26% מהמחיר בשנה שעברה. פוטאש זקוקה לכל כלי שתוכל להשיג למו"מ עם סין על חוזה אשלג חדש, אשר לפי הערכות בשוק ייחתם רק בתחילת 2010.